Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1865 ggr
omak
0

Dags för en till?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Bosse snart uppnått den aktningsvärda åldern 6 månader. Han är supermysig och alteregot "mördar Bosse", som anfaller allt och alla, visar sig mer sällan.

När vi skaffade Cornish fick vi höra från alla att vi snart skulle vilja ha en till Skrattande och i alla fall jag börjar faktiskt fundera på detta. Bosse visar inga tecken på vantrivsel men jag är övertygad om att han skulle tycka att det var underbart med en liten kompis.

Eftersom sambon är allergisk så är crx den enda slags katt som är aktuell (jag skulle kunna tänka mig en nakenfis, men sambon tycker att dom kostar för mycket) och dom kostar ju en hel del i inköp.

Nu funderar jag på om vi ska vänta till vi får råd att köpe en unge eller om vi ska leta efter en vuxen omplaceringskatt? Jag skulle kunna tänka mig att vara fodervärd men är osäker på vad det innebär och skulle behöva ta reda på mer.

Jag är nyfiken på hur ni har tänkt kring detta. De flesta verkar ju ha mer än en crx. Hur tänkte ni när ni skaffade fler?

ylvan
0

Hej.

Vi köpte våra två på en gång. De var då 5 1/2 månader. Vi funderade aldrig på att bara köpa en först, ( men vi hade lite "tur" för vi fick lite "mängdrabatt" så det blev ju lite mindre tomrum i plånboken. men säg inte det till någon för det är kanske lite fult med "rea" på katter ;-))

Jag tror i ditt fall inte att det spelar så stor roll om du skulle välja att ta en omplaceringskatt eller en unge, det bror ju helt på. Kanske att en gammal katt inte är att föredra om han/hon inte är väldigt van vid små buskatter…  Är du intresserad av utställng vill du kanske välja en kattunge med större omsorg än om du "bara" letar efter en sällskapskatt till er och Bosse. Ganska ofta ser man ju 7-9 mån katter som omplaceras pga allergi, i så fall blir de mer jämna och ni "slipper" lite av "mördar-åldern" Ett annat alternativ är ju att köpa en unge som av någon anledning bara säljs för sällskap. Ibland säljs de ju till ett visst reducerat pris, om ni nu känner att 6000 så här runt  jul känns lite mastigt…. ;-)

När jag började spara till kattköpt så la jag undan pengar ett tag plus att jag sålde bort lite gamla grejer på blocket…helt klart väda att byta mot två katter! :-)

Innan vi köpte våra kissar så var jag ganska så inne på att vara fodervärd, och jag kan idag fortfarande ha lite lust att få uppleva detta med små kattungar som föds och växer upp så nära en, men nu blev det inte så och det är ju supermysigt med två mogna kattdamer också,( och livet blir ju för hoppningsvist långt….) Men om man är beredd att satsa på att vara engagerad i en uppfödares planer, utställningar, avlande och uppfödning av kattungar, då tycker jag personliogen att fodervärdskap är långt mycket bättre än att ta en egen kull bara för att få uppleva detta. Men det tar ju några år innan katten blir helt ens egen, fast jag vet ju inte om man som fodervärd känner så förståss, man älskar ju katten, och månar om den, precis lika mycket som om den vore ens egen kan jag tänka mig!

Lycka till med att hitta en till liten familjemedlem!!

RacerDonnans
0

Hej!

Idag hälsade jag på Bosses syster Harmony (vilken skönhet hon blivit) och hämtade hem brorsan Heman som skall vara hos oss över helgen då Anna är bortrest. Mamma, mormor och halvsyrran har jag ju här hemma. Kan därför skicka en jättehälsning till Bosse från tjocka släkten.

Kul att ni funderar på en till. Det visar ju att Bosse skött sig Flört.  Vad ni väljer skall ni nog fundera ett tag till på. Ni kommer också känna att allt känns rätt den dag ni kommit fram till vad ni väljer. Som du redan höört finns även en del unga omplaceringskatter och efter att de blivit 8-9 månader har priset ofta gått ner lite. Det är ju inte alltid så att ekonomin håller även om man tycker att katten är värd hur mycket som helst.

När man har allergi i familjen och nyss skaffat första katten skulle jag vara försiktig med att ta katt på foder. Om ni inom ett år skulle ha era två "vuxna" cornishar och en kull med kanske sex ungar så kan det bli för mycket och ge ett bakslag på hur bra det fungerar nu.

Jag är ju själv allergiker och astmatiker och skaffade min första som jag efter två år tog kull på, fick tre ungar, sparade en. Hade därefter två i ett år och köpte sen en hane till mina två honor. Därefter var jag igång med min uppfödning. Jag känner än idag av katterna när jag har kull hemma, men inte mer än att jag kan sköta det med extra medicinering och extra mycket handtvätt. Jag känner dock en person som tog i för mycket med katt på foder som fick ungar på en gång och som blev rejält dålig. Vill inte skrämmas, bara varna.

Jag mailar dig om mer info men tycker frågan är intressant och att fler kan få ta del av detta svar från mig.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Zuzi
0

Hej

Klart Bosse ska ha en rexkompis……..vet bara hur våran kille blev överlycklig och verkligen "levde upp" då han fick en kompis när han var över halvåret. De leker, brottas och sover ihop…..mina härliga pojkar.

Lycka till

EvaG
0

Alltid bättre och roligare om de är två.

Medarbetare på Vilda västern iFokus