Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 794 ggr
Lullan1
0

Bokat tid *ångest*

Usch…. jag har bokat tid för Jissas kastrering nu, på tisdag (2:a) ska det ske, men jag är ännu osäker.

Jag har just inte fått så bra intryck av de veterinärer jag talat med. Jag har ju ringt upp och frågat hur de utför kastreringen, om de gör flanksnitt mm mm. Bara en (1) visste vad flanksnitt var!!! Någon sade att h*n säkert kunde utföra det, skulle bara ringa en kollega i Stockholm först *hjälp*

Inte vågar jag väl lämna min lillskrutta i händerna på någon uppfinningsrik veterinär? Nä… jag har ångest så det sprutar om det Ledsen Som det är nu har jag bokat tid hos min riktiga veterinär för att utföra ett vanligt snitt med tillhörande ståltrådsstygn och förmodligen tratt…. *suck*

Kommer nog att ringa och avboka tiden i morgon, det känns inte bra det här. Har ännu en vetrinär som jag inte har kollat med, ska nog ringa den i morgon.

Har ni några goda råd att ge mig? Vad ska jag göra?

Hanna-H
0

Det går säkert bra! De allra flesta veterinärer gör ju det vanliga ingreppet och ej flanksnitt, men allra oftast går det bara bra. Jag skulle hellre välja min vanliga veterinär, som jag har förtroende för, än någon jag inte vet något om. Det är ju inte säkert att tratt behövs heller. Och om hon skulle slicka, pröva med en kroppsstrumpa!

kissan78
0

Förstår att det känns gruvsamt, ska ringa och boka tid för Zorro och gruvar mig sååå otroligt mycket, nu är ju en kastrering för hanar 'enklare' men det känns så jobbigt iaf att behöva lämna bort sin kisse.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Lullan1
0

#1 Tack… Ja, jag vet hur du menar. Jag har jättestort förtroende för "min" veterinär, har haft samma i alla år och det funkar jättebra!

#2 Usch ja… jag kommer ihåg skillanden på Doris kastrering och Findus, han var ju pigg som en mört dagen efter medans Doris knappt kunde ta sig fram för egen maskin…

Tänker ju på min lilla skruttfis, hon är ju alltid så pigg och glad! Hur i hela fridens namn ska jag kunna hålla henne lugn i några dagar?

A-M.H
0

..milde tid..skulle väl aldrig låta nån göra flanksnitt som aldrig gjort, som tror att det är så enkelt attt man bara kan ringa o rådfråga nån kollega…huuuuuu..

..näe säger som Hanna gå till "din" veterinär och låt h*n göra på det "gamla hederliga" sättet..be att få smärtstillande tabletter…veterinärer brukar skriva recept på Romefen (ketoprofen)….ja det är för djur…inte för människor…Flört

Lycka till..det kommer att gå jättebra !!

Dolleminas
0

När jag kastrerade Göta behövdes ingen tratt eftersom hon lät bli "ståltråden" (hon fick vanligt snitt)

emiya
0

Håller med Hanna_h. och A-M.H, det kommer att gå bra!  

Lycka till, vi tänker på er!

Anna77
0

Det kommer gå kanonbra, de små kissarna är tuffare än man tror. Min lilla gumma hade tratt och sprang och lekte och tom hoppade upp i fönstret och var som vanligt. kram och lycka till.

Buffy-co
0

Lycka till Lullan med Jissa!!…det går säkert bra!

När jag tänker på veterinärer och Gotland..så tänker jag på den ljusa långa mysiga Generadveterinären som är med i tv:s "Veterinärerna"-han som har en smådjurspraktik..
Du har inte talat med honom??OskyldigHan verkar så urmysig,lugn och förtroendeingivande tycker jag!

Men visst-håller med de andra att om du har en bra vet.kontakt så skulle jag gå till den!

AnneAlva
0

Gå till din "vanliga" veterinär eller åk över vattnet till en klinik på fastlandet som vet hur man utför flanksnitt. Vill du åka till Uppsala får du bo här över natten med Jissa om du vill. Här vet jag precis vilken veterinär du ska gå till. Ring om du vill prata, det kommer att gå bra. *kram*

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

cherish
0

Fick se Stella-Bella (MonicaLs vackra katt som skulle kunna vara Phoebes syster!!) i helgen och hon har kastrerats med flanksnitt! Bara en liten prick .. typ … Kontakta henne el AnneS ifall du är intresserad!! :) Jag kommer att välja det den dag jag ska kastrera någon av mina honor även om det innebär att jag får åka till Uppsala med dem! :)

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Spotless
0

Om jag vore du skulle jag skulle absolut välja den veterinär jag redan hade förtroende för. Som någon redan sagt så hör det ju inte till vanligheten med flanksnitt, utan de allra flesta gör vanliga buköppningar. Om Jissa tycker att det är jobbigt med tratten, så kan du alltid prova att göra en snygg kroppsstrumpa till henne i stället. Jag har gjort mina av både tröjärmar och leggings. Blir jättetjusigt! ;)

Lycka till i morgon!

Lullan1
0

Tack vad ni är gulliga!

Jag känner mig stärkt av ert stöd, och jag har inte bokat av Jissas tid i morgon. Vi kommer att åka ut till "vår" veterinär och göra ett traditionellt snitt. Tack mina vänner!

#9 Tack för erbjudandet *ler*

#11 Har du någon bild eller någon fiffig beskrivning på en kroppsstrumpa? Eller är det bara att ta en gammal tröja och klippa av ärmen på? Fundersam

Hanna-H
0

#12 Det går bra att ta en tröjärm, långkallingar, leggins.. vad som helst, lite beroende på hur stor katten är. Den ska ju sitta ganska "tajt" så att katten ej kommer ur. Sedan är det bara att klippa hål för benen! När du klipper hålen, tänk bara på att benen sitter på kattens sidor, och ej under magen sas.

Och säger som A-M.H, be att få recept på smärtstillande. Det är väldigt olika hur ont katterna har, och jag tycker det är bra om man kan underlätta för dem ifall de får ont, det gör att tillfrisknandet går fortare för då brukar de komma igång snabbare att röra sig, äta och dricka.

Lullan1
0

#13 Tack! Jag ska nog be veterinären skriva ut smärtstillande också.

Spotless
0

#12 ingen bild tyvärr. Jag har gjort så att jag klippt av lagom lång bit av en långärmad t-shirt, leggings/thigts eller något annat lite lagom stabilt och stretschigt, det ska sitta "tajt". Ärmmudden eller benslutet har fått bli "krage"/halslinning för katten. Måttat har jag gjort från nacken till straxt över svansroten. Sedan har jag gjort hål för frambenen, trätt tröjan på katten, måttat igen och klippt hål för bakbenen och för svansen. Hålen får inte vara för stora för då kommer det åt att slicka, men inte heller så små att de riskerar att få skavsår. Gör hellre hålet lite litet först och förstora det om det behövs. Enkelt och ofta uppskattat!

Lullan1
0

#15 Tack! Jag håller på att klippa till en kroppsstrumpa åt lillskruttan nu, det kommer att funka finfint!

Är ju ännu dock lite orolig för morgondagen, fast det är nog mest för att det känns så galet att lämna bort min lilla älsklingsbebis. Jag ska lämna in henne mellan kl 8-9 och hämta henne mellan 15-17 *suck* Jag kommer inte att få något klokt gjort på jobbet i morgon, kommer nog bara att tänka på min lilla Jissakissaskrutt!

Tack för att ni orkar läsa och för ert stöd! Gruppkram

La_Joz
0

#16 I know the feeling! Jag hade ju samma dilemma i somras med Isa. Trösten är att det känns så himla skönt och rätt efteråt! Isa är fortfarande Isa! Lycka till imorn! Pussa Jissa på nosen från oss!

chikan
0

Lycka till imorgon, det kommer säkert gå jättebra! Fuffens hälsar nospuss till sin (ena) älskling också…

Lullan1
0

Tack Isa och Fuffens! Nospussar tillbaka från mattes lilla älsklingsmisse jissakissaskrutt!

smirik
0

Lycka till i morgon, pussa extra mycket på Jissa från oss Kyss

Malin-A
0

Lycka till imorrn =)

emiya
0

Lycka till i morgon!

Buffy-co
0

Lycka till med lillstumpan!Det går säkert jättebra!!

Minns när jag hämtade Buffy från hans kastrering för snart 8 år sedan..han var så liiten och söt och lite lullig fortfarande.Men sedan var det snart full rulle igen…Men visst-lite skilllnad på hane men-det kommer att gå bra!De har ju sånt läkkött också katter…
Men kom i håg att göra som A-M.H sa - be om något smärtstillande så att du har om hon skulle ha ont!Skönt att veta att man har..

(Det behövdes ju inte till Buffy-det var ju bara två små kulor som rökFlört..han hade inte synligt sår ens..)

Lullan1
0

Tack!

Nu har jag varit och lämnat in henne… hoppas nu bara att allt går bra idag. Jag ska hämta henne vid 15:30, längtar dit.

MagicPaws
0

#24 Hoppas allt går bra med lillgumman!! Många Kramar

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Spotless
0

#24 förstår att du längtar efter att klockan ska bli halv fyra så du äntligen får hämta hem lilltjejen. Det kommer att gå bra!

AnneAlva
0

Pussa lillskruttan från mig när du hämtar henne igen. Kyss

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Elica
0

Uh, men sen är det gjord! Elica har nu haft sitt första "ricktiga" löp - och jag planerar samma operation…Det är inte skönt för lilltösen heller att förlora sig helt till hormonernas värld. Berätta sen hur hon repar sig - ochlycka till båda!

Aje-T
0

Håller tummarna för lilla Jissa, hoppas det inte gör så ont när hon vaknar i e.m. Minns hur oroligt det var att vänta…..

Dolleminas
0

Det går nog bara toppenbra :)) Jag minns när jag kastrerade Göta i januari var det -20 ute så vi hade klätt in henne i frottéhanddukar + att vi klädde in transportburen i stora badlakan… Det är ju liiite varmare ute nu….

Dragonrebell
0

Det går nog bra. När Dina kastrerades så syddes hon ihop med invändiga stygn. Behövde inte åka in och ta stygnen efteråt och det gjorde absolut ingenting om hon tvättade. Hon behövde inte använda ngn. tratt.

Kram

Lullan1
0

Äntligen! *phu*

Allt har bara gått bra, Jissa var vaken och ganska pigg när jag hämtade henne. Veterinären har gjort ett fint litet snitt och sytt 3 stygn. Hon hade fått smärtstillande innan jag kom, och veterinären sa att hon förmodligen inte skulle behöva mera.

När vi kom hem så klämde sig både Doris och Findus in i transportburen till Jissa och tvättade och pussade på henne ordentligt. Det märktes att de hade saknat henne idag!

Hon har ätit, druckit och varit på lådan. Dessutom så hoppar hon upp på bänkar och bord precis som vanligt, och jag undrar HUR i hela friden jag ska kunna hålla henne i stillhet (som rekommenderades)… Hittade Jissa för en stund sedan högst upp på klösträdet *suck* Jaja… hon känner väl själv när det tar emot får jag hoppas.

Ingen tratt eller kroppstrumpa än så länge, hon har tvättat lite på såret men verkar ganska oberörd.

Tack för ert stöd, just nu känns det underbart att det är över!

Kram till dig Anne.S som orkar lyssna på alla mina nojjor i telefonen!

chikan
0

Om du känner att du måste hålla henne lugn ett tag så kan det vara en idé att sätta på henne dumstruten (tratt). Men så länge hon verkar må bra så är väl allt frid och fröjd, de kan ju bli lite lätt deprimerade av att behöva ha tratt. Härligt att höra att det gått bra!

La_Joz
0

#32 Skönt att höra att det har gått bra! Tänk bara på att det är när såret börjar läka som det kliar som värst, och det är då man behöver hålla lite extra koll så hon inte slickar och river för mycket. Både Isa och Mistie klarade sig bra utan tratten, och det kommer säkert Jissa också göra. Hon är väl en förnuftig ung dam!? Glad

Buffy-co
0

Skönt att det gått så bra!Glad

[Silkwaves]
0

Underbart att det gått bra (som det nästan alltid gör, men det är nervöst med ens egna små gryn)

emiya
0

Vad gott att det gick så bra! Hur mår hon idag?

Lullan1
0

Tack tack Glad

Jissa mår bra idag, jag har varit hemma en timma på lunchen idag och kollat till henne. Katterna låg i en stor hög och tittade konstigt på mig när jag kom hem på "fel" tid!

Såret ser jättefint ut och hon rör sig obehindrat, inte slickar hon nåt speciellt på det heller. Skönt.

MagicPaws
0

#38 Men hur har du mage att komma hem på fel tid matte!! så får man ju inte göra *haha*

Härligt att det gick så bra! Hoppas det fortsätter så

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Lullan1
0

#39 *fniss* Ja, det var precis så jag kände… Otacksamma katter man har! Flört

Dolleminas
0

#40 kul att det verkar funka eftersom du haft såna grubbel…

Anna77
0

Härligt att höra att allt gått bra med skruttan! Bra att du slipper tratt! Min lilla tjej var helt galen och skulle slita bort stygnen så hon fick ha tratt i elva dagar, men hon var glad och busig iaf.

Puss till Jissa från Näsan

Elica
0

Är med i tankarna - jag har bokat tid för Elica nästa vecka - och är sjuk av oro ren nu! Härligt att höra att allt går bra.

Lullan1
0

#41 Ja, ibland oroar man sig i onödan! Glad

#42 Puss tillbaka! Kyss

#43 Det kommer säkert att gå bra med Elica! Lycka till!

emiya
0

Skönt att hon är sig själv igen!

# 43 Det kommer alldeles säkert att gå bra!

Aje-T
0

Ja visst blir man orolig när någon ska in i ens lilla älsklings mage och karva, huh. Tur att det gick bra den här gången också och att Jissa slipper tratten. Karin blev helt apatisk och deprimerad när hon hade tratt. Så hon slapp efter en dag och for runt som ett torrrt skinn. Det höll ändå!