Parning - lite frågor...
Jag är nyfiken på vad man brukar få betala för en parning som ägare av honan? Hur brukar det gå till och har ni tips om vad man ska tänka på? Vad är det för skyldigheter man har som ägare av honan respektive hanen?
Jag undrar också om det finns någon bra sida på nätet om genetik (färger på kattungar mm) eller en bra bok ni kan tipsa om.
Runt 1000 i språng och 1000/per unge.Oftast åker honan till hanen.Man ska tänka på att katterna inte är för nära släkt, att de är friska och trevliga och att det finns ett djupare syfte med parningen.( dvs att den tillför rasen ngt bra eller iaf vidgar avelsbasen.)
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

I korthet ska man väl fundera på vad ens egen hona har för kvalitéer och sedan försöka komplettera dem med en hane som har det honan inte har. Sedan får man ju kika stamtavlor och se så att inavelsgraden inte blir för hög (personligen vill jag helst ha 0% upp i 5-6 generation, men det är en smaksak), så nära som kusinparningar är tillåtet men inget jag skulle rekommendera. Det här vet du ju säkert redan, men bäst att börja från början. 
När du hittat lämplig hane, fått "ok" från ägaren så är fiv/felv-testet nästa punkt på listan. Alla jag vet kräver att honan är testad och man ska kunna visa upp papper på att hon är fri (hanen ska naturligtvis också kunna visa upp papper). En del vill ha ytterligare test gjorda, det är lite individuellt.
Kostnad varierar, själva tar vi 1000kr i språngavgift (den avgift som du betalar för själva parningen) och mellan 700-900kr/kattunge. (Denna kattungeavgift brukar betalas när ungarna är ca 3 veckor gamla eftersom man avvaktar och ser så att de överlever den första tiden, en kattunge som dör innan "förfallodatum" ska du inte behöva betala för.) En del har en högre språngavgift där första kattungen ingår i priset så att säga, det är lite olika hur man väljer att göra som hankattsägare.
Parningen brukar ske hos hanen eftersom han i sin hemmavana miljö brukar vara lite mer trygg och det i sin tur brukar göra det lättare för honom att "få till det". Vanligtvis tar man honan till hanen några dagar in i löpet, när det sk höglöpet inträffar (du vet, rulla på mattorna, djupa mjau från strupen, ständig tvätt i rumpan, osv). Honan stannar hos hanen ca 2-4 dagar och hankattsägaren ska både se och höra flera genomförda parningar. När man sedan hämtar hem honan kan det vara bra om man torkar av henne med en blöt handduk eller duschar henne innan hon får träffa de andra katterna så att hon inte luktar så mycket hane för det kan skapa en del bråk.
21 dagar efter parning räknar man med att kunna se om honan är dräktig på att hon får hallonrosa tuttar. När kullen är född ska honkattsägaren skicka in registrering av kullen som även hankattsägaren ska skriva på, man skickar 2 kopior till sin kattklubb som skickar vidare till SVERAK. Att skriva på dessa registreringspapper är något båda förbinder sig till och som man är tvungen att göra enligt SVERAKS regler.
Jag har hittat en bra lathund vad gällande färger som jag gillar mycket. Den finns på REX Alliansens hemsida. Hoppas jag har hjälpt något och inte bara bidragit till meningslöst babbel.
Lycka till med vadän för planer du har!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Tack för de svar jag har fått. Det har satt igång min hjärna 
Intressant att få veta lite om kostnader bl. a.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld