Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1162 ggr
KaCee
0

Kräsen kattunge! *råd önskas*

Har en kattunge i den kull jag har hemma nu som inte vill äta annat än från mamma. De blev 8 veckor i söndags. De andra tre äter massor av kattmat och allt som bjuds, men inte denna lilla rackare.
Har försökt muta honom med köttfärs, men inte heller det går ner.

Nu den senaste veckan tycker jag att han ser mindre och smalare ut än de andra. Det är inget fel på honom. Han leker och busar och far precis som de andra. Kanske att han sover lite mer, men det sammankopplar jag med att han inte får i sig tillräckligt med energi.
Han har inte samma runda och goa mage som de andra tre och man känner ryggraden ganska väl om man jämför med de andra.

Nån som har nåt tips på hur jag ska lösa detta?
Har aldrig varit med om en så tjurig liten krabat innan. De brukar alla älska att äta. Men man lär sig ju nåt nytt varenda gång! Vill ju bara inte att han ska trilla efter pga att han inte äter… :-S

Kycklingmamma? Generad

Dolleminas
0

Inte tror jag du är en kycklingmamma.Tyvärr har jag inga direkta råd att komma med men verkar den "som vanligt"? Du vet pigg, norm.temp, dricker den osv..

Natali
0

Ett tips. Om du inte redan försökt. Blöt upp babycat maten, en liten stund i varmt vatten. Tillsätt sedan majsvällingspulver, och låt det blötas upp. Se sen till att "gröten" är lite varm, ungefär som mammas mjölk. Om kattungen inte äter av sig själv, tvinga in en liten bit av blandlingen i munnen, antingen med fingrar. Du kan också "hälla" lite med tesked. Håll sedan teskeden under hakan, eller doppa helt sonika kattungens mun i teskeden, håll den sedan under så att h*n kan fortsätta slicka i skeden när h*n slickar sig om munnen. Just att den är lite varm kan öka aptiten.

Lycka till

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Sewena
0

Använd även sprutorna från apoteket(de man får till flytande medicin), mosa i den uppblötta maten i dessa så kan det gå lättare. Jag hade en liten stackare som betedde sig likadant…men envis vinner o han kom ikapp. Nu är han 1 år o lycklig kastrat.

rexmamma
0

Av våra kattungar är det inte många som har börjat äta helt av sig själva. Jag har petat in maten i munnen dom första gångerna. Sen har det inte dröjt länge förrän dom har fattat att det är supergott med "riktig" mat. Skrattande

Lycka till!

Sashimis
0

När jag började vänja mina vid annat än mammamjölk så var det mycket lättare att få dem att äta köttfärs som var lite varm, eller till och med sådär småkokt som den blir om man kör den för länge i mikron än kall eller rumstempererad. Nu har några av dem börjat knapra lite torrt torrfoder, men ett par stycken tycker fortfarande bäst om torrfoder som jag häller på lite varmvatten på så det blir lite kladdigt och varmt. Jag vet faktiskt inte säkert vilka som äter själv och hur mycket mellan matningarna för det varierar vilka som vill äta det jag erbjuder. Nu är ju dina lite äldre än mina, men det kanske kan vara värt att prova ge den tjurskallige lille killen mat som är lite varm? Och kanske möjligen försöka hindra honom från att dia en stund så han blir lite hungrig?

Clee
0

Bara en liiiten varning - uppblött torrfoder är rena rama bakteriebomberna. Så låt inte fodret ligga uppblött många minuter. Har du provat med blötmat och/eller rått kött? Lycka till med den lille!

[Wiveka]
0

Vår lille Theo som precis flyttat till Kalmar vägrade äta kattmat. Han vill endast ha "människomat", så i början var det Låglaktos Majsvälling, sedan kokt lax, kokt ris, kokt kött, kokt potatis, kokt kyckling som gärna kunde blandas med lite sås…….

Lycka till!!

MonicaLagerquist
0

När vi har haft katter på besök som matvägrat har jag köpt på mig ett lager av div burkmat.Äter katten inte alls så gör det ju inte så mycket om maten den äter inte skulle vara den sorten jag normalt skulle servera.I morse råkade jag ta fel burk kattmat när pi skulle få käk.Tog en burk Euroshoper blötmat.Lillkattan morrade sig igenom hela måltiden inte en enda av dom andra katterna fick komma i närheten av maten Undrar just vad dom tillsätter i sin kattmat.

Stolt ägare till tre La permer

[catze]
0

hoppas han börjar äta snart. lycka till!

majsan
0

Ett sätt som är superbra är att använda apotekets dossprutor som man tex får med till flytande penecillin.. Och införskaffa Hills burkmat AD som är en riktig protein och vitaminbomb. Den är så bra i sin koncistens så man kan mata med att dra upp i sprutan och in i kattens mun.. Jag brukar tillsätta lite extra vatten så den bara blir en aningen lösare..

AnnaS
0

Sån kattunge har jag haft, jag köpte hem all sorts mat och inget dög. Till slut så åt hon men det har gjort att jag har en bortskämd liten gris hemma som vrålar så fort man kommer ut i köket Skrattande

chikan
0

Fisk är en storfavorit här hemma. Tillochmed Hugin som annars är lite kräsen älskar tonfisk och sardiner på burk och andra stinkande fiskar. Ju mer illa Matte tycker att det luktar, desto bättre. Skinka och smör är andra favoriter om du börjar bli orolig för att han blir för mager.

Men jag förstod det som att du mest vill att han ska börja äta torrfoder och bara var lite orolig för att han är lite smalare än syskonen. Flera av tipsen ovan låter lovande tycker jag.

Eine
0

Jag kör med min special:Räkost på fingret och pilla in i munnen på krabaten. När de väl fått smak för det kan man krossa några torrisar och blanda i smulorna i osten . Det har fungerat för mig iaf.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

KaCee
0

Han äter!!!

Jobbade med köttfärs, både kokt och rå och blötte upp foder och provade ersättning men lillkisse bara fnös och gick iväg. Allt blev gladeligen uppätet av lillkisses syskon.

Så idag var jag på djuraääfren och köpte Eukanubas mjukmat för kattungar. TJITT POMMFRITT!!! Det var en riktigt hungrig liten krabat som morrandes åt i sig hela den stora portionen med mat. Han har hunnit få en till portion nu på kvällen och då blandade jag 50-50 med RC babycat. Slurp sa det så hade han ätit det med! Ska försätta på detta viset i några dagar så han äter upp sig, sen blir det att blanda i mer och mer babycat innan han kanske förhoppningsvis förstår att man ska äta de där små hårda kulorna!

Känns såååå skönt att han äter nåt iaf!
Höll på bli riktigt orolig för den lille killen.

Clee
0

Som BARF-anhängare tycker jag förstås att det är en vettig kille du fått i kullen. ;-)

chikan
0

#14 Härligt att höra!

Buffy-co
0

Haha..vad härligt det låter med en "morrandes kattunge" som kastar i sig maten så ingen annan ska få..kan se det framför mig..

#14 Skönt att ha nu också äter morrandes..!!Skrattande

[Silkwaves]
0

Han måtte tycka att det är underbart att matte äntligen förstått vad han vill äta !

Har haft en kattunge som konsekvent vägrat äta torrfoder. HOn spottade bokstavligt ut kulor som råkat smyga sig ner i maten . Krossat torrfoder blandat i mjukmat eller köttförs ratades . Kämpade i ett halvår sedan gav jag , på inrådan av veterinär upp. Katter kan svälta sig till döds…

Den kissen, Mimmie, är nu en BARFande och Mjauätande kisse som hellre dör än äter torrmat. Hennes bebisar - min förra kull, däremot äter allt inklusive torrfoder - inga problem alls. Ingen kisse är den andra lik.

Jag önskar ju att alla min katter ska kunna äta såväl kött som blötmat som bra torrfoder.. och det har funkat i alla fall utom ett.. (Nåja min första kull fick i princip bara torrfoder … visste inte bättre… f'låt.. lite lär man sig med ålder och antal kullar…)

KaCee
0

Han äter mina små portioner med glupande aptit, men han är inte dum! Blir det för mycket små torrfoderbitar i maten så slickar han bara på det och spottar ut om det rråkar komma in nån torrfoderbit i munnen!

Kräsne lilla kattunge!
Ska göra mitt bästa för att han ska äta sitt torrfoder… men vägrar han ff när han är 12 veckor gammal så får jag se mig själv besegrad! Hemlis Tur att jag har 3½ vecka till på mig!

chikan
0

#18 #19 Det där får mig att vilja dela med mig av hur mina (och säkert många andras också?) gör. När jag häller upp av två olika sorters mat samtidigt i en matskål (torrfoder) så lyckas de tamejtusan med konststycket att enbart äta upp de goda bitarna och spara alla de äckliga (och självklart mycket nyttigare!) till Mattes förtret.

Lite OT, men ändå relaterat: Fuffens är väldigt missnöjd över att jag gått över till Orijen, men äter det efter att han har protesterat lite. Och det är jag otroligt glad över då jag ser stor skillnad i pälsarnas kvalitet redan efter ett par månader! Men blandar jag i lite RCBaby (eller egentligen vilken RC som helst, tillochmed bantarfoder är tydligen godare än Orijen…) är han där som ett skott och äter som om han aldrig skulle få mat mer.