Får vara i alla rum?
Har ni något ställe som era missar inte får vara på/i i huset? Om ni då bestämt er för att de t e x inte får vara i ett rum, hur lär ni dem det?

Våra katter får inte vara i vårt sovrum-Alltså är dörren stängd dit in.
Stolt ägare till tre La permer

Våra får inte vara på dukat matbord och de lyder faktiskt när vi säger åt dem att gå ner. Annars får de vara i hela sitt hus, förstås…

#2 skönt att de går ner när du säger till dem :-) Bra för er att ni har ett sådan hus så de kan vara överallt, själv är jag inte så pigg på att ha Astrid i tvättstugan, eftersom den leder ut till garaget och där finns det farliga saker anser vi…Men om vi får henne att inte smita in där får vi väl se…Min sambos katt som dom hade när han bodde hemma gick aldrig in i storarummet, för där fick hon inte vara…men hur får man dem till det? Jag har hört allt från enträget lyfta bort dem, fyspray vid ingången, vattenspruta osv…Tänkte mest se om någon av er hade lyckats med något?
Våra kissar får vara överallt (det är ju inte så stort…), men Peter har faktiskt lärt sig "nej", och det verkar som om det går ännu lättare att lära Anthon det - antagligen tar han efter Peter. Och "nejar" gör vi vid visst beteende: klös där de inte får, att hoppa upp i nätet på balkongen, att äta upp vår mat… Men vi är dåliga på att förbjuda vissa ställen, så jag vet inte hur det skulle funka. (Vi säger "nej" med djup röst, annars vet jag inte om det skulle funka. Är det ordet eller tonläget? Jag har ingen aning).

Mina katter lyssnar på Nej, knäppa med fingret och fy. Jag bor i en etta just nu så det är lite svårt att ha förbjudna områden. Däremot har jag upptäckt att är man bestämd och säger fy eller lyfter ner dem när de testar (tog typ 10 ggr innan Mäski fattade vissa, du får inte.. grejer) så fattar de till slut. Jag har aldrig använt fyspray, däremot har jag hört att man kan smörja sladdar med illasmakande ämne om de biter på dem.
Mina katter får vara överallt. Dels måste jag ha stängda dörrar emellan de olika *flockarna* dels har jag inga heliga områden dit de inte får tillträde. Nej gäller på dukat bord och Nej gäller vid kloa på skinnmöblerna.Vid mobbning gäller också Nej..Jag bestraffar inte, sprutar aldrig vatten, jag använder bara rösten och det är tydligen tillräckligt tråkigt när jag blir sträng och högljudd..stackars missar.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Mina katter får vara i hela lägenheten. Ser jag att de gör något de inte får göra säger jag strängt Nej och de brukar lyda

Alla mina tre rum och kök,badrum, toalett samt alla garderober och skåp…
Men som ovanstående är det förbjudet på dukade bord-det har de alltid respekterat-samt på bänken när jag håller på med mat(annars har de fått vara där..)
Dessutom lärde jag båda katterna att "stå ut med" att vänta sittandes när jag åt färska räkor - först var det nämligen outhärdligt med "höga serenader och svordomar"…och jag fick stänga ute dom från rummet man åt i.
Men så lärde jag dom att de fick lite räkor EFTER oss..bara de var tysta..Då kunde de sitta bakom ryggen på mig t.o.m-helt tysta tills vi var klara-för att då springa ut i köket och invänta sin räka!
Det tycker jag var/är såå duktigt !!-att klara av att vara tysta när det luktar så gott!
Har nu när Buffy är 8 år märkt att han lyssnar på ett bestämt mörkt **nej!
**Konstigt nog har jag knappt testat det förut…
Tänkte bara att "Danne han gjorde som han ville" -har bara hållit på med fostran på min hund..
Men kommande unge kommer jag nog försöka lära "nej" mer på från början nu när jag märker att det faktiskt har effekt..
(Buffy har börjat testa mina gränser på mornarna med att "låtsas kloa" på min huvudgavel i tyg..NEJ- med lugn mörk röst gör att han istället kräver gos av mig med hög spinnande röst..bufflandes i mitt ansikte-det är det han vill uppnå..knäppgök!-han kan ju gosa direkt istället!)

Katterna får inte vara på dukat bord eller i barnens sovrum men annars är det ganska fritt. De lyssnar till sina namn o även till orden Nej o Fy.. De är ju ändå katter med egen vilja..
Här får man inte vara på köksbordet och diskbänkarna, men i övrigt får man vara precis var man vill. Han har nog minst en sängplats i varje rum oxå ;-)

Hm..det får bli att sänka tonläget o -Nej:a :-)
#9 Hur har du lärt dem att inte gå in i barnens rum?

12# Denna bild hör till mina absoluta favoriter! *skrattar*

Mina får vara överallt utan på diskbänken & spisen. Men sen bor vi bara i en etta, så det är ju inte så stort. Katterna har även stege upp på hatthylla, skåp & bokhylla, så de har lite mer utrymme & kan komma ifrån.
Tanken var at de skulle få vara överallt utom i mitt och makens sovrum, (vi har skjutdörr…) det gick bra tills Alma gjorde entré, hon lärde sig nämligen hur man öppnar…
Blondie får vara överallt, skulle man begränsa hennes utrymme så skulle hon bli ganska så sur, hon ska tom. va me när man duschar eller sitter på toa =D

#12 Underbar!!!
#15 Astrid har oxå klurat ut det….redan 
Ja…det verkar som att det är rätt olika i olika hem…

Mistie och Isa får vara överallt i lägenheten. De har t.o.m ett eget vattenglas på vardagsrumsbordet! 
Men när vi har gäster hemma så brukar jag lite snällt fösa ner dem från bordet med handen och säga "nämen, där får du ju inte vara". Sedan viskar jag i deras öron att det är helt ok, och att det får hoppa upp igen så fort gästerna har gått.
Då min sambo är allergisk, så hade vi ju tänkt att inte ha nån katt i sovrummet, men då vi fick hem Mistie hade vi ju inte mage att stänga ute henne när hon var så rädd och nervös. Numer sover Isa alltid på min mage under täcket, och Mistie på mina ben ovanpå täcket.

Mina kissar får vara överalllt men inte på bänken när man lagar mat eller på köksbordet när vi äter,fast de brukar gå där ändå om man vänder ryggen till
Mina katter får vara överallt utom i lillflickans rum.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Våra katter får inte vara på dukat bord (även om de försöker smyga när man inte tittar…) och inte heller vara på diskbänken (fast det bryr de sig inte om ifall ingen av oss är precis i närheten). Det är respektlösa små djur vi har… 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

"Det är respektlösa små djur vi har… "
Juh, höjden var i natt när jag nästan vaknar till att det prickar i knän. Kom så pass till sinnena att förstod att det var Elica. Hon bet minan knän försiktigt igenom täcket (turvis) - för att få mig att flytta på dom. Så att hon kan få ett skönt "puff" av täcket mellan mina ben… Hmpf… Om jag inte hade varit så himla sömnig hadde hon nog hört om saken, men nu flyttade jag bara ena benet….. lite OT, men måste klaga av deras saknad av respekt… Vem tänker hon är kvinnan i huset månne.. Hmpfff!

#22 *fniss*
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Mina små får vara med överallt, dom är ganska bortskämda faktist. Jag har aldrig dukat matbord, för jag käkar i vardagsrummet eller vid datorn och då sitter dom alltid i knät eller brevid och myser, medans man kollar på tv eller nått på datorn, samma med hunden, han sitter gämt brevid. Det är ganska mysigt =)
Dom lyssnar när jag säger Nej, och förstår. Luna tittar på mig och jamar, medans Aramis brukar lunka iväg lite surt. Men de behövs nästan aldrig ^^,