Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 200 ggr
cornishelvis
0

elvis ska få träffa hund

Nu undrar jag lite igen. Det är så att elvis ska få träffa grannens hund, vill nämligen att de ska bli kompisar. vi använder varandra som djurvakt vb. hunden brukar vara här när de åker bort så det vore bra om vi kan fortsätta så. men har ni något tips på hur vi ska gå till väga, hade tänkt att hunden (en labrador på 7 månader, han är dessutom uppväxt med katter),ska komma hit där båda känner sig hemma, men ska man hålla i eller….Elvis kommer från ett hem med världens snällaste bernersenner. hjälp mig lite .  tack

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ha koppel på hunden och se till att katten känner att det sker på hans vilkor. Viktigt är att katten känner att den kan komma undan om den blir rädd och att hunden med en gång förstår att man inte ska jaga kissen.

När Virus (min devon) flyttade hem till oss fick hundarna sitta bakom kompostgaller och så fick kattungen reda ut det i den takten han orkade och klarade av. Inom bara några dagar var de kompisar!

[LillJonna]
0

Var beredd på fräs från kattens sida och lek från hundens, de tar ett bra tag innan  katten godkänner hunden, om du nu inte har en väldans tur vill säga, jag vet ju dock inte hur din katt är men de brukar ta iaf några dagar.. tvinga inte på katten hundens stressande/ivriga lek.. tips.. låt hunden nosa fritt och ha katten högt så den får kolla läget, där kan den sitta i lugn och ro utan att hunden kommer åt och ska nosa i rumpan, eller.. om du är orolig att katten ska gå till attack, så sätter du katten i en mkt stor bur (hundbur typ) i soffan, och låter dom nosa på varandra, etc. De går nog bra, men vill du att dom ska bli riktigt bra vänner tar de nog iaf en vecka.

[LillJonna]
0

Måste tilläga att hunden blir oftast en aning rädd för kattens fräsande, de kan också bli så att katten då känner en viss kontroll.. Allt detta är ju helt olika från katt till katt och från hund till hund… Har du en lugn hund som ignorerar katten, så känner sej katten lugn, men en hund som tror den kan leka eller nosa intensivt (vilket en 7 mån lär göra) så blir katten stressad och därefter fräs, vilken gör att hunden blir en aning fundersam och rädd förmodligen..

annat tips, tar ni in hunden när katten sitter på ett högt och bra ställe, ge hunden kramar och gosa med den, ingen lek och bus, utan få katten att förstå att de är OK med en hund..

RacerDonnans
0

Jag brukar låta alla mina kattungar lära känna mina föräldrars labrador. Det brukar inte vara något större prolem. Deras hund är så tränad att den ligger lös i vår hall och på sin höjd reser hon på sig när katterna kommer fram för att nosa. Hon ligger snällt där och vet inte vad hon skall ta sig till när de små smyger fram och sen inte vågar hälsa i början utan drar sig fräsande tillbaka. Den dag de vågar nosa på henne blir hon också lite osäker om hon vågar nosa tillbaka. Hon liksom håller andan. En hund som inte är lika van och fortfarande valp behöver man nog ha i koppel i början. Nu är ju både katt och hund van sedan tidigare så då kommer det nog gå snabbare (om inte hunden är van att jaga katt förståss).

Viktigt! Klipp klorna väl på katten så den inte gör illa hunden om den blir skrämd.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.