Bantningskur?
Min lille kattkille Pussel (7,5 månader) hade ju problem med magen tidigare i höstas när han kom till oss, och vi gjorde diverse kurer som slutade med att han nu sista månaderna har ätit veterinärfoder RC Intestinal, som är bra för mage och tarm. Det har funkat jättebra, magen har stabiliserats sig. Inga problem så! Men, oj vad tjock om magen han har blivit, och Müsli också (som har ätit samma foder under den här perioden). Huga! Nu vill jag bromsa detta innan det går för långt och helst se att de båda går ner några hekto. Det är ju helt klart en begynnande mage som börjar dingla…. Hittills har jag gett dem mat 3 gånger per dag, och fördelat den pott de ska äta. Försöker att inte ge dem mer… De är totalt matfixerade och man får verkligen ligga på och vara vaksam för att de inte ska sluka smörpaketet på bordet med ask och allt! De rusar förbi en med livet som insats så fort de tror att någon är på väg till köket.
Så! Hur lägger man upp en slimkur? Är det överhuvudtaget lämpligt att banta en ungkatt som Pussel? Müsli är ju 1 år snart. Jag vägde dem för två veckor sedan och då vägde båda två lika mycket, 3.3 kilo. Vad är det för typ av mat som man bör ge? Eller tror ni att det kan lösa sig bara jag inskolar den "vanliga" maten (James Wellbelowed vuxenfoder) som de åt innan? RC fodret de äter nu är något fetare, men inte så mycket att det borde göra sån skillnad som det har gjort. Att tillägga är att båda katterna är kastrerade och detta gjordes i augusti för båda.
Hoppas på lite tips! tack!

Jag skulle inte banta en så ung katt, ge dem blöttmat eller orijen som inte innehåller kolhydrat då är jag säker på du ser att vikten jämnar ut sig

Jag har provat en ny metod, och det verkar som det funkar någorlunda. Jag har potionerat ut maten, i över fem små skålar. Dessa är då utplacerade på höga höjder runt om i huset. Alltså det är inte bara för katten att råka gå förbi, utan måste medvetet hoppa upp hela vägen till matskålen.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Jag skulle inte heller sätta en så ung katt på någon strikt bantningsdiet, men som Smirik säger så ge blötmat. Då kan katten äta mer utan att få i sig lika mkt energi.
OT: Känner du möjligen My som ska köpa två kissar av mig? 
Tack för bra inlägg! Det var ju egentligen det som var kärnfrågan, om det överhuvudtaget är vettigt att sätta en ungkatt på diet eller inte. Och nu har ni fått mig på bättre tankar, det får bli en del blötmat i fortsättningen och så får han växa ikapp sina hekton (höll på att skriva kilon men så illa är det som tur är inte än!).
Då kommer förstås min nästa fråga, vilken sort är den bästa av burkmaten? Spelar det någon roll eller är något märke av högre kvalitet? Populärast av katter?
#3 Visst känner jag My, om vi pratar om samma My så känner jag ju henne väldigt väl! Det är bara lite fnissigt att jag får nyheten här på forumet! Så typiskt, men det är ju här det händer saker, eller hur? Så kul att jag får chansen att träffa på två av dina katter så småningom då!
#4 Du har ju de dyra blötmaten av typ märke Hills. Bland de billiga i livsmedelsaffären tror jag nog att t ex Mjau är rätt så bra

Mjau tycker jag och många andra är ett bra märke. Var lite försiktig i början bara för en del blir lite dåliga i magen.
Jaså hon har inte berättat än? Det borde vara samma My för hon pratade om sin svägerska (?) som har två cornishar som heter Pussel och Müsli och jag tyckte jag kände igen namnen, men kunde inte placera dem. Nu har jag skvallrat för dig i alla fall 

Jag hann ju förstås inte med att läsa att den yngsta bara var 7.5 månad. 
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
#7 Jamen, det var ju en jättebra idé som jag nog ska realisera till viss del. man kan ju behöva få lite motion och hjärngympa innan maten även när man är en liten plutt! Åtminstone sätta en skål mat på Müsli-höjd där inte lillkillen kommer upp (än) eftersom han har för vana att rensa även hennes skål innan han lämnar matplatsen!