Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1251 ggr
majsan
0

Hur skulle ni göra?

En enkel fråga..

Om ni vet två katter som paras och får ungar ..Föräldrarna är av två aktiva uppfödare ..tror inte de är medvetna om detta för då skulle det nog inte hända..Kattungarna kommer inte att vaccineras och då antar jag inte stamtavla heller då man måste vacc enligt sverak och idp..

Jag känner inte uppfödarna personligen men ska jag låta dem få vetskap om att deras katter avlas på detta sättet..Jag skulle nog vilja vetat..Eller ska jag låta bli för att nog tycker jag att det känns som att man skulle lägga nosen i blöt..HJÄLP

rexmamma
0

Jag skulle iaf vilja veta om det var någon katt från min uppfödning.

Jag tycker du tar kontakt med uppfödarna!

smirik
0

Utan tvekan jag skulle informera båda på en gång.

AnneAlva
0

Jag skulle också vilja veta, jag tycker du ska lägga näsan i blöt så mycket som det behövs, det är ju av välmening.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

majsan
0

Jag har ringt uppfödaren till en av katterna och hon förstod och ska försöka få ägarna att förstå detta med avel och allt som hör där till..Så det får nog ett lyckligt slut hoppas vi..

Tack för hjälpen alla..

Dolleminas
0

Självklart skulle "jag lägga näsan i blöt" och informera båda uppfödarna…

Lullan1
0

Visst ska du väl informera uppfödarna, det hade jag gjort, i all välmening förstås!

Lycka till och så hoppas vi på det bästa! *kram*

Eine
0

Lägg din näsa i blöt, och TACK för det!För  jag vill absolut veta om något dyligt händer *mina* katter…!Är det någon av mina??

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

majsan
0

Eine:Nej. det är inte dina..såg annonsen på blocket..verkar vara hyggligt folk men noll koll på avel och dess ansvar och åtaganden som uppfödare.. som jag skrev så har jag talat med uppfödaren till hankatten som idetta fall är då pappakatt och hon var hur trevlig som helst och har redan talat med sin köpare..

Men det är känsligt att lägga sig i även om jag själv skulle uppskatta att någon kontaktade mig..

Hanna-H
0

Usch, jag tror jag vet vilken kull du menar, såg annonsen. Jag blir så illa till mods.. när man inte vaccinerar, besiktar, inget, utan bara tar en kull, vet man NÅGOT av vad man ger sig in på? Vet man något om genetik, avel eller sjukdomar? Tycker synd om köpare som kanske tror att de kan ställa ut eller avla i framtiden, men katten räknas som huskatt. Men det är klart, gjorde man så kanske man verkligen skulle gå med vinst.. Fundersam

Så JA, lägg näsan i blöt!

Eine
0

Vad är det värsta som kan hända i en sådan situation? Att någon blir skitsur? /Ber dig sluta lägga dig i? Säger nåt elakt? Så: spelar roll! Du har iaf reagerat på ett riktigt sätt, du bryr dig om djurens öde….

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Hanna-H
0

#8 Tycker det var jättebra gjort. Förhoppningsvis handlar det bara om okunnighet och sådant kan man råda bot på! Glad Men om man inte vet vad som är fel, hur kan man då rätta till det? Bra att du bryr dig om missarna.

RacerDonnans
0

Hej!

Jättebra att du hörde av dig till en av uppfödarna (hoppas även den andra får veta i alla fall även om det verkar lösa sig. Kan vara bra att ha lite extra koll framöver).
Jag skulle vilja veta om något "knepigt" runt någon av mina bebbar dök upp oavsett vadd et gäller. Jag ser det inte som "att lägga näsan i blöt" utan bara att du bryr dig. Kan ju vara någon som gör saker av okunskap och då är det viktigaste att denne får hjälp, info och en ny chans och inte direkt blir svartmålad och att man "tar avstånd" om du förstår hur jag menar.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

A-M.H
0

..absolu tveklöst..(jag är inte uppfödare)..men du gör absolut rätt när du "lägger näsan i blöt"…fyyy vad jag är trött på folk som parar sina katter hit o dit utan mål o mening…

Bra gjort Majsan..mycket bra!!!

majsan
0

En lustig tanke jag fick var att har man köpt två katter med stamtavla och vaccineringar,chip och besiktningsintyg,,så har man väl ändå blivit någorlunda kunnig om det man får med sin kattunge.. Eller kommer allt gratis på posten om man parar sina katter.. Usch,, nu var jag ironisk

Nja..Ännu säkrare blir jag på att kastrera mina sällskapskatter.. Då kan det inte hända..

majsan
0

Vill fortfarande påpeka att den jag talade med idag är en i min mening en uppfödare med goda mål och väldigt trevlig så nu efteråt så känns det ok att ha ringt henne..

Hanna-H
0

#14 Det var min tanke också, reflekterar man inte varför ens egna katter är vaccinerade mm? Och det räcker ju med att man läser några andra annonser för t ex CRX för att förstå att uppfödare gör så..

ylvan
0

Men är vi säkra på att vaccinering och registrering inte ingår? De skriver ju bara att kattungarna säljs avmaskade, en idé är ju att ringa upp säljaren och fråga hur de tänker och ämnar att göra. Visst är priset misstänkt lågt, men de kanske är rädda att inte få katterna sålda och eftersom de själva äger hankatten så har de inte de utgiften…. funderar bara lite om det kan finnas en annan variant, tycker precis som ni att det är konstigt att om man köper två katter med stamtavla och hela baletten och sedan inte gör som man bör…

Förövrigt tycker  jag att det är jättebra att ha koll på vad som pågår på blocket och att det är jättebra att bry sig, bra Majsan!!!! Men av erfarenhet av andra trådar här så ska man kanske kolla upp hur läget är…vilket du kanske redan gjort?

majsan
0

Ylvan: Såklart jag har..Men nu är ju inte frågan om de har gjort fel som har kattungarna utan frågan är SKA man kontakt de som är uppfödare till föräldradjuren eller inte.. Då jag kan hålla med om att det är fult att diskutera annonser på ett forum, där klämmer skon.. Dock är ju detta byb av ett finare slag då jag inte tror att de som har ungarna faktiskt vet hur man gör.. De behöver god feedback och det får de nu..

ylvan
0

Bra!!  Absolut skall man kontakta uppfödarna, jag tycker du gjorde helt rätt.