Bästa godiset?
Hej alla,
Jag skulle vilja ha något bra kattgodis att använda mig av för att motviera Bosse till lite mer ordnat bus, om ni förstår vad jag menar. Inte så att jag planerar att träna honom till circuskatt men det ibland behövs ju lite extra motivation för att testa något nytt.
Kan ni rekomendera något som era katter gillar och som inte är helt onyttigt?
Peter älskar rökt skinka! Vi (läs: maken) klickertränar honom litegrann, och då behövs ett godis som han verkligen gillar, men som inte gör honom mätt. Då är små, små bitar av påläggsskinka jättebra.
Anthon har däremot ingen sån där superfavoritmat, inte som vi har upptäckt ännu så länge i alla fall.
Vi har små Catnip Drops som vi köper på Ica, katterna älskar dem!

#1 Skinka är bra, det gillar Bosse.
#2 Det ska testas!
Whiskas Temptation är lätt att ha i fickan och jättegott. Speciellt den med laxsmak. Här får man öppna burklocket försiktigt….Linus hör direkt när det vankas lite godbitar om han så är längst bort i lägenheten.
När katterna åt torrfoder var Jästex bästa godiset. När de nu äter blötmat och BARF är… ja ni gissade det - torrfoder bästa godiset. ;)
Hos oss använder vi både catnip drops, Whiskas gott och lite lite skinka. Jag inbillar mig att jag ska kunna lära någon katt att "sitta fint". Och visst hör de ljudet och vet också vad "godis" är, när matte ropar.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Sådana där torkade fiskar är också verkligt uppskattade hos oss. Ibland kan det räcka med vanlig mat fast av en annan sort som de inte brukar få också. Fuffens har lärt sig komandot "sitt" enbart med hjälp av mat som han inte får till vardags. (nu jobbar jag med att lära honom "ligg" också…)
#7 Hur gör du för att få din katt att sitta? Jag har lyckats att få Maxen (skogkatt) att sitta (inte fint) men Charlie blir som en orm när det är något gott. Försöker jag att få honom att vänta hinner han bita mig i fingrarna som håller det goda. Har du goda råd… är förstås inte viktigt men lite roligt… 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#9 Det gäller att vara fruktansvärt ihärdig och envis.
Och så berömmer man varendaste lilla miniframsteg överdrivet mycket med entusiastisk röst, smekningar och godis. Även om katten inte alltid fattar vad som beröms så kan den förhoppningsvis efter ett tag koppla ihop att "aha, om jag böjer på benen så får jag beröm" och så fortsätter man. Lycka till! Det är verkligen jättekul att hålla på. Sen tror jag man måste hålla på ganska så intensivt flera dagar i följd också.

Jag körde klickerträning med Karin. Hon fattade på en gång vad jag menade och tyckte tydligen det var urbota dumt att tro att hon inte fattade ordet sitt. Så fort F prövade att säga sitt, så satte hon sig och höll upp ena frambenet vackert, samt blängde på mig för att verkligen markera att den där fåniga klickern kan du slänga.
min mosters katt gillar b. jäst tabbletter som hon brukar få som tillskott. men hon gillar dem som godis oxå:-) annars funkar greenis (stavas det så?) oxå