Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 439 ggr
Fritz
0

Hur hade ni gjort?

Sitter här och funderar, hjärnan går på högvarv. Jag behöver ha lite åsikter…

Hade ju tänkt att behålla Asti men nu vet jag inte längre med tanke på Majsans allergi.

Inandning:
Bordeline (gränsfall): timothé, ambrosior, syror, senap/raps, kämpar, en/cypress, alm, al, sotsvampar, alternaria, mögelsvamp (fusarium och candida), loppa, dammkvalster, acarus siro, T. putrescentiae, platan och vide
Positivt: svinmålla, gråbo, sodaört,  björk, olivträ,  Mögelsvamp (pullularia),  blomma tropicalis.

Foder:
Bordeline (gränsfall): Svin, ägg, kalkon, jäst, majs, vete, havre, sockerbeta
Positivt:Soja

VAD SKA JAG GÖRA??????  Gråter

MonicaLagerquist
0

Det beror ju på vad du ska ha.Till avel skulle jag inte spara men till sällskap och ev utställning passar han ju.

Stolt ägare till tre La permer

Dragonrebell
0

??? Förlåt, men jag har inte hängt med. Vad rör det sig om? Majsans allergi och en katt?? Majsan är det en tvåbent eller fyrbent vän? Eller är det hanens mamma?

Från virrpannan Veronika

Hanna-H
0

Om du tänkt avla på katten och därför behålla den skulle jag tvekat. Risken är att katten sen blir allergisk och du inte kan avla på den, och då kanske du heller inte har möjlighet att ta hem någon ny katt? Kan du placera Asti hos fodervärd, kanske??

smirik
0

Jag skulle göra som Hanna föreslår, försöka att hitta en bra foder familj och avvakta. Det är inte allt allergi som är ärftlig och då känns det tokigt att "skrota" en eventuell bra avelskatt.

Fritz
0

#2 Majsan är en fyrbent vän som precis har fått en kull med kattungar. Asti är hennes dotter som jag hade tänkt att spara på.

#3 Nu förstår inte jag riktigt… Menar du att allergi kan smitta? Jag kommer att ta hem en liten donna om 1,5 vecka, kan det vara någon fara för henne då?

#3&4 det med fodervärd har jag inte tänkt på innan, men det vore kanske ett alternativ…

AnneAlva
0

Håller med Monica, till avel kanske Asti inte har den bästa genetiska uppsättningen. Å andra sidan vet du ju inte om allergierna är genetiskt burna och då kanske du kan avvakta, som Hanna och smirik skriver, och placera henne hos fodervärd. Kanske finns det plats för Asti hemma hos dig även om det skulle visa sig att hon inte bör avlas på? Det beror ju på hur mycket du redan fäst dig vid henne. Lycka till hur du än gör!

Jag tror Hanna menade att du kanske inte har utrymme för en till katt om du behåller Asti hemma, för allergier är ingenting som smittar på det viset.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Fritz
0

#6 Nä, det vet man kanske inte förrän om 1 år eller så. Nackdelen är ju att man fäster sig vid dom otroligt mycket, särskilt när man är inställd på att dom ska stanna. Det lustiga i allt detta är att ingen katt bakom Majsan (vad uppfödarna vet om) eller bakom pappan till kattungarna finns detta med allergi.

Lullan1
0

Förstår att du våndas… Jag skulle dock inte låta Asti gå vidare i avel pga Majsans allergi. Men det bästa är kanske att låta det bero och se hur hon utvecklar sig?

Lycka till!

smurfan-13
0

Usch vad jobbigt Majsan måste få det :( Framförallt om alla foderallergier bryter ut ordentligt :( Finns det nåt foder helt fritt från allt det där? Hoppas verkligen att hon klarar sig någorlunda från sina allergier och kan leva ett så normalt liv som möjligt.

Personligen anser jag att hennes avkommor INTE ska gå i avel. Men som förslagit kan ju vara att sätta henne hos en fodervärd (eller om ni har plats hemma) och vänta ut Asti ordentligt innan hon ev får sin första kull.

Efter att ha läst genetik med Per Jensen har jag fått lära mig att ALLT beror på gener + miljö till 100%. Visst går det inte att säga att hennes avkomma kommer få allergier, men kanske hennes barnbarn eller barnbarns barn. Efter att ha levt fem år med en hund som inte tål damm, kvalster, pollen, nöt, fläsk och artificiella tillsatser i foder, så vet jag vilket helvete det kan vara och hur hemskt det är att se sitt djur må dåligt.

La_Joz
0

Jag kan inte komma med varken råd eller tips, men jag önskar dig och katterna lycka till! Hoppas du hittar en lösning som känns bra för både dig och katterna!

Aje-T
0

Jag är ju inte uppfödare men jag skulle absolut kastrera både Majsan och Asti. Skulle inte våga riskera att det nedärvs allergi.