Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 723 ggr
Elica
0

Pälsen försvinner efter sterilisation?

Hej,

Elica steriliserades för några veckor sedan. Och nu tycks pälsen bli allt tunnare. Märkte att hon är nästan kal på rumpan och svansroten… Är det bara "pälsbyte" som råkar på samma gång som operationen? Är det "normalt" efter sterilisation - hormånnivån förändrar sig? Eller borde jag bli alrmerad?… Några tipps?

Lullan1
0

Oj… Jissa ser ut precis som vanligt i pälsen och hon blev ju kastrerad bara veckan innan Elica. Det kanske bara är dags för henne att byta päls?

AnneAlva
0

Det kan ha med att hormonbalansen i kroppen har ändrats. Vänta och se och ge det lite tid. Kommer pälsen inte tillbaka kan du prova med någon form av tillskott, kanske hon inte får i sig alla vitaminer och så hon behöver eller har fått svårare att ta upp dem i kroppen.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

La_Joz
0

Om det är vid svansroten kan det väl ha med fetsvans att göra? Mistie är ju helt pälslös på ca 15cm av svansen med början vid svansroten. Fetsvans har ju som Anne.S skriver att göra med hormonbalansen. Jag har köpt en olja som jag smörjer Misties svans med. Ska ge det nån vecka och se om det går över.

Isa kastrerade jag ju innan sommaren, och hon har fortfarande sin underbart tjocka päls kvar. Inga tecken på att den kommer försvinna…

Elica
0

#3 Det har jag börjat att mistänka med. När jag tittade noggrannare fanns där en liten svart pricka… Måste söka den där tråden var man ger fina tipps - som inte hjälpte - om jag kommer rätt ihåg.;-)

La_Joz
0

Jag har testat att smörja Misties svans med en bomullstuss doppad i olivolja. Fett löser ju fett, och tussen blev alldeles brun. I helgen köpte jag något som heter Crystal Oil som jag smörjer med, så nu är det bara att avvakta och se om det blir bättre!

Elica
0

Ja började idag med aloevera. Det var närmast på hand - men kan prova med olivolja med. Stackars lilla gumma, hon skall till sin första (och antagligen sista;-) utstälning om en månad - jag vill kolla hennes färg. … Tror nog att där är också pälsväxel på g. Hon var i våras lika gläs på ryggen, och t-skjortan min är full av ludd.

JohannaK
0

Min Alice har samma problem, hon katrerades i augusti och nu har hon tappat pälsen i nacken, halva ryggen och en bra bit in på svansen. Dessutom är svansen fullpepprad av äckliga svarta prickar som jag bara blir såååå iriiterad av! Och som om det inte vore nog, hon äter som en HÄST och har fått en rejäl kulmage….min lilla beautyqueen……snyft….. Undar hur länge den här hormon rubbningen ( för det måste det väl vara ) ska hålla på!

Spotless
0

#5 Crystal Oil, vad är det för något? Hittar du den i djurtillbehörsbutik?

Det är inte helt ovanligt att kastrerade katter drabbas av delvis pälslöshet efter kastrering. Min Devil blev först kal på svansen och ryggslutet som fertil, han hade dessutom mycket problem med sin svans. Efter kastrering tog det inte lång tid innan pälsen kom tillbaka, han kastrerades i januari -07, men nu i höst har han återigen drabbats av delvis pälslöshet på svans och ryggslut. Jag hoppas och tror att det ordnar till sig med tiden.

La_Joz
0

#8 Ja du… Jag vet egentligen inte riktigt vad det är, men det är en slags olja jag har blivit rekomenderad. Köpte den av en försäljare på en utställning. Crystal Oil var tydligen populärt att ha i pälsen på katter förr (tror att det var perserkatter), sedan "försvann" produkten för att nu återigen bli populär inom alla möjliga områden. Om jag ska vara ärlig funderar jag på om det inte egentligen går lika bra med olivolja eller liknande. Tror inte det är nåt "superdupermedel". Fett löser ju fett…

Spotless
0

#9 okej, tack. Har jag fattat rätt om jag tror att du använder den för att rengöra? Ta bort det svarta?

La_Joz
0

#10 Japp! Det stämmer. Men det blir samma resultat som när jag använde olivolja, så det känns ju lite som bortkastade pengar. Men vem vet! Den kanske överraskar en dag! (Får väl inbilla mig det när jag har lagt 149kr på en pytteliten flaska) Glad