Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1835 ggr
Sashimis
0

Finns det hopp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om det är någon som haft en cornish som varit extremt sen med pälsen? Min Nefflan som är 8½ månad nu är i princip naken över ryggen och jag har i stort sett gett upp hoppet om att hon kommer få päls. Att pälsen utvecklas under flera år vet jag, men är det någon som haft en naken katt i den här åldern som i slutändan fått päls? Framtill på bröstet och över skuldrorna har hon päls och lockar/vågor. Benen är vågiga också, men däremot hela ryggen och långt ner på sidorna är hon snud på naken. Hon har lite ludd bara där. 

Den här bilden är tagen för en månad sen ungefär. 

Vad tror ni som har erfarenhet? Finns det katter som får päls så pass sent eller är det lika bra att inse att hon kommer förbli en sphynx-wannabe?

Sashimis
0

Fram har hon ju päls som ni ser

Sashimis
0

På utställningen i september hade hon mer päls än hon har nu (även om det inte var så mkt då heller)

smirik
0

absolut, jag har sett katter som var nakna till dem var 1½ - 2 år sen kom pälsen plötslig och var fin och i massor. Så jag skulle inte ge upp hoppet. Hur är hennes syskon/ föräldre?

[LillJonna]
0

Min hona har blivit alldeles kal på ryggen! ser nästan lite ut som om någon har rakat hennes, fast hon har vågor överallt annars.. bara precis vid svansens början.. En annan rolig grejj är att min mamma's crx inte ännu har fått luckig päls, han ser ut som en siames. Men de är ärftigt har jag hört, med kalhet och att krullet utväcklas sakta,

Sashimis
0

#3 Syskon och föräldrar har massor av päls. Syskonen har jag i och för sig inte sett, men de är pälsade enligt uppgift. Pappan var sen med pälsen, men aldrig såhär naken.

Tur hon är söt i alla fall Flört

[LillJonna]
0

Honan till höger, man ser klart att hon inte har mkt hår på ryggen gemfört med min hane som är helt sinnessjukt lockig

[LillJonna]
0

Och sen Mååris, med super mkt hår fast inget krull, haha! :)

smirik
0

#5 kan också vara hormon päls som jag bruker säga, några honar blir kala när dem blir fertila. Iris tappade all päls när hon blev dräktig, den är dock på väg tillbaka igen.

MonicaLagerquist
0

Min Todd fick inte riktigt bra päls förens han varit kastrat i flera år.Crille var naken fram tills han var sjutton veckor och har haft toppen fin päls sen tappade han all päls när han kastrerades och det tog sex månader innan den helt plötsligt på två veckor kom tillbaka.

Stolt ägare till tre La permer

Lullan1
0

Hennes päls kommer nog så sakteliga, hur som helst är hon ju underbart söt, även som sphynx-wannabe Glad

Hanna-H
0

#7 Hon ser nästan ut att ha lite annan pälskvalitét än de flesta crx oxå.. vad heter hon i stamtavlan?

[LillJonna]
0

Inte min katt så de kan jag inte svara på.

Hanna-H
0

#12 Tänkte om du visste, då kanske man kan se vad som finns bakom och varför det har blivit så.

[LillJonna]
0

pappan hade samma problem som ung, kom efter ett år, krullet alltså

Sashimis
0

Ok, så det kaaanske finns hopp då. Hormoner är det helt klart i farten för hon har satt igång att löpa idag. Däremot så tycker jag inte hon har tappat päls, utan den har bara blivit glesare. Jag upplever det som att hon har samma mängd päls som när hon var 4 månader, men kroppen har växt och då har hårstråna blivit glesare eftersom huden töjts ut. öhh.. om ni förstår? Glad

Många cornishar har ju en naken/dåligt pälsad rand på ryggen och ner på svansen som väl i de flesta fall är hormonell, men de brukar väl oftast ha bra päls i övrigt, som Jonnas bild i #6. Nefflan är ju mera bara.. pälslös i allmänhet. Jag vet inte riktigt var jag vill komma med det här inlägget, men min fundering är väl mest om någon haft en katt som varit allmänt pälslös (och inte bara en "fertil rand") men sen fått bra päls i slutändan. Det verkar ju vara några i alla fall? Glad

smirik
0

# 15 absolut, en bekant har en kastrat hane som inte fick riktig fin päls förän han var runt 18 månader gammal. Sen hade han super päls.

rexmamma
0

Så här ser min nakenkisse ut  Glad  Hon är ju bara sååå vacker, men tyvärr väldigt naken. Vi har inte gett upp hoppet än, vi ger henne b-vitamin och omega 3.

Clee
0

Tycker att du ska släktforska lite och ser hur pälsarna varit där. Om alla i släkten haft bra päls (om än efter dröjsmål) så känns det ju väldigt märkligt om hon skulle fortsätta vara helt kal på ryggen.

cherish
0

Ni som sett Phoebe vet ju vilken fantastisk päls hon har. Kan ni då tro att hennes mamma och pappa i princip inte har päls ….? Hennes syskon har fått päls och kullsyrran Simi är den som hade minst päls i kullen. Jag träffade henne i september och OJ vad hon fått päls. De är 2 år nu så ibland är pälsen sen, så är det bara. Fast visst kan det oxå vara så att den inte utvecklas, som hos Phoebes mamma.

Det viktigaste är dock att när du ska välja hane till henne sedan så får du välja någon med bra pälslinjer (var vad de sa till mig iaf).

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

[LillJonna]
0

#17, oh så underbar, vilket unikt uttryck!

[LillJonna]
0

Föresten så tycker jag inte att du ska oroa dig gumman, jag lovar att de kommer, jag tror hon har ärvt sin kalhet från någon annan och att de bara tar lite extra tid :)

Men att hon kanske aldrig får den där riktigt stora pälsen som vissa har kanske, men krull på ryggen får hon snart… Kanske finns någon bra shampo med vitaminer eller nånting ? De mesta finns ju nu för tiden :D Kolla upp de

Natali
0

#19 Pheobes pappa har ju päls Flört Men jag tror du menar mammans pappa. Mamma Betty har inte päls. Och hennes pappa hade väldigt dåligt med päls. Men ja, hon har mest fått pälsmonster. Förutom då Simis, som nu är i princip fulpälsad efter 2 år. Och nu så Saga, som föddes med helt full päls, men nu har ganska lite (Bikini).
Jag ska testa att byta ut fodret för jag fuderar på om det kan vara någon slags fiskallergi, då jag upplever att hon nu har tappat päls. Om det beror på att hon börjat bli fertil, eller fodret är ju svårt att säga. Men mamma Betty är knappast allergisk, hon är tre år, och kommer nog aldrig att få full päls. Jag ska kastrera henne snart, så får jag se om pälsen kommer sen.

På bilden Saga. Här hade hon mer päls på ryggpartiet än vad hon har nu. (Hon träffar cherish hund på kortet…)

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Sashimis
0

#17 Hon är såå fin! En av mina favoritcornishar Glad
Jag har också köpt omega 3 och gett det till Neffel-djuret, men det har inte blivit så många gånger, och hon är inte direkt förtjust i det. Ska försöka skärpa till mig och ge henne det varje dag, men jag tror ärligt talat inte det hjälper så mkt mot sen päls. Det hjälper nog mer om de tappat pälsen för att de är i lite dålig kondition, tex. om de har ungar.

Sashimis
0

Följdfråga. Skulle ni ställa ut en 1år gammal katt utan päls? Ska anmäla till utställning i mars om några veckor och just nu känns det inte som att det är någon idé att lägga ut pengar på att anmäla henne. Skulle ni vänta till hösten istället och hoppas att pälsen har kommit då? Det är inte så många utställningar här uppe..

smirik
0

#24 jag tror inte jag skulle ställa henne som pälsen är nu, du skulle nog inte få cert och då är det lite bortkastat båda tid och pengar.

Eine
0

Fast ändå? Varför inte chansa att hon hinner få mer päls på 3 månader?Hon är ju så snygg!Jag skulle nog ställa henne om hon inte är alldeles kal förstås..Pälslösa vill jag inte ställa själv heller.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

smirik
0

#26 fast är hon i kondition som nu tror jag alla domare kommer drag certet, Iris blev exe 3 då hon var lite kall i nacken, månaden innan då hon var full pälsad blev hon BIV och NOM. Klart man kan chansa men personligen skulle jag avvakta

Clee
0

#24: Absolut inte. Usch, jag låter hård, men jag tycker inte att en någorlunda vuxen (fertil) opälsad katt hör hemma på utställning, de är inte goda representanter för rasen i det skicket och jag tänker trots allt på nybörjare som går på utställning för att lära sig hur olika raser ser ut.Fundersam Men: jag vill tipsa om Viacutan. Ellen med Batty Catty som du väl känner en smula har med jätteframgång provat det.

Sashimis
0

Hon är ju i princip kal nu över större delen av kroppen. Hon är som en luddig sphynx typ. Fast som du säger Eine så kanske hon plötsligt får lite mer päls och då är det ju synd att inte ställa henne. Men får väl fundera mer på det några veckor till.

Eine
0

Jo, naken ska hon inte vara…

KaCee
0

Vetegroddsolja! Är mitt tips.
Jag fick tipset för att få min Geisha att börja löpa efter hon haft livmoderinflammation. Det blev inget löp med POFF sa hennes päls och blev ännu mer otrolig än innan. Har gett henne vetegroddsolja (inte varje dag med ca 3 ggr i veckan) nu medan hon har kattungar och pälsmässigt skulle jag kunna ställa ut henne i morgon! Hon har knappt tappat ett strå!

JohannaK
0

Vi har ju samma problem med Alice, hon har tappat pälsen på halva ryggnen och hela nacken. Hon kastrerades i augusti och har efter det även fått en fetsvans. Vi fick tips i djur affären att testa laxolja, hon har ätit det i 2 veckor nu och jag väntar på resultat… Någon som har erfarenhet av det?

rexmamma
0

Det är laxolja vi har gett vår "nakenkisse". Inte så kul eftersom det har varit med tvång. Vi gjorde det varje dag i två veckor och efter det kanske ett par gånger i veckan, men vi ser ingen förbättring.

Vi ställde ut henne i helgen utan päls och hon blev BIV båda dagarna i konkurrens med pälsade kissar, både juniurer och vuxna. Fast hon är ju förstås bara 6 månader, det ses säkert som en förmildrande omständighet.

Clee
0

Ingen som provat Viacutan? Har tipsat om det förut apropå päls (till Sessalie :) ) utan respons så jag undrar om någon hört något dåligt om det eller så. Det är ju inte helt billigt visserligen…

rexmamma
0

Var får man tag på det?

Det är ju så att man inte kan testa allt på en gång. Nu tycker jag att vi har testat laxolja + b-vitamin klart och är redo att testa nästa preparat.

Sashimis
0

#31 Var in på djuraffären och frågade efter vetegroddsolja men hon där sa att det är lite ute nu, och numera är det laxolja som anses bäst. Och det nya som kommit ut är då omega 3 (som består av fiskolja, men är lite mer renodlad på något vis) vilket jag köpte. En annan fördel med den var att den smakade bättre än vetegroddsoljan som visst ska vara ganska vidrig.

Eine
0

Föllinge Hälsoprodukter( www.halsoprodukter.se) Kolla där!De har vetegroddsolja.Jag är alltid öppen för nyheter, men vill allt ha det bevisat innan jag tror på det.Vetegroddolja har jag själv provat.Inte som pälsframkallare men som fertilitetshjälp.Mycket bra.

Såg i efterhand att länken inte fungerar.Hör i stället med Alex här på forum!

[Silkwaves]
0

Jodå jag har testat viacutan för länge sedan då min äldsta hona var lite nedgången mellan sina löp och min erfarenhet då var att det funkade jättebra. Den ganska dåligt pälsade nacken fick päls på två veckor. Sedan har jag rekommenderat det till andra med samma (värre) problem, men de har inte upplevt någon skillnad så jag vet inte riktigt vad jag ska tro… Men varför inte testa.. dyrt … jaa.. men vad gör man inte för sina småttingar.. Flört

Tror

[LillJonna]
0

När jag badat mina katter så brukar jag ta en droppe barnolja.. Jag tror de är bra.. skulle de inte funka med typ vegitabilisk olja ?