Kalcium i Orijen?
En klok människa(Anne.S) undrade varför det inte står något om kalcium på Orijenmaten för katt? Är det någon som vet hur det förhåller sig? Jag menar, det kanske inte är världens bästa mat, eller?Mina kissar har fått Orijen, Hill´s och nu också RCBaby för småglina som ska ha smulor…..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ja, jag funderar på om man behöver ge något extra kosttillskott till exempelvis dräktiga/ammande honor eftersom de lättare får kalciumbrist osv. Någon som är bevandrad i ämnet?
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
De som håller på med BARF eller vad det nu heter säger ju att det innehåller allt katten behöver. Om Orijen sägs det ju att det är samma sak som BARF (eller vad det nu heter) men i form av torrfoder.
Jag vet, men vissa hunduppfödare har inte helt positiva erfarenheter..kan det vara samma på kattsidan?Jag är inte ute efter att smutskasta fodertillverkare, men vill veta uppfödares åsikter och erfarenheter, det är ju vi som vet bäst!!
Detta står på deras hemsida
ORIJEN Cat
INGREDIENSER
Kycklingkött, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, ångkokt potatis, färskfångad vit djuphavsfisk, kycklingfett, hela ägg, laxmjöl, olja från lax och ansjovis, tapioka, kycklingbrosk, solrosolja, linfrö, Atlanttång, ångade morötter, spenat, ärtor och tomater, alfalfa, äppelfiber, psylliumfrö, rosmarinextrakt, cikoria, kardborre och läkemalva, jästextrakt, glukosamin HCl, tranbär, svarta vinbär, nypon, brännässla, ringblomma, L-carnitin, fänkålsfrö, kamomill, Mariatistel, våtarv, sommarkyndel, kondroitin
Vitaminer: blandade tokoferoler 450 IE (E-vitaminkälla),
vitamin A 34K IE, vitamin D3 2,3K IE,
niacin 235mg, riboflavin 46mg, tiamin 55mg, vitamin K 2,3mg, vitamin B12 0,400mg, folsyra 3,4mg, biotin 0,7mg, pyrodoxine 32mg (Vitamin B6), choline 37mg, askorbinsyra 70mg
Spårämnen: järn 290mg, zink 210mg, selen 0,4mg, magnesium 24mg, koppar 29mg
Konserveringsmedel: Askorbinsyra och vitamin E
ÖRTER
Läkemalva
(Althea officinalis) 350 mg/kg
Cikoria (Cichorium intybus.) 350 mg/kg
Brännässla (Urtica dioica) 300 mg/kg
Kardborre (Arctium lappa) 300 mg/kg
Fänkålsfrö (Foeniculum v.) 200 mg/kg
Ringblomma
(Calendula officinalis) 200 mg/kg
Kamomill
(Matricaria recutia L.) 200 mg/kg
Mariatistel (Silybum marianum) 200 mg/kg
Sommarkyndel
(Satureja hortensis) 100 mg/kg
Våtarv (Stellaria media) 50 mg/kg

Shmii som fick ungar i torsdags har ätit Orijen hela sin dräktighet och födde utan problem och ungarna var stora och friska. Hon fick i och för sig en liten liten ostbit av min kära mor varje morgon i köket tillsammans med hundarna, så hon kan ju ha fått i sig kalcium den vägen.
Jag har nog hur som helst tänkt ge henne en del Eukanuba kitten nu när hon diar, men det var en intressant fråga tycker jag helt klart! Har kollat på fodret och innehållsförteckning flera gånger tidigare, men aldrig tänkt på just kalciumet.

#5 Det är det jag också funderar på, att ge Kyra som är dräktig något litet extra varje dag som jag vet innehåller kalcium. Ost är ju ganska tacksamt för det är en av de få sakerna hon faktiskt äter. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

#6 Skulle ju vara skönt om vi får klarhet i hur det är med kalciumet i Orijen. De ostbitar Shmian fick var kanske nån dryg kvadratcm i storlek så det var inte några stora mängder det rörde sig om. Frågan är ju om de alls gjorde någon skillnad. (Hon fick ost för att hon satt och tiggde med hundarna, inte som medvetet kosttillskott) Man ska ju vara lite försiktig med att ge för mkt kalcium till dräktiga honor också, men någon liten ostbit skadar ju knappast.
Det är väl bara att ta kontakt med dem och fråga, det är ju ett svenskt företag och dom finns ju där för oss.?! Utan köpare inget företag!
Ring o hör
Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödan
Felskrivet!! inte svenskt företag, men svensk kontakt iallafall
Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödan

Mm, har funderat på det där med kalciumet jag också. Har tänkt ringa CDP och fråga, men det har inte blivit av. I vilket fall som helst är det något jag vill veta inför nästa kull.

Här är ingrediens listan från den amerikanska orijen site där det framgår att det är kalcium i fodret.
Guaranteed Analysis
Protein
45.0%
Fat
20.0%
Carbohydrate
15.0%
Moisture
10.0%
Fiber
2.0%
Calcium (min.)
1.6%
Calcium (max.)
1.8%
Phosphorus (min.)
1.3%
Phosphorus (max.)
1.5%
Omega-6
3.8%
Omega-3
0.9%
Glucosamine (min.)
500 mg/kg
Chondroitine (min.)
150 mg/kg
Microorganisms
80M cfu/kg
pH
5.0
Ash (min.)
7.0%
Ash (max.)
7.5%
Botanical Analysis
Chicory root
350 mg/kg
Licorice root
350 mg/kg
Fenugreek
250 mg/kg
Marigold flowers
200 mg/kg
Sweet fennel
200 mg/kg
Peppermint leaf
200 mg/kg
Chamomile flowers
200 mg/kg
Dandelion
150 mg/kg
Summer savory
100 mg/kg
Rosehips
50 mg/kg
Vitamins
Vitamin A
30 kIU/kg
Vitamin D3
1.8 kIU/kg
Vitamin E
400 IU/kg
Vitamin K
2.0 IU/kg
Vitamin B12
400 IU/kg
Thiamine
55 mg/kg
Riboflavin
48 mg/kg
Niacin
235 mg/kg
Pan. acid
43 mg/kg
Pyridoxine
32 mg/kg
Biotin
0.5 mg/kg
Folic acid
3.4 mg/kg
Choline
3700 mg/kg
Ascorbic acid
60 mg/kg
Beta carotene
0.55 mg/kg
AMINO ACIDS
Taurine
0.25 mg/kg
T. Lysine
2.0%
T. Threonine
1.8%
T. Methionine
1.3%
T. Isoleucine
2.2%
T. Leucine
2.4%
T. Valine
2.5%
T. Arginine
3.2%
T. Phen.
1.7%
T. Histidine
1.2%
T. Cystine
0.7%
MINERALS
Sodium
0.35%
Chloride
0.5%
Potassium
0.6%
Magnesium
0.08%
Sulphur
0.4%
Iron
290 mg/kg
Zinc
260 mg/kg
Copper
25 mg/kg
Manganese
24 mg/kg
Cobalt
0.6 mg/kg
Iodine
4 mg/kg
Selenium
0.4 mg/kg
Där står ju calcium !Har man glömt det på våra säckar?Jag använder fodret för katterna älskar det, men jag vill ändå ha klart besked..Får nog kontakta dem.