Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 260 ggr
aggeelin
0

På tal om matvägran... goda råd önskas!

Här har de två herrarna Charlie och Maxen bestämt sig för att de bara vill ha "gottis", dvs köttfärs med äggula. Det har serverats ca 1/2 dl sådant som gottis nästan varje kväll. Och det var dumt. Det tidigare goda torrfodret är enligt C O M helt oätligt. Och blötmat på burk har redan tidigare ansetts som oätligt, Maxen kunde äta lite om det var ny burk och Charlie åt gelén, om det var sådan runt. Så det där med burkmat hade vi redan lagt ner… Har provat olika sorter men det finns såklart fler. När jag kom hem från jobbet hade de i stort sett inte ätit på ett dygn. Jag har nu blandat lite burkmat, lite torrfoder med lite köttfärs och en äggula… ja ni kan förstå hur oätbart det är…Ledsen

Men killarna är fulla av enerig, var de nu får den ifrån.

Tar gärna emot glada tillrop och idéer om hur dessa herrar, som kommit överens om matsmak, ska luras att börja äta igen…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

chikan
0

Haha! Ja.. det är ju för roliga. Som jag skrev i tråden "Kräsen kattunge…" så tyckte Fuffens att Orijen verkligen var det sämsta påhitt Matte någonsin kommit med. Men efter att ha gnölat och gnällt i en och en halv dag så var han framme vid matskålen en sen kväll när han trodde att jag inte såg, och knaprade i sig en stor portion. Han är fortfarande missnöjd över att inte få sin goda Baby-mat längre, men äter ändå Orijen när han märker att inget annat bjuds. Jag kan tillochmed ge dem en matsked tonfisk på kvällarna nu. De äter ändå Orijen under natten och dagen.

Så om du orkar så skulle jag prova att bara ge dem det du faktiskt vill att de ska äta under några dagar. Var konsekvent och ge dem inget annat. De flesta katter ger nog upp då och äter. Kanske under protest till en början. Äter de fortfarande inte då så får du kanske försöka "lura" dem att äta det du vill genom att blanda ut det med "gottis", för att svälta en katt är inte alls bra.

Elica
0

Jag har inte några goda råd. Suckar bara nästan avundsjukt. Här finns det tre matvrak - och allt går ner - plus de stjäler allt - från mitt mun tom. …. Första frågan: är dom kastrater? För det tycks ge susen. Två veckor efter sterilisation hittade jag Elica (den enda av dom som var lite kräsen som fertil) från hundmatssäcken - som hon hade knapprat ett hål i för att få _något_ att äta!

Clee
0

Jag antar att BARF inte är ett alternativ? Till skillnad från oss andra verkar du ju inte behöva övertyga dina katter om vad som är bäst för dem. ;)

aggeelin
0

#2 Nej då. De är unga slynlar födda första delen av juli. Jag har haft sex stycken katter i vuxen ålder och flera hemma hos mina föräldrar som barn och har inte upplevt detta förut. Som du säger så är det mer det omvända med matvrak som är vanligt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Elica
0

Ok, dom är två fertila hanar. Då tror jag att det bästa är att du gör som andra redan sade: Låt dom själv bestämma om dom äter den maten som du har framme - eller inte. Inte tror jag att de mår dåligt att vara lite magrare - hör till oldern - och går antagligen över senast efter kastrering. …. Om dom busar och är aktiva blir dom också hungriga - tror jag… Apropo är du säker att dom inte äter något annat istället? Har en liten (tjock) hund, som äter mycket lite av hundmat - men stjäler allt ätbart som hon får tag på - och blir tjöckre och tjöckre…

Hanna-H
0

#5 Dom är ju inte riktigt två fertila hanar heller.. det är ju två femmånaders (inte ens) kattungar Flört 

Men en dag utan mat för att öka aptiten tror jag som sagt inte är några problem.

Leffe
0

Prova med att röra ihop lite köttfärs och äggula (som de gillade med en massa torrfoder (om det är det de ska ha. De lär få i sig lite av "misstag". Sedan ökar du dosen torrfoder