Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 4593 ggr
PetrasLova
0

tallris giftigt?

min crx är galen i att tugga på tallriset som kom hem med blombuketten från blomsteraffären

vet ngn om det är giftigt?

PetrasLova
0

FörvånadRingde veterinären nu och tallris i stora mängder är giftigt så våra katter ska inte få tugga på detta även att tänka på att julros amaryllis och hyacinten i dessa advents och jultider då de också är giftigt för kissarna våra

[catze]
0

hmmm min kanin brukar få tall och granris han älskar att tugga och äta risen. men det är ingen fara som sagt om det inte är i stora mängder i lagom mängd är det bara nyttigt (i alla fall för kaniner:-) då risen innehåller c vitamin men detta gäller då bara för färska ris som är plockade från träd som inte är nära bilvägar.

MonicaLagerquist
0

Sen vet man ju inte vad dom är sprutade med .Azalea är väldigt giftigt.Vet en lillkatt som dog av azaleaförgiftning.

Stolt ägare till tre La permer

JohannaK
0

Liksom alla sorter av liljor! Livsfarligt! Jag som älskar vita, stora liljor….. Här hemma kör vi med buxbom i plast, inga riktiga blommor! Det är säkrast så, och det behöver defenitivt inte se anskrämligt ut.

La_Joz
0

Liljor!!?? Ops… Jag hade en enorm bukett med stoora vita liljor hemma för inte så länge sedan. De stod visserligen i en drygt 1m hög vas, men tänk om katterna hade kommit åt dem! Förvånad

aggeelin
0

Hmmm. Hade inte koll på hyacinten, att det var obra. Min älsklingsblomma. Har haft en hemma men ingen av katterna petade på den. Törs jag ha fler?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

JohannaK
0

Från Swecats hemsida:

Krukväxter giftiga för katt
Allamanda, Alocasia, Amaryllis, Asparagus med bär, Azalea, Benved, Browallia, Brunfelsia, Clivia, Dipladenia, Flaskfot, Fredskalla, Guldginst, Haemanthus, High Caparall,
Hyacint, Julstjärna, Karakinbuske, Kattsvans, Klänglilja, Korallbär, Kristitörnekrona, Kroton, Mistel, Murgröna, Pingstliljor, Prickblad, Påsklijor, Rosensköna, Silverkalla, Spansk peppar, Yucca Palm, Ökenros, Ökenstjärna

Giftiga trädgårdsväxter och snittblommorStormhatt, Artemisia, Malört, Chrysantemum, Silverax, Nakna Jungfrun, Liljeväxter, Convallaria, Liljekonvalj,Delphinium, Riddarsporre, Ranunkelväxter, Giftig Digitalis, Fingerborgsblomma, Lejogapsväxter,Giftig Doronicum, Vårkrage, Bolltistel, Euphorbia, Korallranka, Klänglilja, Helleborus, Julros, hyacinter, Påsk och Pingstlilja, Amaryllisväxter, Afrikas vita lilja, Papaver, Vallmo, Skogsolvon, Kaprifolväxter, Kalla, Buxbom, Järnek, Mahonia, Berberisväxter

AnneAlva
0

Jag pratade med giftinformationscentralen så sent som idag (!) eftersom jag till klubbtidningens julnummer åtagit mig att skriva en artikel om faror i hemmet juletid. Kvinnan jag pratade med sa att ingen av amaryllis, hyacint eller julstjärna var direkt giftig, men om de intas i stora mängder (vilket är lite ovanligt för katt som inte äter så mycket åt gången) förekommer kräkningar och i vissa fall diarré. Sånt är inte farligt för en i övrigt frisk katt, men för en katt med nedsatt allmäntillstånd eller för en kattunge som inte är färdigväxt än kan det vara allvarligare.

Hon nämnde också att den allmänt spridda "kunskapen" om att julgransvatten är giftigt för katter än en myt och att det som kan vara olämpligt för katten är att det bildas bakteriehärdar i stillastående vatten (t.ex. i en julgransfot) och av det kan katten bli dålig.

Jag blev lite förvånad, men de om några borde ju verkligen veta.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

chikan
0

#8 Tack Anne för den nya infon! Hon sa inget om tall- och granbarr?

AnneAlva
0

#9 Jag frågade inte om det… Generad Men eftersom det är såpass starkt i lukt och smak gissar jag att för mycket av det "goda" har samma effekt som övriga julväxter, dvs kräkningar. Men jag vet inte helt säkert.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

PetrasLova
0

#9 veterinärkliniken jag talade med sa att tall var giftigt i stora mängder, jag sade att min kisse är tokig i en kvist här hemma som kom hem med blommorna och hon tyckte inte att katten skulle gnaga och bita i den…

chikan
0

#11 Okej. Tack! Jag tror att det säkert är okej i små mängder, men ser man att de börjar hetsäta barr så kanske det är läge att plocka bort riset. Funderar på att ta in och lägga innanför dörren nämligen, det luktar ju så juligt. Men det kanske får räcka med utanför dörren. Då slipper man barr i hela lägenheten också!

[catze]
0

var bara försiktiga med att risen är obesprutade

aggeelin
0

Låter tryggt att veta att jag kan fortsätta att njuta av mina hyacinter. En av de sorter vi får ha ifred, vi har nämligen en "liten" trädgårdsmästare hemma… har för övrigt kommit fram till att vi ska ha plastgran i år… inser att det blir en jobbig jul annars (har fått ärva en sån gran, annars hade vi nog varit utan).

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[LillJonna]
0

mina katter äter aldrig på blommor,