Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 225 ggr
emiya
0

En dag att minnas - den 11 september 2001

Vår lilla Rusi-busa, S*Djäknens Rusalka, väntade smått i september 2001. Det var första gången både för mig och Rusi, så frågorna och samtalen till Eine m fl var täta och många.

Så en söndagkväll satte det igång men avstannade under måndagen och inget mer hände. Ringde till veterinär som tyckte jag skulle avvakta.

Efter två dygns vak med Rusi ringde jag till veterinär igen och man bad mig då komma in med katten. Detta var på morgonen tisdagen den 11 september 2001! Kl 9.15 körde jag iväg de ca fem milen till Göteborgs Djurklinik med en medtagen Rusi i baksätet. Hon orkade knappt jama. Det gick i 130 på motorvägen emellanåt! 

Väl framme på djurkliniken blev Rusi röntgad och man såg då fyra kattungar, varav en låg i nackbjudning och hindrade de andra så att säga. Det blev kejsarsnitt. Jag fick order av veterinären att åka hem och vila. Dessutom behövde jag ta mig till banken för att kunna betala djurkliniken sen. Har vissa minnesluckor från hemfärden, bilen gick nog av sig själv en del sträckor.

Vila kunde man väl inte, men jag såg till att få i mig lite mat och ta hand om de andra katterna som säkert undrade vad det var med Rusi.

Vid 16-tiden på eftermiddagen var jag sedan hemma igen efter att ha hämtat Rusi och tre små underbara liv. De fick bo i husses säng. Rusi var medtagen efter kejsarsnittet förstås, men tog väl hand om sina små.

Någon timme senare ringde min dotter från London och ville höra om kattungarna, men hon undrade också vad det var för en flygplansolycka som hänt i New York. Jag var lika undrande, men satte igång TV:n precis då man visade när det andra planet flög in i det andra tornet! Jag hade svårt att ta in vidden av det hela just då, man var ju uppfylld av kattungar och allt så det var först senare på kvällen detta terrordåd stod klart för mig i sin hemskhet. 

Jag glömmer aldrig den 11/9 2001!

Rusalka, min älskade Rusi-busa, gick bort i september 2005 endast drygt sex år gammal. Två av hennes tre döttrar lever och mår bra. Den ena känner ni, hon är en ifokuskatt och heter Mistie.

Grattis på födelsedagen, Mistie!

chikan
0

Jag blev alldeles rörd… Gråter

Buffy-co
0

Ja….denna dag är ingen glädjens dag precis..
Känner dock ett par som båda två fyller år denna dag..Känns konstigt bara..

Får väl säga grattis till lilla Mistie som La_Joz ju så fint sköter om!
Lilla katt- vet inget om denna dags historiska ondska..

Inte "bara" Word trade center 2001 .Även militärkuppen i Chile 11 sept.1973 och så senare Anna Lindhs död 11 sept. 2003..

Måtte inte denna dag fortsätta bli en onskans dag..

Lullan1
0

Vackert skrivet Emiya ros

Grattis lilla Mistie!

[Wiveka]
0

För maken och mig en lyckodagKyss

Vi gifte oss 11 september 1982, alltså silverbrölopp……Oj, tänk vad tiden går.

EvaG
0

Jag kommer aldrig att glömma den dagen. Jag var i New York den dagen.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

La_Joz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack, emiya, för den rörande berättelsen, samt gratulationerna till Mistie på hennes födelsedag!

Då jag var borta från iFokus under en tid på sensommaren, så missade jag givetvis att gratulera min lilla busfröken Mistie. Hon tackar i efterhand för era gratulationer.

Bifogar ett dagsfärskt kort på Mistie när hon ligger i sin sovsäck framför brasan hos min far. (Det ser ut som att Mistie har en lång kropp, men det är Isa som ligger brevid sovsäcken). Varmt och skönt att ligga 10cm från brasan! Värmetörstande cornishar!

RacerDonnans
0

#6 Häftig bild. Du lyckades bra med den. De har så liknande färg i ton att det ser ut som samma katt. Skönt att få lite positivt att tänka på det datumet framöver. Missade också denna tråd då och såg nu att du #4 Wiveka hade firat silverbröllop också i år. Inte illa alls. Själv har jag snart 16 år bakom mig.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Lullan1
0

#6 Vilken härlig effektfull bild! Glad

emiya
0

#6 Vilken kul bild!