Aloe Vera - nyfiken
Vid flera tillfällen i trådarna har ni skrivit om Aloe Vera, att ni använder det till katterna m m. Blev väldigt nyfiken, vad är det för Aloe Vera, var köper ni det? I hälskokostaffären, på apoteket eller hos veterinären? Vad är det för sort, d v s något speciellt märke eller något annat man ska tänka på?
Är det salva eller tabletter (eller både och?) Såg något om nån gel…?
Antar att du kanske redan fått något pm från nån återförsäljare! ;) Men jag svarar det jag vet… Aloe Vera finns både som juice, salva/jelly, tabletter osv. Det finns massor av olika tillverkare och man kan köpa det av återförsäljare, i hälsokostaffärer, på en del djuraffärer. Veterinärer tycker det är bluff, dem jag pratat med men dem tror väl inte på 'alternativ medicin'. Själv har jag använt jellyn på både mig själv o kissarna ett tag. Kanonbra! Är som ett universalmedel! :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Hej!
Jag säljer ett av de märken som finns Och precis som Kissan78 säger finn sdet flera olika produkter. Det jag säljer som jag använder till katterna är Juice, gel, spray, salva, tandkräm och schampoo. Jag PM:ar mer info till dig.
Det går nämligen använda produkter på lite olika sätt.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Jag har miljoner och åter miljoner (okej aningens överdrivet, men ibland känns det så) av skott från min äkta aloe vera-moderplanta som numera går under öknamnet Monstret (för hon är inte längre så vacker som hon var som ung). Borde nästan vara ännu bättre att använda gelen direkt från växten tycker jag. I produkter man köper är det alltid så mycket annat bjäfs. Eller? Det kanske blir för starkt om man använder direkt? Vilka är förresten användningsområdena, förutom på småsår? Är det någon som vill ha småplantor? Jag kanske kan skicka till självkostnadspris.
Som #1 skrev så finns aloe vera produkterna i olika former beroende på dels vad de ska användas till och dels på vem de ska användas till, de produkter jag säljer finns bara hos oberoende distributörer (som t ex jag) och vi säljer via "hempartyn" och via direkt handel t ex utställningar, sen har jag för min del kunder allt från Jokkmokk till Alingsås då skickas produkterna till kunderna. Om nån blir nyfiken kan de skriva en rad i min gästbok så återkommer jag, annars hänvisar jag gärna till våran hemsida (har tyvärr ingen egen ännu men det kommer…) www.foreverliving.se
Hoppas inlägget kommer fram nu, tredje gången gillt…

#4 Du kan visst använda gelen direkt från växten. Det är dock viktigt att du är säker på att du har rätt sorts aloe vera planta. Om man har fel sort kan gelen vara direkt skadlig.
Den gel jag säljer (och Dolleminas) är 100% aloe vera. Alltså inget extra "bjäfs" här inte!
.
#5 Håller med om att det varit svårt att skriva här ikväll. Skall försöka fortsätta kolla igenom allt imorgon istället. Har en del att ta igen efter turne´n.
Min Oskar älskar Aloe Vera i juiceform, men tyvärr är det alldeles för dyrt för min ekonomi
#6 Så bra! Jo, jag är absolut 100% procent säker på att det är den äkta jag har här hemma. Trist när de säljer varianter i butikerna och saluför dem som "äkta". Kanske är för att den äkta inte blir så vacker när den blir äldre. *sneglar på Monstret*
jag tar den lotion eller kräm jag har hemma. Kan tom vara after sun ibland.Det innehåller 98% aloe vera , det räcker för mina behov och har alltid hjälpt.Fint att det finns återförsäljare här!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#5 har du möjligen någonting som hjälper mot soleksem? på mig alltså, jag får blåsor som kliar…..
#10 jag har svarat dig
, kul med denna tråd, det syns att många är intresserad av aloe vera.
Aloe vera är mitt Bästa!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#12 kul att höra, även om både jag och racerdonnans är åf för samma produkt är det ändå roligt och höra om allt positivt, för hur det än är så är allt inte för vinnings skull utan meningen är ju att alla ska få må bra oberoende om man är människor eller i detta fall katter
, och kan man hjälpa så är det kul.

Håller med! Vi får hjälpas åt att hjälpa andra och varandra!
#10 håll utkik efter snigelpost…

#15 Gulle Dig! 

Tack alla för svar och synpunkter! Har faktiskt prövat en lotion och en salva med propolis som faktiskt hjälpt mot mina handeksem. Har köpt dem av en kompis inte så långt härifrån som "håller på" med Aloe vera-produkter.
Blev bara så nyfiken när flera skrev om Aloe vera och ville veta vilka erfarenheter ni har och hur man kan använda produkterna! Hade ingen aning om att de är så användbara, och även bra för katterna!
# 8 Kanske ska beställa ett par plantor av dig!
# 14 Det är det som känns så bra, att man får (och kanske kan ge) hjälp och råd här!
Aloe är som sagt lika användbart på både människor och djur, blir mer och mer vanligt inom både hund- och hästvärlden…
Kul att så många är positiv…
Jag som många använder oxå Aloe-produkter. Var hos RacerDonnans på fot-SPA igår (TACK!! Och tack för skjutsen Natta!!) och insåg att jag hade mer än jag trodde hemma. :) Har från idag börjat prova drycken oxå, har inte gjort det förut då jag inte fixat konsistensen men den nyaste som heter Peach blev en favvis! :) Så jag har tvingat i min familj det oxå så nu ska vi prova på. Och ja, Ingela, kissarna gillade det oxå!!!
Kan inte vara utan Jellyn, den är användbar till allt!! Kletar in det på Phoebes fetsvans när jag rengjort den och hon är helt galen i den. Varje gång jag bränt mig i ugn el på spisen åker jellyn på och vips lindrar det snabbt och sen får jag inga blåsor! Toppen!!
Chikan: OM det är den äkta varan är jag intresserad av en stickling! :) Har letat efter det i blomsterbutikerna men de verkar ha fuskisar bara …. Alla tittar frågande på mig …
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
jag lägger in bilder på min(a) aloe vera här ikväll om jag kommer ihåg. Så kan ni själva avgöra om ni tror att den är äkta! Själv är jag ju förstås helt säker att den är det. 

#19 Förstod väl att kissarna skulle gilla det.
Kul att du är nöjd. Hoppas allt går bra för er med drycken också.
Tack igen för att ni kom. Det var trevligt tycker jag.
#20 Gör det du. Jag blir int förvånad om den är riktig trots allt. Har själv haft en "äkta" planta. Lyckades konstigt nog ta död på den, hur svårt det än var.

Jag har också letat och letat efter äkta aloe vera, men det är banne mig inte lätt att hitta. Min sambo delade lägenhet med en kompis innan vi träffades, och han hade en äkta planta, och precis som chikan skriver så förökade den sig nåt otroligt! Inte speciellt vacker, men bra att ha! Tror tyvärr inte att han har den kvar…
chikan: Jag är också intresserad! Vill ha, vill ha!!! Du kan ju passa på att skicka med din orkidé samtidigt, då! 

#15 igår kom det ett litet paket med posten så nu ska jag också prova! Tusen tack Dolleminas!!!
Får jag fråga.. har läst igenom nu..
Men kan man även använda aloe veran till hund? Min vovve har utslag på magen. De är inget han kliar på eller bryr sig om riktigt.. tror de är någon allergi eller bara värmeutslag eller rasrelaterat. Tror ni aloe vera kan hjälpa mot det?
Tacksam för svar
mvh Lisette
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#25 Javisst kan man använda Aloe Vera till hund också. Tom till guldfiskar.
Pm:ar dig mer info.
Tack så jätte mycket för svar:)

Har druckit aloe-drycken nu i några veckor och mår jättebra. Katterna fnyser åt drycken, en av dem tog ett slick men inget mer.
Däremot fick en av katterna en liten kal fläck på ena frambenet och det såg ut som eksem, jag har smörjt med aloe-propolissalva och det har hjälpt. Det verkar som utslagen försvinner nu och det börjar komma hår.
Fantastiska produkter, måste jag säga!
Ja nu har jag hört mycket och hoppas de funkar så bra som ni säger:)
Låter som om propolissalvan är bäst för just eksem/utslag?
Får hålla tummarna för att de funkar för ecko
mvh