Oreggade CRX säljes.
Jag fick en förfrågan angående regler för registrering av en person som var intresserad av att köpa en CRX-kattunge. Det säljs nämligen en kull via blocket där kattungarna är oregistrerade. En kull på 5 kattungar som säljes endast avmaskade vid leverans. Pris nu nedsatt från 4500 kr till 3900 kr. Jag vet inte om uppfödaren är registrerad uppfödare eller medlem i en kattklubb. Vid förfrågan om stamtavla var svaret "det kan du ordna själv om du vill ha en eller betala 300 kr extra".
Om ni vill ha länken till annonsen så kan ni PM:a mig.

ja det ju så tråkigt med sånna, hoppas folk förstår att dem köper katten i säcken om dem köper en oreggad kattunge som inte är vaccinerad eller besigtigad. Det värsta är att det finns fler som verkligen sprutar ut dessa oreggade kattungar. Finns en kvinna i stockholm som har ute annons jämt och har haft det sedan 2005. Tror jag har räknad 4 kullar från henne enbart i år. Värför betaler folk 4000 kr för en katt som inte är reggad, vaccinerad och besigtigad? I mine öron låter det som en dålig affär.
Förstår inte riktigt hur man kan ta 4500 för en sådan katt, där inget är gjort, inga tester tagna på föräldrar osv.. Vad tror man att man betalar för?
Att de kostar är inte det som bekymrar mig mest, även om det är mycket pengar,katter ska kosta. Det som känns bedrägligt är att de varken kan ställas ut som raskatt eller avlas på och de som köper har inte ett hum om vad som finns bakom, föräldrarnas släktskap,ev sjukdomar etc.Mycket tråkigt att sådant här förekommer.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Har mailat lite frågor. Får se om jag får svar.

Det där med stamtavlan låter ju som rent bedrägeri också, "det kan du ordna själv om du vill ha en", det kan man väl inte alls?! Det är väl bara uppfödaren som kan regga en kull…
ja det är bara uppfödaren som kan regga, en stamtavla kostar 200(Sverak) och uppfödaren måste vara med i en kattklubb dessutom.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
För att kunna få stamtavla måste man vara medlem i en kattklubb. Och alla kattungarna i kullen måste registreras och det är bara uppfödaren som kan göra det då det är denne som har mamman och kan skriva på alla uppgifter och intyg. En stamtavla i SVERAK kostar som Eine skriver 200 och i de flesta IDP-klubbar 100. Uppfödaren kan om denne så vill vara med i ett förbund utanför Sverige och få stamtavlor därifrån
Ja… vad ska man säga… *suck* 
Det ska bli intressant att få höra vad du får för svar, Niffi.

Detta är samma annons som jag hade en tråd om..Där jag kontaktade uppfödaren till hanen som är pappakatt till denna kullen.. Uppfödaren har kontaktat de som annonserar och har informerat dem om vad som gäller med stamtavlor ,vacc osv.. Sedan får vi ju hoppas att de tar åt sig alla råd det fått..
Blir alldeles förtvivlad när jag läser detta. Är verkligen nyfiken på vad du får för svar Niffi! Du bara måste återberätta det här!?

..så trist….för j-t på ren svenska…
…. uppenbarligen har de inte hörsammat vad som "gäller," trots att Majsan haft kontakt med uppfödaren till hankatten…så det verkar ju inte vara lite okunskap..som man kanske önskade att det varit….som var orsaken till denna "annons"..

Men är det så vanligt? Jag må vara naiv och dum, men det trodde jag inte.
Jag tycker för övrigt att det är bra att ta ordentligt betalt även för "huskatter" men då ska de vara vaccinerade, chippade, besiktigade, minst 12 veckor vid lev. samt älskade och ompysslade trygga små varelser. Sedan är det ju inte troligt att någon som inte bemödar sig med (får?) att registrera sin kull har särskilt stor koll på ärftliga sjukdommar inom rasen/linjerna, eller bryr sig om att kolla inavelsgrad etc. Nej, det är tråkigt att människor blir lurade!
#9 visste du inte vem uppfödaren till honkatten var också? Den här personen måste förvisso ha flera honor om hon har så pass många kullar per år som smirik säger.

Har ännu inte fått någor svar på mitt mail. Ändå ställde jag helt normala frågor som intresserad köpare om bl a vilka föräldrarna var och om kattungarna var vaccinerade och registrerade.

Jag är ute på kattjakt och av beskrivningen som Niffi skrev högst upp så tror jag att det är samma kvinna som jag pratade med på telefon idag. Eftersom det inte stod någonting om registrering, stamtavla, vaccinationer etc på blocket så frågade jag. Fick konstiga svävande svar om hur jag kunde gå tillväga för att få en stamtavla för 2-300:-. Föräldrarna skulle tydligen vara registrerade och vara meriterade!!? Hon sa att jag inte skulle kontakta andra uppfödare för att fråga eftersom de inte gillade henne pga av hennes låga prissättning.
Allt känndes oseriöst och jag tackade för mig. Sökandet efter min kisse får fortsätta ett tag till.
#14 En eloge till dig

Spotlesss: om vi talar om samma uppfödare jag och simrik är jag osäker på..dessa har bara haft en kull men kommer nog skaffa fler av annonsen att tyda, de skriver att detta är våran första kull, så då planeras ju kanske fler kullar..

#16 men det inebär ju att det är flera bara här i Sthlm som satt detta i system. Mycket tråkigt! Jag är nog rätt naiv för jag trodde inte alls att det var "vanligt".

#12 det är inte samma person, hon som jag prater om bor i stockholm och jag har set hon har annonserad ut 4 kullar i år. Varje gång skriver hon att det är en ups parning fast hon har hålt på såhär sedan vi köpte vår första rex i 2005- då så jag hennes första annons. Vet inte vilke uppfödare hon har köpt katt i från då hon inte vil berätta det.