Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 524 ggr
smurfan-13
0

Kattkissdoft/stank

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en okastrerad devonkille som är ca 7 månader nu. De senaste dagarna har det verkligen stinkit av kattkiss när han har varit på toa. Gissar väl på att han är könsmogen nu då eller? Han går fortfarande på lådan, men jag funderar på om han kanske inte sitter som han tidigare gjort i sanden? Eller luktar det så enormt mycket ändå av okastrerade hanars kiss? Vi använder everclean och jag har aldrig någonsin kännt nån doft av kattkisset tidigare.

Finns det nåt man kan göra annat än kastrera? Min uppfödare ville gärna att han skulle gå i avel, men jag vet inte… Som det ser ut nu kommer han inte komma iväg till nån utställning + att kontakten med uppfödaren nästan har dött ut tyvär :( Ska det lukta så här mycket så är jag inte så sugen på att hålla honom fertil! Vi bor i en minimal etta och det  tar liksom över allt. :(

MonicaLagerquist
0

Ja hankattskiss luktar vidrigt.Det kan ju även vara så att han numera står ovh kissar så att det kommer på kanten av lådan.Ta kontakt med uppfödaren och hör om hon fortfarannde är intresserad i så fall får ni väl snabba på med att få den kullen hon nu vill ha.Är katen din eller hennes?

Stolt ägare till tre La permer

Natali
0

Nu var det ett tag sedan jag hade fertil hane. Men det kunde lukta väldigt ibland. Det jag mörkte då var att han inte grävde ner sitt kiss. Tror att det var hans sätt att markera då. Det hände även att det kom lite på "husväggen" alltså inne i kattlådan. Så det fick jag ta ut och skura på en gång. Annars luktade det bara lite just när han varit där, de gånger han grävt över. Vilken sorts ever clean har du? Du kan kanske testa att byta till någon som speciellt är gjort för att ta bort lukt bättre, tror det finns någon sån sort.

Annars så är det enda sättet att kastrera honom, då försvinner den stakta urinlukten.

Lycka till i alla fall!

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

AlexH
0

Jag har fertil hane han är snart 4 år.. och han är strilfri. Jag använder everclean och tycker inte att det luktar speciellt mycket om hans låda.. jag har tak på lådan det kansek hjälper.. sedan så har jag märkt att man måste ha tjockt lager av everclean minst 10 cm då kapslas kisset in innan det rinner ned till botten av lådan och hinner inte sätta sig i plasten (lukten alltså) vet inte om det kan hjälpa?

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Spotless
0

Visst luktar det mycket om fertila hanars urin! Jag har också EverClean, här hemma luktar det inte illa. Tror inte att jag skulle vilja ha fertil hane om man var tvungen att acceptera att det luktade kattkiss i hela ens hem även om hanen skötte sig utan att strila. Enda gångerna det luktar är precis när de varit på lådan när kisset är nytt, de gräver mycket riktigt inte över kisset, och då precis intill lådan.

AlexH
0

då är nog min kille lite konstig Skrattande Generadför visst luktar det kattkiss ( men inte den stinkade hanlukten)ibland men inte som det gjorde när jag hade mina två huskatter innan de kastrerades.. det kan jag hålla med om att deras kiss stank! Har till och med hört från vänner att det inte märks att vi har katt för det "luktar inte katt" i lägenheten.. fast det kan ju vara så att detta bara är ett undantag.. Fast det är nog som du säger #4 valet av kattsand gör jättemycket.. och Everclean tar bort så gott som allurinlukt - här  i alla fall…

Jag minns ju att mina huskatter luktade mycket värre än Stures…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Spotless
0

#5 Sture är inte ett dugg konstig! ;) Min uppfattning är att hankattkisset kan lukta olika mycket från katt till katt (som du själv redan lagt märke till). Jag har tur och mina killars urin stinker inte. Och med bra sand, flera lådor, icke strilande hanar osv. så har jag ett icke stinkande hem. Dock kan jag känna att det luktar kiss när de precis varit på lådan, men bara om jag är precis intill lådan.

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag växlar de olika everclean, vilket leder till att jag oftast har två olika sorter i lådan. Tycker detta har funkat super fram tills nu iaf. Jag har två täckta lådor med MINST 10 cm sand i, till två katter (den andra kastrerad huskatta).

Katten är min och det är inte uppfödaren som vill ha en kull på honom (alla hennes honor är släkt med honom), utan hon ville mest bara se honom i avel. Jag var väl oxå sugen på det, men för mig är det ju inte så viktigt att jag tänker leva i kattpisstank :P

Jag ska ge det några dagar/veckor och se hur det utvecklas, men kastration ligger nära just nu iaf.

Dragonrebell
0

#7 Härlig bild!!!! Har Din kille också ställt upp i tidningen "Playcat"? Min Tjorv gjorde ju det ( i fantasin) med en likande posé. Men berätta inte för honom att jag inte skickade iväg bilden! Han tror nämligen att han blev Playcat of the month! 

La_Joz
0

#7 Så fint han håller tassen vid sina kära juveler. Håller med Dragonrebell att det är ett foto som lätt skulle passa i "Playcat". Sensuellt och förföriskt! Glad