Barf???
Jag funderar på att börja med Barf eftersom Majsan har utvecklat foderallergi och jag vill gärna ha koll på vad hon äter…
Någon som använder denna metoden? Skulle gärna vilja ha lite information om det…
Jag vet att vi nog har pratat lite "löst" här på sajten innan om barf, så det finns säkert någon eller några som har erfarenhet av det.
Hur går det annars med Majsan och hennes allergi? Vad äter hon nu för något?
Hittade en bra sida där det står massor om barf och näringslära, det finns mycket att läsa och lära där!

#1 Hon är inte så mycket bättre, ska in till veten imorgon och se vad dom kan göra ytterligare för henne. Just nu äter hon Hill´s z/d men märker ingen förändring.
Den har jag hittat, men ville ha lite åsikter om metoden bara.
Ja, jag barfar mer eller mindre regelbundet. Vid tids- och råvarubrist ger jag MJAU och någon kycklingvinge i veckan för tandmotionen. Rekommenderar BARF-forumet här: http://www.naturalcat.forum24.se/
När det gäller torrfoder är tydligen Orijen närmast BARF. Ett annat torrfoder som ska vara bra är James Wellbeloved - innehåller inga tilläggsämnen
Jag ger delvis barf och har gett barf helt under vissa perioder, ska nu börja igen. Har förut köpt råvaror som jag malt själv, främst kyckling har varit populärt. Problemet är att det blir ganska söligt och tar mycket tid. Kommer denna gång köpa jipotimas korvar med färdigmald kyckling till att börja med (som jag sedan blandar med övriga ingredienser). Jag har valt att göra blandningar med ben i, istället för att bara ha kött och sedan tillsätta kalcium. Jag har märkt att katterna blir mer mätta på det också, det blir lite drygare (som man kanske kan förstå!).
Mina erfarenheter är enbart positiva, katterna blir mätta och glada, priset är okej, jag vet precis vad jag ger, det är naturligt för missarna, det blir mycket mindre att rensa i lådan. Man måste bara komma ihåg att ta fram mat ur frysen i tid. Brukar alltid ha några burkar Mjau hemma som reserv om jag skulle glömma. Ger även råa ben då och då för att de ska få träna käkarna.
Mina katter älskar allt rått! Det är ju naturlig föda och de känner det nog.Jag blandar lite, men mest får de torrfoder av praktiska skäl. Och så behöver jag inte fundera på alla vitaminer och mineraler de behöver.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

BARF är ju bones and raw food - inget annat. Bäst att inte mala kött helt malad så att tänderna har jobb att göra och tandsten hålls längre borta.
Mina katter får torrfoder och rå kött, ingen BARF hos oss alltså. Alltid när man ger katten rå kött ska man komma ihåg kalsium-tillägget! :) Andra vitaminer el. dyl. behövs inte. Katter på BARF -diet äter ofta hönsvingar och får sitt kalsium av det, då behövs det naturligtvist ingen kalsiumtillskott. Att mata sina katter på BARF -diet är inte alls så jobbigt i verkligheten, litet annorlunda bara.
EDIT: Då man försöker på att få reda om foderallergier, sätter man katten på en diet då den får bara ett slags kött, t.ex. svin. Kommer inte ihåg om det var 6 el. 8 veckor man håller på med bara en sort och så går man igenom vad för slags kött passar katten.
Är inte lamm sådant kött som kan gå bra?

Jag tror Majsan är en katt som kan må bra av BARF (något som jag inte ser allt för positivt på till alla katter/hundar).
Minns inte exakt vad det var proverna visade, men det var väl ganska så många saker i fodret som hon var/kan bli allergisk mot.
Sen behöver du ju kanske inte BARFa, utan kan laga kattmaten utifrån olika recept som finns.
Jag är tyvärr inte så insatt i kattnutrition på den nivå som krävs för att kunna fixa egen mat till dem, men hade jag en katt m de förutsättningarna som Majsan tycks ha skulle jag nog göra allt för att sätta mig in i det. Vet inte om du har läst på universitetet och isf vad du har läst, men såg en masterskurs på slu i uppsala om hund & katt nutrition. Kanske skulle vara något om du uppfyller kraven för att läsa den.
Lycka till

#10 Jo, det stämmer att hon har ganska mycket foderallergi. Nackdelen med lilla Majsan är att hon inte tycker om rå mat (har testat att ge henne rått kött). Nu vet jag inte hur jag ska gå tillväga längre…

Men du tror inte att du kan laga mat till henne då? Alltså tillagad mat som kanske mixas eller så, så att allt blir väl blandat.
Har själv en katt som aldrig skulle äta några större mängder av sån mat. :/ Min hund som är allergisk lärde sig dock att älska frukt och grönsaker iom sin diagnos. Han fick helt enkelt inte äta något annat och då tog han hellre en morot än blev utan så att säga.

#11.
Jag rekommenderar att du provar James Wellbeloved som inte har några tillsatser. Den finn si Turkey, chicken och Fish. Och min katter tål bara kalkonen och kycklingen och blir dåliga direkt om de får ngt annat.
#4 Undrar lite om inte din katter sätter i halsen när du ger dom kycklingvingar, jag skulle vilja prova att ge det…

Jag har gett råa kycklingvingar - men då har jag skurit dom i små bitar. Mest för att annars tar katterna dom ner till golvet - och där finns en liten glupsk hund som nappar vingen från för snälla katter.:-) Ascanio älskar dom - Elica tycker att dom är lite läskiga - hon äter nog också lite av dom. Men dom skall vara råa - kokta blir för vassa.
#13 Ger kycklingvingar och ingen katt här (vare sig kattunge eller vuxen) har satt i halsen. Däremot hade jag en gång en kattunge som satte en bit torrfoder i halsen! Man får väl tänka så att kycklingvingar och hela bitar kött är ju mer naturligt för en katt att äta egentligen, än små, torra bitar.
Man kan via sin försäkring göra en allergiutredning med blodprov.Kan det vara något?

Lullans tips # 2 är ju jättebra-där kan du läsa mycket om att göra egen mat - Matilda är ju erkänt kunnig och påläst på detta har jag hört..
Hon ska väl inte ha flera kullar nu då Majsan??Är hon kastrerad?

#13 Är lite inne på det fodret oxå, ska tror att jag ska testa det innan jag börjar med Barf.
#18 Blodprovet har jag redan tagit på henne och försäkringsbolaget har betalat det oxå.
Tack för all eran hjälp!
Det kan ta otroligt lång tid och mycket tålamod att få sin katt att acceptera BARF. Jag började med en katt som inte ens förstod att något annat än torrfoder kunde vara mat. Det här var i 2004. Först i år har jag äntligen kommit dithän att katterna accepterar och rentav verkar njuta av BARF. För mig krävs inte lång tankeverksamhet för att inse hur lämpligt och idealiskt BARF är för katter och jag är övertygad om att det krävs liks mycket universitetskurser för att lära sig en rätt sammansatt kost för sin katt som det gör för att lära sig själv äta rätt. Visst är det tidskrävande och för mig som saknar bil är det också jobbigt att få tag i råvaror men att se resultatet på sina katters kondition och päls gör det absolut värt det. Jag hade inte förväntat mig någon skillnad alls men pälsarna på mina katter hade underbar stuns och lyster när de fick BARF.
Ska tillägga angående kycklingvingar och annat med ben; det ska givetvis ges rått - då är det ingen fara för katterna. :)