OT - Rosa Bandet.
Som ni alla säkert märkt i Sverige, inte minst i media så pågår Rosa Bandet kampanjen för fullt. Stödjer du den ?
Ifall du inte gett något bidrag än, men känner att du vill hjälpa till?
Då är du välkommen att besöka min insamling till cancerfonden.
Till insamlingen. Varje liten krona räknas.
_Om någon uppfattar eller tolkar detta som reklam, så ursäktar jag mig, men kontakta mig via pm.
_
Hälsningar
Alexander Isaksson / Sajtvärd Foto iFokus
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
För en god sak! 
Ett bra initiativ

Jag har köpt en rosa rosett på apoteket..

Jag har köpt både den Rosa rosetten men även den Blå rosetten för prostatacancern…Min pappa har den formen av cancer, nu har den även spridit sig ut i skelettet. Minns jag inte helt fel så är prostatacancer vanligare än bröstcancer (efter en viss ålder) men det uppmärksammas inte på samma sätt….
Köp flera rosetter o ge bort till andra..alla ekonomiska medel behövs..
#4 Tycker också att det blivit onödigt stort fokus på just bröstcancer. Det finns många andra cancersorter som är vanligare och mer dödliga… Men självklart är det ändå bra att det uppmärksammas och det kommer in pengar till forskning. Men jag kan inte låta bli att reagera lite så där ändå.
Jo, prostatacancer är vanligare än bröstcancer, men har möjligen lägre dödlighet? Men det är jag inte säker på.
Jag håller med att det ibland blir ett våldsamt fokus på nån viss sjukdom, bröstcancer är kanske en av dem, men förhoppningsvis kommer pengarna all cancerforskning till gagn, på ett eller annat sätt (resultat kan säkert appliceras på andra cancerformer i vissa fall.) Och själv har jag närstående som har drabbats, och dött, så när jag ger pengar till bröstcancerforskningen ser jag det som en direkt investering i min egen framtid. Jag ligger lite halvrisigt till, så att säga. (Men när det gäller mammografi är jag som strutsen - jag skulle säkert kunna få det i förtid, men jag visslar och låtsas som ingenting. Otroligt korkat! Nåväl - snart kommer jag upp i den ålder då jag kallas ändå. )

Tycker det är mycket konstigt att några tycker det är fel att bröstcancer fokuseras och att den fokuseras mer än prostatacancer..
#5 jag vet inte vilken cancerform du tänker på- som är vanligare och mer dödlig chikan????
Tvärtom har det ju hänt mycket kring prostatacancer också - inte minst skriver "varenda" känd gubbe som fått det om det..för att överdriva lite..Men tex Kjell Åke Feldt och Bert Karlsson..
Och man startade med blåbandet..
Dessutom känns det så fel att vända patientgrupper mot varandra!!
Prostatacancer är också lätt att förebygga om alla män tog ett PSA test(enkelt blodprov)tidigt..något man diskuterar.
Bara för att man haft "driver" med rosa bandet i flera år innan blåa bandet (bröstcancer har varit och är mer dödligt än prostatacancer-om jag inte minns helt fel..orkar inte kolla just nu! Men nu börjar man kunna rädda fler med bröstcancer bl.a på grund av tex dessa "driver" så att forskningen får mer pengar…)
Vet dock att prostata cancer är den vanligaste cancerformen generellt-ja, då inte bland kvinnor…men som sagt väldigt många botas.
Tycker självklart att man ska börja PSA-testa alla män vid viss ålder-och inte sätta det mot kvinnornas bröstcancer som är den vanligaste cancerformen hos kvinnor..
Dessutom-om det nu är så att blå bandet och männen i just detta fall får LITE mindre fokus så är det ju verkligen ett undantagsfall-då alla studier visar att kvinnor får sämre sjukvård än män-något jag inte trodde var sant första gången jag läste om det!
(trodde det var någon rabiat kvinnogrupp som gav fel info..)
Men-tyvärr visar klara studier att så är fallet!
Nu finns ju tex. 1,6 milj.klubben som försöker ändra på detta att tex vi kvinnor får sämre mediciner, sämre hjälp vid hjärtinfarkt(för att det ger andra symtom på kvinnor-som en del läkare missar),ja sämre vård överhuvudtaget..
Vill tillägga att jag inte hör till någon "kvinnosaksgrupp"(tvärtom höll jag på att säga..men tycker de är något jobbiga och "ur tiden"..)
-Men jag tycker att jämställdhet mellan könen år 2007 är ganska så självklar??
Och som sagt att man har insamlingar för ett ändamål utesluter inte att man stödjer även andra insamlingar!!
Man kan väl inte bara "hålla på" en patientgrupp eller??
Tex barncancergalan-är det för mycket fokus där också??
Sedan finns det många galor..jag vet det-som nu i kväll radiohjälpens gala för världens barn..
Och det kan kännas att det blir för mycket ibland..Men för den skull är väl allt som ger pengar till behjärtansvärda ändamål bra?
Man får väl själv välja vad man vill stödja helt enkelt - man kan inte hjälpa alla med allt-men någon med något..
Förlåt långt inlägg..hoppa över om ni inte orkar..
Blir så upprörd när man sätter patientgrupper mot varandra - när så många behöver hjälp.
När det gäller dödlighet och vanlighet av olika slag av cancer har jag ingen aning om. Däremot tror jag att det spelar ingen roll vilken typ av cancer det handlar om när det gäller den som drabbas och dennes anhöriga. Då är den cancerformen lika allvarlig som alla andra.
Däremot tycker jag det är helt ok att t ex ha Rosa bandet-engagemang för bröstcancer och Blå bandet för prostatacancer. Det viktigaste är väl att cancerforskningen får pengar så.
Man kan köpa blått band mot prostatacancer och rosa mot bröstcancer, och jag har köpt båda!Och ingen människa kan engagera sig i allt samtidigt, det är min känsla. Hur är det med barn och cancer? Stroke? Hjärsjuka? Jag tycker det är jättebra att man tar upp en sak i taget och påminner om hjälpbehovet.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Precis..där summerade du det jag var ute efter!!
Blev ju lite långt..
(Jag har också ett antal nålar av olika slag..hjärta,aids osv..har dock missat blåa bandet-vet att det är i stål..-men ska köpa när jag ser det någon gång..)
Orkar knappt förklara mig. Det känns så löjligt att börja brusa upp om en oskydliga kommentar på ett kattforum. Men det är väl bäst att jag gör ett försök så ni inte tror att jag är dum i huvudet.
Jag menar inte att det är fel med rosa bandet. Och jag är självklart inte emot insamlingar. Önskar bara att det kunde vara en insamling till cancerforskning i stort, istället för just BRÖSTcancer. Kanske lättare att få uppmärksamhet på det sättet, vad vet jag. Huvudsaken är att pengarna kommer in. Så. Var det klart och tydligt nog nu?
Själv stödjer jag röda korset, amnesty, vi-skogen, wwf och naturskyddsföreningen ekonomiskt.

#11 Jaa!!.. 
#12 Bra! 
Tycker alla olika insamlingar är bra om de går till bra saker. Man behöver ju inte ge bidrag till alla, men det finns ju alltid någon insamling som passar var och en.