Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 788 ggr
AnneAlva
0

Gnag = tandtillväxt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår lilla Lethe-lus har den senaste tiden börjat gnaga på de metallstänger som håller upp tangentbordsskivorna under skrivbordsskivan. Hon är så envis att jag börjar tro att det är något i munnen som kliar på henne. Men… hon är ju snart ett år och har bytt mjölkisarna för länge sedan, varför nu? Brukar tänder komma så här pass sent? Har nämligen inte haft liknande dilemman med våra andra katter. Är orolig för att hon ska förstöra tänderna. Ledsen Någon som har lite erfarenhet och visdom att dela med sig av?

Bild på tänderna, ser likadant ut på båda sidor.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

kissan78
0

Min ena kisse gnager på allt hårt, har försökt göra något possitivt av gnagandet så har dels köpt tuggpinnar (hundvarianten fast dem minsta) som han älskar att gnaga på och sen har jag en tandborste som han får gnaga av sig på (= en enklare variant av tandborstning), jag vänder o vrider borsten allt eftersom han gnager! Vissa kissar verkar ha ett mer gnagbehov än andra. Har dock fått beröm över att min kisse har så fina vita tänder (vilket inte brukar va så vanligt på sphynxar).

Sen kan det iofs vara något problem med vissa katters tänder givetvis men behöver som inte alltid va det, därför jag skriver om min grabb!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Lullan1
0

Hmmm… blev lite fundersam och var tvungen att kolla hur Jissa ser ut i munnen, men det ser inte likadant ut som på Lethe.
(De är systrar, för er som inte vet)

Däremot älskar Jissa att gnaga på det mesta, men det har hon ju gjort sedan hon kom till oss, då där har det inte hänt något revolutionerande.

Hoppas att du får svar på Lethes tanderi! Skrattande

La_Joz
0

Säger som Lullan1: Hmmm… Ser ju lite lustigt ut det där. Nu ser jag inte så tydligt, men jag tyckte det såg lite läskigt ut. Hon har alltså inte haft nån tand där tidigare? Ser ju nästan ut som att hon har gnagt ner den, men det måste vara som du skriver att tanden är på väg upp och att det kliar… Jaha, då var jag ju inte till nån hjälp alls…

Lycka till!

AnneAlva
0

#3 Skrattande

Det ser ut som en tandspets är på väg upp ur tandköttet, därav bulan. Har era katter en tand där? Eller rättare sagt, ska det vara en tand där??

S*Godreign's Cornish Rex

Lullan1
0

#4 Måste kolla igen, återkommer! Ska bara bända upp munnen på katterna och kika! *ler*

Lullan1
0

Varken Jissa eller Findus har nåt där… det är bara tomt. Doris har jag inte kollat på för hon ligger uppe på kylen och har det bra!

MartinaH
0

Hej!

Idun har gnagt på metallstängerna på mitt bord och jag har också undrat varför hon gör så. Hon gnagde mycket som liten kattunge också, när mjölktänderna lossnade, men nu är hon 9 månader. Låter så otäckt när hon riktigt gnager…är så rädd att hon ska förstöra sina gaddarLedsen. Men *peppar peppar* så har hon faktiskt slutat göra detta nu på sistone. Jag kollade hur hennes tänder såg ut och det var väldigt likt bilden du visade, men Iduns tand var lite längre.

MartinaH
0

Kollade Mysaks tänder också och han har en liiiiten tand där också.

Elica
0

Hmm, jag tror att det skulle vara en minitand däruppe med (kollade några böcker), så att det kan vara en tand på g. Men det finns en annan möjlighet med….. Får hon dig och avbryta det som du håller på med?. Min askis har fått en jäklig ovana: Han kommer och börjar bita mina viktiga papper på skrivbordet när han tycker att det är dgs att äta eller leka…. Han har märkt att det är ett kanonsätt att få mitt uppmärksamhet. Om jag jagar bort honom, han bara kommer tillbaka efter nån minut - och fortsätter så länge som det behövs… Grrr… Men kankse är din katt snällare? ;-)

kissan78
0

Har kollat på Zorro, han har oxå som det ser ut på bilden som en liten tand där, fast hans är mindre… Kollade Chino också och han har likadant som Zorro.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

AnneAlva
0

Nu har jag kollat alla de andra katternas munnar (är man korkad eller är man korkad när man tar bild, lägger ut på iFokus och frågar innan man kollar de andra katterna själv?!) och de har inga tänder där. Inte minsta antydan.

Då blir ju min fundering, kan det på något sätt vara skadligt för bettet att ha en uppsättning extra-tänder och behöver man isf fundera på att ta bort dem hos veterinären? Tänker att när de är så små som på Lethe gör det ju varken från eller till, men om de växer…?

#7, 8, 10 Idun, Mysak, Zorro och Chino har alltså också ett extra tandpar? Hm… undrar varför det blir så… Nu blir jag riktigt konfunderad, är våra katter mutanter?? Glad

#9 Det var min första tanke, att hon bara ville ha uppmärksamhet när man sitter vid datorn. Men hon fortsatte även efter att vi kallsinnigt bara lyfte bort henne och inte brydde oss om henne på en stund. Så jag har uteslutit den anledningen, fast hon gör så med andra saker, dock verkar det här gnagandet bero på annat.

S*Godreign's Cornish Rex

kissan78
0

Lite lustigt det där… Zorro är ju inte gnagare öht medans Chino är det och bådas extra tänder är lika stora…  Var tvungen att kolla i Enyas o Safaris munnar (nu tror förresten kissarna att det verkligen brunnit för matte) och töserna har inga tänder där. Verkligen lustigt, är det ingen som vet vad det beror på??

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

MartinaH
0

Skumt det här att inte alla har detFundersam.

Min första tanke var också att hon ville ha uppmärksamhet, men det har även jag uteslutit, men som sagt har hon inte gjort detta på ett tag så jag hoppas att det var något tillfälligt hon höll på med.

Elica
0

OK- då kan det vara en premolar, som kommer lite sent.

Googlade lite: här är anatomiska bilder från ett kattdjur - lejon!Förvånad

Så i princip hör den lilla tanden till katten. Men under evolution (eller avel i det här fallet) blr det så att tamkatten inte behöver använda sina tänder på samma sätt - för att hållas vid liv. Samma händer med människan - och då käkarna blir mindre, försvinner något. Och just dessa första premolars hör också hos människan till de tänder som allt då och då bara inte finns mera (om jag kommer rätt ihåg från mina tandläkarstudier xårtionden tillbakaSkrattande) . Hos människan fattas eller blir jättesmå också övre käkens andra framtänder (de mindre).

Ännu en intressant sak är att hos vissa djur har de manliga en tand (i övre eller båda käkar) mera än de kvinliga…Det skulle vara en intressant grej och göra en studie av…

Och när man  tittar i kattens mun eller på dessa bilder hos lejon, ser man att den första premolaren är mycket liten - så kallad rudimentär tand…Och dessa rudimentärä är de första som blir borta.

Detta var mest för att berätta varför jag undrar inte alls så mycket att det fattas hos vissa och fins hos andra.

Hur reagerar uppfödare eller veterinärer i utställningar på saken? Är det et fel om den tanden inte är på plats? 

Ursäkta, jag har varit intresserad om djurtänder, men vet inte så mycket om katter…. blev lite entusiastisk och mångordig!Generad 

Harkel… Att komma tillbaka till topiken… öh, kanske skulle det vara mödans värt att låta någon vet att kolla - för att bli på det säkra - att det bara är en förlångsammad tand, och inget annat.

La_Joz
0

Nu var jag ju tvungen att kolla munnarna på mina kissar med, och de har inte heller några tänder där. Det ser ut som en liten hudplupp, precis som på din bild. Precis som du skriver i #11, ibland känner man sig lite korkad som inte kollar de andra.. Glad

Sashimis
0

Nu har jag kollat, och både Shmii och Nefflan ser likadana ut i munnen som Lethe. Båda mina skruttar är riktiga gnagare. Shmii har lugnat sig sen hon blev dräktig och fick ungar, men tidigare när vi bodde i lägenhet kunde hon driva mig till vansinne med sitt gnagande på allt hela tiden. Nefflan älskar att gnaga på kartong och bla ungarnas boåda brukar få sig en omgång då och då.
Sen gillar hon även att gnaga på sladdar..

I deras fall tror jag att det helt enkelt handlar om en kombination av att de tycker det är kul, skönt för munnen/tänderna och de får lite uppmärksamhet också. Shmii gjorde ofta så tidigare när hon var lite uttråkad eller gossjuk och jag satt vid datorn tex. Jag tror ju inte att du behöver oroa dig, men kanske fundera på om du ska ignorera henne när hon gnager, eller försöka aktivera henne mera så hon får andra bättre saker att göra.

chikan
0

Fuffens gnager också jättemycket. Ibland är det för att få uppmärksamhet, men inte alltid. Så nu har han alltid ett skolåde-lock i kartong som han kan sitta och strimla. Innan han fick detta var det tapeterna och alla andra papper han kunde hitta som låg i farozonen. Men nu när han fått sitt skolåde-lock så nöjer han sig med det. Vi har kartongbitar i hela lägenheten, men det är det värt om tapeterna får vara ifred! Jag har också undrat över om det kliar i munnen på honom.

En annan rolig grej när det gäller katternas tänder är att både Fuffens och Hugin ääääälskar att gnaga på tandtråd! Så när jag tar fram det blir de alldeles vilda. Det som är bra med tandtråden är att den inte går av så lätt, så de kan inte få i sig bitar av den. Jag håller i ändarna och så gnager och gnager de i flera minuter. Konstiga katter…

Eine
0

När det gäller utställning så står det ingenstans hur många tänder en katt *måste*ha…Så det ska inte göra skillnad att vissa har och andra inte, den lilla premolaren.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnneAlva
0

#17 Vilken tandhälsa de måste få! Skrattande

S*Godreign's Cornish Rex

Elica
0

#18 Okej, jag tar bort den överförsiktiga rekommendtionen att gå till "tandläkare". :-) Desto mera man tänker på saken desto naturligare känns det att den lilla premolaren är ett gammalt "minne" från tamkatternas evolutionshistoria - och antingen kann existera eller inte. Om det finns en lten knöl på platsen, kan det antyda att den finns - men orkar inte koma ut - och kann tom komma igenom någon gång - och falla bort utan att man ens märker det. …. Skall vi kalla det till "kattens visdomstand"? :-)))