Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 925 ggr
Zuzi
2007-11-17 20:41
0

Flanksnitt

Hej

Såg i en annan tråd att någon nämnde flanksnitt vid kastrering. Vad är det för ingrepp och är det mindre jobbigt för kissen än "traditionellt" buksnitt?

Krycke
2007-11-19 14:00
0

Kopierar in det jag skrivit om flanksnitt från en annan tråd (om det ändrats något får väl någon skriva till det)

Det gör mindre ont har jag hört men våra katter har inte visat att de haft ont överhuvudtaget efter kastrering så jag vet inte. (Vi kör med flanksnitt)

Flanksnitt är en mindre öppning på sidan som blir ca 1,5-2cm långt. Fördelen är väl att det läker mycket fortare än det traditionella.

citerat från en tidigare fråga så det blir lite konstig formulering:

"Det finns ju tyvärr några nackdeler med denna metod (flanksnitt) som jag kanske bör tala om, det är att veterinären inte kan se lika tydligt dom andra organen utan bara kan undersöka det som tas ut om det ser bra ut. Så eventuella sjukdomar som skulle synas vid en hel buköppning kanske gömmer sig.

_Det finns även en risk (om en väldigt liten sån beroende på skicklighet) att veterinären kapar livmodern(?) för långt eller för kort så att honan fortfarande producerar hormoner och fortsätter löpa eller om det var något annat som vart konstigt i kroppen. (vad jag förstått det som iaf, det är nog väldigt ovanligt tror jag också)
Nån som vet mer om just detta?
_

Jo just ja, att -om- det skulle hända något under operationen är det svårare att fixa det eftersom hålet dom jobbar igenom är så litet. 

Våra honor är dock väldigt unga ca 3 år, fortfarande och inte gått på p-piller så länge så vi anser chansen att dom skulle vara sjuka så liten att vi valde att göra flanksnitt. Men om vi hade äldre katter skulle jag nog ha funderat en och två ggr vad som vore bäst."

skoldags nu =( redan 15min sen =P.

Zuzi
2007-11-19 14:20
0

Tack…har hittat trådarna, får väl skylla på att jag är ny här…..GeneradSkrattande