Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettfärger-och-färggenetik
Läst 3490 ggr
Gibbous
0

Färg: vad är vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Är inte så insatt i det här med färger och vad som är vad. Jag fick i sommras hem kelgrisen Ada som är 4 år. Hon är chokladsköldpadd maskad enligt stamtavlan. Jag har letat på internet för att få en beskrivning om vad som är vad --> alltså vad menas med sköldpadd? Vad menas med maskad?
Jag skickar med en bild på henne så man ser hur hon ser ut.
Tacksam för svar =)

MVH/ Emma

(syns inte på bilden men svansen är brun så som tassarna.)

Leffe
0

Maskad är ansiktet . I detta fall är ansiktet en mask i färgen chokladsköldpadd. Chokladsköldpadd kan man enkelt säga är flera färger med choklad som grund. Kroppen på maskad katt är ljus (beige). Detta är en förenklad förklaring

Gå in på vårt färggruppsalbum så kanske du hittar något att jämföra med

Dolleminas
0

Åh vilken fin kisse…Räcka ut tungan, ett annat uttryck för maskat är att de är siamfärgade (jämför med t ex siameser, eller colourpointperser…) Dvs de har färg på huvud öron, ben och svans restan är ljus (mer eller mindre beroende på anlag och hormoner..) Hoppas svaren varit tydliga så du förstår lite mer… annars kan du alltid fråga mera Glad

Gibbous
0

Ah, tack för svaren, nu förstår jag lite mera utav det =) - fast en fråga till. "sköldpadde"-ordet har det med mönstret att göra då eller? Eller kallas det sköldpadd- bara för att det är en färg, vilken som, över ansiktet?

Buffy-co
0

#3 Jag är ju verkligen ingen färgexpert..men sköldpadda är en "färgtyp" i sig -det kan en katt ha över hela kroppen-som Leffe skrev är den enkelt uttryckt flera färger blandat..det kan vara många olika!!Alltså ser sköldpaddskatter helt olika ut..

Att den har färg i ansiktet = att den är maskad.
En del är ju enfärgade maskade-andra som din tydligen-sköldpaddsmaskade och har flera nyanser i masken..

Sedan finns andra agoutimaskade osv..(ej så markerad mask som helmaskade)men det blir för svårt för mig att förklara här..

Tips är att titta i färggruppsalbumet som LeffeD tipsade dig om-där kan du se och jämföra!!

Rätta mig ni som vet-om jag beskrivit detta fel!!
MonicaL här, är ju mycket bra på maskade kattter tex. om du undrar mer..

Svårt är detta med färger-men roligt!

Gibbous
0

Tack, nu förstår jag!

Eine
0

Padda är en tvåfärgad katt. Svart-rött, choklad-rött, blått-creme, eller lila-crem t ex.Sedan kan de vara tabby eller maskade med eller utan vitt. men grunden är två färger, (där vitt inte räknas som en.)

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Buffy-co
0

Bra att du rättade mig-tack Eine!!Glad..skrev felaktigt flera färger..

Eine
0

#7 det såg jag inte,Glad så det var absolut ingen rättelse..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Buffy-co
0

..och jag menade absolut inget negativt med att du "rättade"…Skrattande - utan just det jag skrev att det var bra!
Jag visste inte att det bara var två färger i en sköldpadda.

Jag är ju verkligen ingen färgexpert som jag skrev..tänkte mest att jag kunde förtydliga lite av det Gibbous frågade om sköldpadda i #3..Glad

Lullan1
0

Jaha…? Jag trodde i min enfald att en padda alltid var 3-färgad… *klurar* Tänk så fel man kan ha! Oskyldig

Fritz
0

Detta är Majsans mamma, har träffat henne i verkligheten och hon är en jätte trevlig katt!

Gibbous
0

Hej hej!
Tack återigen för svaren!
Fritz, det är roligt att se vem som är hennes ungar även om det är svårt att tänka sig att hon är en liten kattmamma - är väl för att jag inte varit med från början.
Och ja, hon är superhärligt - en riktigt liten kelgris. Hon har charmat in sig hos alla som var tveksam till katt i familjen ;)
/Emma

chikan
0

#10 jag VET ju inte, men tror att det är för att vitt inte räknas som en färg. Sköldpaddsfärgade kattor har ju ofta också lite vitt i sig - och då blir de "trefärgade" om man räknar det vita som "färg"! Rätta mig gärna ni som vet mer säkert!

Lullan1
0

#13 Ja… så kan det kanske vara? Att jag tänker mig vitt som färg alltså.

Hoppas att någon bättre vetande kan svara på detta! *ler brett*

AnneAlva
0

#13,14 Man kan säga att vitt är en bonus, precis som ett mönster eller en maskning. Det är något man lägger till i stamtavlans EMS-kod för att det tydligt ska framgå hur katten ser ut. Det vita på en sköldpadda (eller annan färg) kan ha varierande grad av tydlighet, det finns ju 09 som är "obestämd mängd vitt", 03 som är "bicolor" (halva/halva), 02 som är "harlekin" (mer än hälften med inte mer än 3/4) och 01 som är "van" (ca 75% vitt eller mer). Själva paddfärgen är bara 2 färger och innehåller alltid rött eller creme.

Däremot är det ju vanligt precis som chikan skriver att paddor har någon form av vitfläck, solida paddor är mer ovanligt och dessa brukar också vara mer melerade än vitfläckspaddor som vanligen har mer markerade färgfält.

Vitt är en färg, men bara om det är en solid vit katt (EMS-kod "w" + ögonfärg), annars är den alltså ett tillägg.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Lullan1
0

Tack Anne.S! Glad

AnneAlva
0

#16 Så lite så. Glad

S*Godreign's Cornish Rex

smurfan-13
0

Tycker det är så kul och spännande med detta med färger och så många som är så duktiga och kan svara så bra på frågor här :) Man kan lära sig mycket här om man vill

Tack

La_Joz
0

#15 Aha! Det är det som 03 i Isas EMS-kod betyder. Jag har hört nåt om bicolor, men inte riktigt fattat. Ja, hon är ju ca 50% vit. b 03 33. Coolt! Och nu fattar jag äntligen vad "van" innebär! Ibland vill man ju inte fråga, för man tror att man ska bli idiotförklarad. Men det finns ju inga dumma frågor…

Tack Anne.S för informationen! Du är ju grym! Nu vet jag vem jag ska fråga när jag har såna där pinsamma frågor som man låtsas att man vet svaret på. Erkänn nu allihop att ni vet precis vad jag menar! Flört

AnneAlva
0

#19 *fniss* Gör det du, förvänta dig bara inte att jag kan svaret på alla, jag kanske bara låtsas jag också! Skrattande

S*Godreign's Cornish Rex

La_Joz
0

#20 Hahaha!! Det är så det ligger till! Men då kan vi ju låtsat båda två! Kanske ska vi tillsammans skriva en bok om katter? Det kan ju bli riktigt intressant! Skrattande

Lullan1
0

#19 Vi får väl upprätta en direkt linje till Anne.S *fnissar*

danino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min cornish har färgen sealtabbytonkinese :)

MonicaLagerquist
0

Söt lillkatt.Vad heter katten på söndagarna? (dvs stamnamnet)

Stolt ägare till tre La permer

Sewena
0

Är det inte någon som har en maskad katt till övers o kan skicka den till mig…??

MonicaLagerquist
0

Det finns ju ett helt gäng i Kumla,Två hanar och en hona födda i september så dom är leveransklra om ett par veckor.

http://hem.passagen.se/shubcats/

Stolt ägare till tre La permer