Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 254 ggr
Evahp
0

Rullningar i huden?

Hej!

Jag är djurhomeopat och i ett av mina fall har jag en en cornish och det har uppkommit en fråga som jag hoppas att ni "experter" kan hjälpa mig med.  

När man klappar en cornish rullar huden liksom ihop sig under handen. Som i små vågor? Är det normalt för en cornish eller kan det vara så att den katten som jag klappade var känslig i huden?

Mycket tacksam för alla svar!

Hälsningar

Eva

Buffy-co
0

Mitt svar försvann …"Server error.."

OK ett lite snabbare..

Jag är ingen expert men Cornishar har ju ofta en tunn silkespäls med vågor(de ska ha det..)-men det finns ändå skillnader mellan olika katter.Det finns de som är för lite pälsade-då märks väl detta du skriver om ännu mer-och de som är lite"överpälsade"-då känns inte detta.

Min förra katt hade denna silkespäls med vågor och den kändes "för stor"när man drog handen lite hårdare över honom..det blev rynkor.
Min nuvarande Buffy har en tjockare päls med grövre struktur som gör att man ej känner detta..

Jag tror alltså inte detta är något problem alls för katten utan en ganska rastypisk sak pga den tunna silkespälsen!

**En sak som det kan vara om katten mår dåligt är vätskebrist!!!
**Man kollar detta (på snabbvis..) på både människor och djur genom att nypa upp huden-om den "stannar där" så är det vätskebrist och dropp el.dyl kan behövas..
Men just på en Cornish kan detta vara svårt att känna skillnaden mot deras vanliga normala hud..om man ej är van vid rasen-bäst då att en vet. kollar detta…

I övrigt kan säkert andra svara bättre!!Glad

Evahp
0

Katten har inte vätskebrist eller har sänkt allmän tillstånd och den är veterinärundersökt när så behövs. Hans problem är inte av fysisk natur.

Det var just om det är rastypiskt att huden rullar sig under handen som jag undrade över och det förstår jag av ditt svar att det mycket väl kan vara. Tack! Det var till mycket hjälp.Glad

Sashimis
0

Jag är inte helt säker på hur du menar, men på min ena tjej som inte har så mycket päls än blir huden skynklig om man stryker lite hårdare på henne (inte hårt, men fast eller hur jag då ska förklara). Huden är lite lös och följer liksom med och skrynklar sig mot rumpan. Ibland kan hon även "dra tillbaka" huden framåt när man stryker och det skulle väl kanske kunna upplevas som du beskriver det? För henne är det då i alla fall normalt och har inget att göra med att hon skulle vara känslig i huden eller annat.

[tikkidews]
0

Lustigt, jag har märkt samma sak på mina rexkatter! Precis det som #3 beskriver, att katten liksom drar huden mot fingrarna!

Evahp
0

Ja, det var precis det jag menade! Att de liksom rullar huden under handen. Med era tre svar så kan jag vara ganska säker på att det är rastypiskt och att det alltså inte är missen som är öm i huden.

Stort tack för alla svar!Glad

Eva

Buffy-co
0

#2 #5 Ok-det var så lite..kul att kunna hjälpa lite!Glad

Känner också igen detta som #3 skriver..Danne gjorde så ibland när jag strök lite hårdare att han "drog den tillbaka"huden-det  kändes lite roligt..(särbon tyckte det var "läskigt" när han gjorde så….Oskyldig)

MagicPaws
0

Alla CRX jag känt på har som en hud som är någon storlek för stor, av denna anledning är det oxå vanligt att man inte kan kolla vätskebrist i nacken då huden stannar kvar oavsett. Men kan kollas längre bak som vid höften eller liknande.

Vad gäller rullande av huden har mina gjort det nån gång om dom tyckt att det kiklas så att säga. Att dom rycker i huden

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Anna77
0

#3 så är det på min kisse med, huden rullar sig och sen drar han tillbaka den liksom