Ufordrings hjälp!
Jag behöver lite hjälp ang mat dosering! Vi har två kastrerade katter här hemma; Rossi 1 år och 4 månader, Alice 1 år i morgon. Rossi kastrerades när han var 6 mån och har hållit figuren hela tiden, Alice däremot kastrerades vid 10 månaders ålder och har på 2 månader ökat markant i vikt. Värsta magen har hon fått! Iof väldigt bra för hon har kännts väldigt "spröd" i kroppen tidigare. Nu vill vi ju givetvis inte att hon ska gå upp mer. Hur gör ni som håller dieten på era katter?
Min kastrat hona får RC Sterilised (jag mäter upp varje dag och ger henne småomgångar med detta, när hon ätit upp får hon inget mer förrän nästa även om hon låter…) Dessutom skiljer jag mina katter åt medans de äter så ingen av dem "hetsäter", dvs de ser varandra men har varsin skål… Det är mitt tips.
Jag önskar att jag hade något tips att ge dig, men tyvärr!
Jag sitter lite i samma knipa som du med en tjockiskatt och 2 normalviktiga… *suck*
#1 Har du inte maten stående framme hela dagarna då? Jag jobbar och är inte hemma alls 7-17 och det är länge utan mat för missarna tycker jag. Lägger jag bara upp lite, så kan man ju ge sig på att tjockisen trycker i sig det och de andra 2 blir utan…

Du kanske kan ge dem blötmat? Antingen helt eller delvis (alltså torrfoder också). Blötmat brukar vara bra "bantningsmat"

Vi brukar variera mellan RC Siames och Sterilised, maten står framme hela dagen men det får nog bli portionering hädanefter.
Från i förrgår när min tjocka Oskar var hos veterinär med kraftig förstoppning ska han gå på specialfoder. Har ett par unga individer. Nu står ingen mat framme utan jag tar fram morgon och kväll i olika rum. När Oskar åtit sig mätt öppnar jag och låter normalmaten stå framme ett tag så att jag vet att alla ätit. Sedan tar jag bort den. Ser jag sedan någon gå till matstället tar jag fram den en stund. Kommer jag den närmaste tiden behöva ha mat framme hela tiden får det nog bli lightfoder som sedan kompletteras med rätt mat när jag kommit hem

Johanna..här är en som har hungriga "vargar" hemma. Dosera till var o en efter "idealvikt". Ge på morgonen till båda i varsin skål ca halva el en tredje del av dagsransonen…vid hemkomst hälften av det som är kvar (av ransonen) och resten när det är läggdags. Våra vill äta så..3 ggr om dagen ..2 ggr blir olidligt matsjungande. Alla här äter Orijen, även Gunvald..
Om vi skulle låta maten stå framme hela dagen..ha ha ha ha..ha ha….milde tid…
Jag har 3 ( ja nu 4 vill ju se att Gunvald får i sig ordentligt) glasburkar med katternas namn på och markering för hur många gram det ska vara i burken så jag kan fylla på för en dag åt gången, lätt att hålla reda på så att man inte ger godtyckligt för då blir det mycket för mycket..kan jag lova.
Fungerar bra hos oss. Puss till brorsan från Cigge.
#2 Nej jag har inte det framme hela dan, men har chans att ge dem ca 4-6 ggr/dag (de jamar och visar tydligt när de vill ha…) Hoppas du kommer på nån bra lösning…
Så duktiga och påhittiga ni är! Jag har det enkelt, alla mat står framme jämt.Men jag har inga kastrater, bara ungar, ungdjur,ammande mödrar och katter som inte blir feta ..Jag beundrar er noggrannhet och nit för att katterna ska må bra.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

jag har bantat en katt samtidigt som jag gödde upp en annan.
medans mysli fortfarande var fertil hade han VÄLDIGT svårt för att lägga på sig, samtidigt som kastrerade lotus gärna såg ut som en boll, så då kördes det bebismat i ena änden av köket och lightfoder (rekomenderar faktiskt hills före rc) i andra änden.
de fick mat 3ggr/dygn och det funkade finfint! lotus höll sig fin i hullet, och mysli skulle väl inte skadat om han la på sig lite mer, men…
nu när båda är kastrerade kör vi på vanlig indoor till båda, men fortfarnade under kontrollerade former i varsin ände av köket.
Min kastrathona gick ner i vikt när jag började med Orijen, som vi har haft sen i mars i år. Nu är hon på väg upp för hon snor av kattungematen så sen blir det bara Orijen……Hon gillar endast torrfoder.

#8 hihi, fnissar mig skelögd här hemma "inga kastrater, bara ungar, ungdjur, ammande mödrar och katter som inte blir feta .." det var dagens bästa tips!
Alltså, jäklar vad jag kämpar. Jag har kastrater OCH katter som blir feta! Utöver det har jag fertila djur samt periodvis kattungar. För tillfället portionerar jag upp så att de får mat 3 ggr per dag, inför nästa kull måste jag hitta en lösning så att de matglada tjockisarna inte kommer åt kattungematen. Funderar helt fräckt på att sno A-M.H´s matbars-konstruktion.

Tack för alla mat nyttiga tips
Eftersom vi även har en hund som också är väldigt matglad måste katterna få sin mat serverad över marknivå så nu får det bli diskbänks matplats åt ena katten och den vanliga matplatsen åt katt nr 2. Jössess va hon äter ska ni veta! Tack ni har super bra tips så det vore väl tusan, nåt ska väl funka!
Här gör jag precis som A-M.H att jag portionerar upp dagsransonen under dagen. Jag kör med RC Sterilised och det funkar jättebra. Provade med Orijen, men det gillade inte Linus alls.

#8..måste bara hålla med "Spotless" fnissar mig skelögd jag också åt den underbara kommentaren…Eine..ha ha ha ..den är underbar..
#6 Vilket bra tips! Det ska jag nog införa här hemma, mat 3 ggr/dag!

Ja, jag mäter också noga upp dagsransonerna och vi vaktar medan de äter. Men konstigt nog tar de nästan alltid slut före kvällen när pappa är hemma och låter sig övertalas om lite mer. -De kan ju inte svälta ihäl de stackarna….

#16 visst är de härliga och mycket kloka de små fulliluringarna!? De vet vem de ska utnyttja.