kattuppfostran?
Hej på er,
hur gör ni när katten inte " lyssnar" på ett starkt nej med ett pekfinger?
Min Lova har börjat att kaxa upp sig vid tillsägelse och attackerar min hand och tar ett stadigt tag med sina tänder och vindsnabbt börjar att "riva ur mina tarmar" på min underarm?
Jag tar då tag i hennes nackskinn och säger skarpt nej men då när jag sen släpper henne så går hon åter till attack och jag får göra om proceduren 3,4 gånger - imorse när jag sedan släppte ner henne från sängen så började hon att lura på mig och kom upphoppandes i sängen för en ny attack…
Hon är nu 9 månader och jag undrar om de kommer in i ngn slags obstinat tonårsrevolt nu ( hon har ju haft ett riktigt kraftig löp - hennes första ordentliga för 1 vecka sedan)
Mkt tacksam för svar.
Visst är det en revolt. Titta henne i ögonen och ge inte vika. Katten ska göra det först. Den som viker undan är den svaga. Du kan också slå pekfingret mellan öronen på katten. Det är mammans sätt att uppfostra sin unge.

Åhh tack snälla för svar…
tänkte att jag utmanade eller triggade igång henne mer genom att titta henne i ögonen men det kanske är skillnad på att titta bestämt än att stirra?
Pekfingret skall jag också prova, men är den tekniken att föredra istället för att dra i nackskinnet?
Risken är kanske att om du drar i nackskinnet kan vara ett tecken på att du "är med i leken". Kom ihåg att när tittar henne i ögonen så får du inte blinka förrän katten gjort det. Det är en maktkamp med ögonen.
Man måste redan från början vara otrolig bestämd mot en rex annars tar de gärna kommandot
Hon värkar envis, här hemma har vi visat vilka som bestämmer, jag var bara envisare än katten. jag provade olika metoder, snäppa på nosan.. Njaaa, nackskinnet funka inte alls.. MEN, låta som en katt gör när den ska slåss (om ni vet?) De funka skit bra.. Och nu när jag fick hem min nya kastrerade 3 åriga hane så körde jag ofta med denna metod, för de kunde bli lite "slagsmål" i början,.. De jag gjorde var att visa vem som bestämde, kom fram med stora steg och morrajamade, dom fokuserade på mig ist för att slåss, vart rädda och slutade.. Men fortfarande lika golisa :)
Testa! :D
Jo, en och annan maktkamp har man ju haft genom åren och att titta i ögonen och "fräsa" är nog det som varit effektivast.
Real stupidity beats artificial intelligence every time

Hej alla snälla!
Vilka bra tips, ja hon är envis…hr nu provat att knäppa mellan öronen och titta i ögonen ( hon vek undan :)) men sen så skall jag gå iväg och då tar hon sats och hoppar upp och klöser mig på jeansen! Då blev det ner med katten i golvet tog tag i nackskinnet och tittade i ögonen och det tog lååång tid innan hon vek av med blicken…släppte henne och hon gick iväg sur som en citron småjamade runt hörnet och kom sedan och ville sitta nära för gos - men jag fick inget kurr av den stolta ladyn
Att hon kommer sen till mig och vill vara nära betyder väl att: Ok Mamma Mu du bestämmer…eller är hon olycklig :( och vill vara nära därför?
Fräsa skall jag prova göra men har provat ljudet av 2 katter i slagsmål (lite för mig själv
) och jag kan inte låta så 
Vore ju skönt att INTE behöva använda mer våld än nöden kräver men jag antar att ju mer respekt hon får ju enklare metod ( typ fräsa) kan jag sen använda, en tröskel som skall klivas över eller?
Ja ni får ju inte tro att jag är elak och kastar omkring min katt när jag skriver "mer våld än nöden kräver"
Jag tror ni alla förstår dilemmat att älska sin katt så innerligt, och det sista jag vill är att hon skall fara illa men kärlek är ju också att sätta gränser.
Hoho…jag känner igen mig! Jag hade väldiga fighter med Tjorven när han var unge! Det jag gjorde var helt enkellt att övermanna en sprattlande kisse, lägga honom på rygg, höll fast tassarna och munnen tills han gav upp. Kunde få kämpa LÄNGE i början, Fick både klössår och ngr. små bett i kampen, men efter en stund så lärde han sig att han inte kommer loss innan han har lugnat ner sig och slappnat av helt i korppen, samt fortsätter att vara avslappnad när matte släpper taget om munnen och tassar. Höll på med det titt som tätt i ngr. månaders tid(då det tycktes var det enda som hjälpte) och nu är han för det mesta from som ett lam även om han prövar att sätta sig över matte än idag. Men tilläggas bör att jag ALDRIG skadade honoim på ngt. sätt. Jag höll bara fast honom tills han gav med sig.
Jag tror inte att någon tror att du är elak med kissen! Det är förhoppningsvis INGEN av oss här på siten! En annan grej som jag tycker fungerar är att använda ARMSTRONG med hög röst när han har varit dum. Det fungerar ibland, förmodligen i och med att jag vanligtsvis ropar Tjorven med en normal stämma.
Mina katter är mesproppar och bara gosar eller sover. MEN jag har hört att man kan ha en sprayflaska med rent vatten i och spryta på dem och säga nej samtidigt? Man kan ju hänga den i jeansen så man har den lättåtkomligt kanske?
OBS! Har EJ testat själv, bara läst om det. Kanske är en dum ide' så de blir rädda för vatten istället, men tycker att många katter redan innan är rädda för vatten och då kan man kanske ptova, så slipper man ta dem i nacken och sånt..
Jag bara ryter nej, och visar mitt ogillande.Hjälper det inte stänger jag en dörr emellan katten och mig. Efter en stund öppnar jag dörren och gosar och berömmer hur mycket som helst, när katten uppför sig ordentligt. Börjar den bitas -busa för hårt , gör jag om manövern.Till slut vet de vad nej betyder och vad som händer om man inte lyder.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Något jag gör med mina katter är att blåsa. Fast det funkar inte riktigt på alla katter, för vissa bryr sig ju inte.
Däremot så känns det inte som om jag har haft någon maktkamp med någon av mina katter.
Annars när de är uppe på borden när det är mat, så blåser vi på de sominte har lärt sig nej, eller tillsägelse.
Vatten har jag provat, det kan vara väldigt bra på avstånd, så att de inte förstår riktigt vart vattnet kommer i från. Men risken är att de endå förstår vart vattnet är i från, och springe om man rör vattensprutan. Då kan de reagera på utställningen också.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Jag tycker det låter som lika delar tonårsrevolt och överskottsenergi/understimulans. Ta inte illa upp…
Vi har ett kattfröken hemma som är ca 1 år och hon har i några månader varit lite kaxig och stundom besvärlig. Sedan hennes lekkompis blev dräktig och fick stor mage och senare kattungar har hon blivit etter värre, varför jag gissar att hon beter sig extra "illa" pga understimulans eftersom hon inte på samma sätt leker med våra andra katter (2 surpuppor till kastrathonor
). Just det du nämner med att fya och säga ifrån men att det enbart får motsatt effekt är på pricken likt Lethes beteende. Det är som om hon försöker busa igång matte/husse och dessutom gillar uppmärksamheten när man fyar eftersom det blir lite "action".
Vi använder sprayflaska med vatten som Anna77 var inne på, det funkar väldigt bra på Lethe, men det kan vara lite individbaserat. Något vi använt oss av vid uppfostran av de andra katterna har varit att man lägger katten på rygg på golvet och håller i nackskinnet (bara lite så de inte kan sprattla runt) och sedan lutar sig långt ner över katten så att man står över katten så att säga. Så tittar man i ögonen och man kan även morra lite, när katten tittar bort väntar man några sekunder och släpper iväg den. Det brukar vara effektivt, enligt min erfarenhet verkar de lite skamsna över att bli tillsagda som kattungar blir (mamma katt använder något snarlikt).
Om hon är understimulerad kan det ju också hjälpa med en kattkompis som tar udden av det värsta buset om hon inte redan har en?
Lycka till!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Hehe, ursäkta men låter lite jobbigt att gå runt med en sprayflaska, är dom ofta busiga och jobbiga så har man ju inte direkt en flaska kring halsen. Sen har jag läst att de där med vatten inte alls är så bra, minns ej varför. Men mina katter älskar vatten och de är ju bra om dom ska bada och så. Nej blåsa lite lätt eller morra bestämt. Inge våld och inga stående vattenflaskor, haha :D

Hej igen jag blir så glad varenda gång jag får svar 
#11 vi har valt att inte använda vatten som tillsägelsemetod då vi badar henne regelbundet och vill att hon skall fortsätta att tycka vatten är en behaglig upplevelse, understimulans till viss del säkert vi leker och busar med henne på många vis men kan förstås inte ersätta en kattkompis ( i dagsläget inte aktuellt att skaffa en till tyvärr
) sen så har det nu blivit kallt ute så hon har en klart markant förändring av rörelseenergi då hon fick springa i skogen och motionera rejält varenda dag innan kylan kom. Har provat att ta ut henne i denna årstid men hon hoppar in i jackan igen gullisen :) brrr
Skall höra med "svärmormor" i helgen om hon kan sticka en skön kroppsstrumpa så provar vi att tassa utomhus igen

*skrattar*vad roligt med ARMSTRONG i basröst ( anar att katten eg heter det), du menar med tanke på att inte använda namnet vid tillsägelse då de skall förknippa sitt namn med att -kom, nu blir det mys,mat,kärlek,bus,lek etc e som ni kallar henne Tjoven till vardags.
Vet katten alltså inte att den heter ARMSTRONG? Jag får isånafall komma på ett supernamn att använda jag med ;)
#14 Ja, jag vet att Tjorven brukar vara ett tjejnamn, men min Tjorven är en fertil hane. Hans stamnamn är IC S*Racer Donnans Great Armstrong. Jag kallar honom Tjorven eftersom han kan vara en riktig Tjorv i bland!
Dessutom så tycker jag att det är lättare att ropa Tjorven istället för Armstrong, eller Great Armstrong som han egentligen heter.

#15 vilken vacker kille!