Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettatt-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 1074 ggr
[LillJonna]
0

snabb hjälp

hej alla, nu är jag jätte förtvivlad :(

Idag, eller nyss, så kissade min habe (16 veckor) på täcket!!! och jag som aldrig har vart med om detta är förståss förtvivlad, jag vet ju inte hur jag ska göra, men jag gjorde så att jag tog honom i nackskinnet och lyfte honom snabbt till toan, hoppas att han fattade vinkeln? Han kan väl inte vara könsmogen nu ? Lådan hade jag bytt på imorse så jag förstår inte varför han inte skulle kunna pissa där.. Hur ska jag göra med täcket? nått trix ? Gud hjälp mig vänner, *förtvivlad*

Buffy-co
0

Jag har ej varit med om detta med en kattunge, men Du får nog räkna med lite missöden med en kattunge..han är ju bara bebis!!
Men vad jag förstår är detta första gången?Det kanske var något som skrämde eller så blev han bara allmänt glömsk hur man skulle göra..kanske någon lukt på täcket.

Men -olyckor måste få ske! och man ska ju inte "banna" ungen-det har motsatt effekt, de blir bara nervösa..Men OM du kommer på honom kissande så lyft honom snabbt och säg ett dovt nej samtidigt som du rusar till lådan och där kvittrar duktig..(nu går jag på hundfostran här..men det borde vara samma på kattt i detta fall.Har som sagt ej varit med om det..)
Jag skulle som du gjorde lyfta ungen direkt till lådan-men hade inte tagit i nackskinnet-men det kanske är ok-någon annan som kan svara på det??
OK att mamman gör så-men jag har aldrig lyft en kattunge så..

Hursomhelst- bara du tog det lugnt och satte honom där så fattar han säkert igen-han har väl kissat där tidigare?

Sedan när könsmognaden kommer…oj-då märker du det kan jag säga!-men det är alldeles för tidigt för en 16veckors unge att börja bli könsmogen..
(tror jag är bäst att tillägga..minns ej exakt men..lukten ger dig klara besked..)

Täcket - bara att slänga i maskinen-han får inte känna kisslukt där..svårt att få bort det genom att "dutta" på fläcken.

Var nu inne på din sida och såg att du ju har 2 kattungar(mitt minne..Generad) samt en liten hund!
Det blir nog lätt då attt de känner lukter och ska markera över varandra osv. Men det löser sig säkert igen!
Det har ju funkat så bra hittills..

(Ännu viktigare då att du får bort lukten ordentligt från täcket,de har ju bättre luktsinne än vi -både hunden och andra katten kan ju få för sig saker annars..)

Men någon annan med erfarenhet av att de kissar fel kanske kan svara bätttre!

Lycka till!

[LillJonna]
0

Detta är mkt värt att läsa, eftersom jag aldrig varit katt ägare förut, tack så mkt, nackskinnet kanske var fel, men de var mitt sätt att reagera just då, (lätt att vara efter klok) som sagt inte hela världen igentligen, men jag vart så rädd, tänkte att han kanske skulle börja göra detta mkt. Hunden finns inte kvar hemma hos oss längre, han bor nu hos min mamma, pga av att hunden pissade inne på lådan, vilken inte var så kul =( (Saknar honom) Men det är bättre så här. Jag tror att dom kanske lekte och att han glömde sig, för jag satt och tittade på han, trodde först att han skulle bädda iordning, men då pissa han. Jag hoppas att de bara var en gång. Olyckor händer som sagt. tack så mkt för dom visa orden! =)

majsan
0

Har tyvärr erfarenhet av detta.. När jag hämtade hem min Sippan var hon 14v och kissade hejdlöst i alla sängar..Bara i sängar ,inte soffa eller något annat..Jag lät henne inte vara i sovrummet alls och då gick hon på lådan..Det tog över ett år att få henne rumsren men sedan dess har hon slutat helt..Mycket jobb och vaktande var det men värt allt besvär..Undrar varför hon gjorde så som hon gjorde.. Kan ju bero på att hon flyttade från mamma och syskon och den stress det innebär att flytta som liten bebis..

AnneAlva
0

Jag tror att det var ett olycksfall i arbetet. Som tidigare nämnts så är han ju fortfarande väldigt liten och kanske han var så upptagen av lek att han inte kunde hålla sig utan kissade där han var. Som jag förstår det så såg du när han kissade och sa då ifrån och lyfte honom till kattlådan? Det är helt rätt. Dock ska man inte banna om de inte blir "tagna på bar gärning", för då är det bara förvirrande för dem. Det är samma sak som om du fyar när han gör något annat han inte får, se bara till att göra det i direkt anslutning så kommer han förstå vad du menar.

Man kan ta i nackskinnet såtillvida att man inte lyfter i nackskinnet. Men man kan ta tummen och pekfingret och "nypa" lite i nackskinnet när man bannar om katten inte lyssnar utan bara vrider och vänder sig för att komma loss. De ska ju trots allt veta när de ska lyssna och underordna sig eftersom matte och/eller husse är alfadjuret hemma.

Som Buffy skriver är det viktigt att ta bort täcket på en gång så att lukten inte blir kvar på sängen för då kommer han att gå dit och kissa igen. Släng i tvätten, kattungekiss brukar inte lukta så hemskt starkt, så det borde räcka med vanligt tvättmedel. Om du ändå känner att du vill ta något mer så har vi använt Vanish när det har blivit kissat på här hemma och det har funkat fint.

Hunduppfostran är nog bra på katter också precis som Buffy skriver om att man fyar och sedan berömmer när de inte längre är i situationen de blev fyade för. Att berömma och gosa lite när de är duktiga så att de inte bara får uppmärksamhet när de gör dumheter, det blir negativ uppmärksambet och brukar oftast resultera i fler dumheter… Men om du haft hund tidigare så har du nog koll på det. Glad

Könsmogen är han inte, i så fall är han ett väldigt speciellt specialfall… Om de är tidiga kan de bli könsmogna vid ca 5 månader, men vi håller tummarna för att du har tur och det dröjer lite längre än så. Glad 

Lycka till och hoppas det inte händer igen!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex