kattsand!
vad använder ni för sand i lådorna? just nu har jag pellets, o tycker att det funkar jätte bra, men har vart i affären och i djuraffär o hittar inte pellets.. så funderar på om jag ska byta till sand ist. men vet inte vilken sand som är bäst? så vad tycker ni? =)

Vi använder toa lätt pellets och det funkar bra. Köper det på coop forum
Pellets köper man vanligt bränslepellets på byggvaruhus, blir bra mycket billigare än nån specialsort från djuraffären.
Har använt Ever Clean, men det är så svårt att få tag i, det säljs bara på Granngården här i stan och där är man ju inte allt för ofta!
Så nu har jag köpt nån ny sort (men aldrig igen) som heter Catrine, men jag är inte nöjd med den. Tycker att det luktar ur lådan nu, det gör det inte med Ever Clean.
Jag använder Cat Exclusive Black Label och är jättenöjd med den.Finns bonuskort.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag har en blandning av Cat Exlusive och Husse kattströ, kanonbra! Katterna älskar den, det luktar ingenting av hankatternas kiss och blir väldigt fina klumpar!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Jag använder just nu efter många vändor Evergreen igen -som jag tycker är outstanding..
Funderar dock på att köpa papperspellets(ej trä som faller sönder) till segelbåtens kattlåda-det blir lite trist på golvet av vanlig sand-det är ju en matta i båten och svårare att dammsuga hela tiden(även om vi faktiskt har dammsugare)och inget kul att få klibbig sand under barfotafötter….(tycker särskilt min särbo…)
Har någon erfarenhet av papperspellets????Kanske det är "toa-lätt" förresten som smirik skriver att den är bra..?
Tänkte papperpellets var smart på en båt då man kan "plocka upp" de som åker utanför lådan lätt..
Tror inte det är något problem för Buffy-har provat de hemma för länge sen..han är inte så noga..(men då har jag för mig att jag själv tyckte de blev skräpiga..och luktade snabbt-men på en båt är det lite speciellt)
Det finns massor att läsa i gammalt inlägg om kattsand här 
(Det finns även några till sandtrådar under gruppen "kattillbehör")
Jag kör med Ever Clean. Den är bäst tycker jag….

jag menade Ever Clean-inte Evergreen….
(!?!?!?finns väl inte ens..)

#8 Annars tycker jag att Evergreen låter rätt bra! Coolt med kattsand som är grönt, och som ser till att det alltid är grönt!
Vi har tidigare användt PeeWee-pellets till våra katter. Tyckte det var toppen, då man bara kunde skopa ner skiten i toan och tömma ströt där med! Tyvärr så blev Mistie lite kräsen vad gäller toan, så hon vägrade till slut gå om Isa hade varit där. Varje morgon fick vi skura golvet i badrummet…
Nu använder vi Ever Clean (Everfresh unscented Low Track Litter). Funkar mycket bra! Nu kan Mistie äntligen gå på lådan utan problem, och det klumpar sig fint! Den varianten vi använder har lite större korn, vilket gör att det inte sprider sig lika lätt i hemmet som de mer finkorniga!

Jag använder vanlig bränslepellets till PeeWee lådan Köper av mina föräldrar som använder det. 50 kr för en säck på 60kg!!!!!! Märker ingen skillnad på upplösningen av det eller special-toa-pellets. Bara det att den pelletsen som jag använder nu är lite mörkare. Det luktar fortfarande lika gott som den dyra pelletsen.
Alltså, mycket pengar att spara här.
tack för alla svar. ska kika i den andra tråden också.. ja pellets är ju väldigt lätt att plocka upp.. =)
Kattens naturliga toalett är sand och jord.
Jag köpte PeeWee och provade. Min första och andra skogkatt tyckte det var underbart att sova i denna låda. Luktade ju skog.
Använder numera Golden Grey.

Éver Clean, det är super eftersom det inte luktar ett dugg kattkiss i huset och det är verkligen drygt. Jag har fått vår Zoo-handlare här i Stuvsta att köra hem eftersom vi inte har bil och de är rätt tunga.

Vi har alltid använt Ever Clean fram tills för någon vecka sedan. Vi började diskutera hur mycket vi egentligen lägger ner på våra katter och kom fram till att sanden drar otroligt mycket, tom mer än maten!
Vi tittade runt på olika alternativ och har nu hittat det perfekta kattströt för våra katter- Husses. Det är helt underbart, klumpbildande, luktar inget och är vitt. Dessutom så kostar det 149 kr (med uppfödarrabatt) för 20 liter (Everclean runt 180 kr för 11 kilo tror jag). Dessutom är det gratis hemleverans direkt till dörren, vilket är otroligt praktiskt, så slipper man bära på sanden från affären och hålla på. Jag är SUPER nöjd!

nu har jag som innan husses kattsand..
men nu beställde jag deras nya sand som skall vara samma tillverkare som everclean..den var kanon
Önskar man kunde övertyga katterna om Pee Wee pellets - görs av sågspån uppe i Dalarna. Kattsanden kommer långväga ifrån. Vi testar just nu Pee Wee, tyvärr verkar det inte vara nån hit.
Jag är nyfiken på hur Husses nya kattsand är. Fick mail av dem att de gjort om sin kattsand och tar den från ett brott i Kanada nu - dvs samma som Everclean om jag inte missminner mig. Horribelt med frakt ur miljösynpunkt förstås :( men om man har obstinata katter som kissar annanvart med bränslepellets så har man…
Ska in på Husses sida och kika,,,hemlevarans är ju kanon för en singeltjej, slippa bära tung sand från affären ju!!!!
Jag använder med toa-lätt numera, först köpte jag tidy cats men varje gång jag skulle byta fick nys-attacker pga av den starka doften, plus att den inte klumpar sig så bra utan att de blir mest mos av de. Sen provade jag husses ett tag i början, den klumpade mkt bra.
Började med toa-lätt för att slippa all kattsand som dom lyckades dra med sej i soffa etc.

Fick prova denna kattsand i helgen som fungerade bra. Vet ej var råvaran kommer ifrån men ni kan ju maila och kolla. Tyvärr finns ingen återförsäljare i närheten av mig ännu men Stockholm har flera stycken.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
har använt ever clean för hitte katten felix. funkade jätte bra. och det luktade inte alls katt kiss vilket var viktigt för mig (at det inte luktade) då jag fick ha kattlådan i mitt sovrum:-p eftersom han var rädd för stora och öppna ytor/rum.
fast jag fick blanda sanden med blomjord då han var lite ovan mot sand. han var ute katt och ville hällst känna jord under tassarna.:-)
Här används det bränslepellets i en PeeWee-låda, samt Ever Clean i en vanlig låda (till lilla fröken som oftast ratar pelletsen).