Resa till Finland med katt ....
Ni som varit över till Finland på utställningar etc med katt, vad är det som gäller …?
Ska man deklarera katten i tullen i Finland eller gäller det bara när man kommer tillbaka FRÅN Finland? Har försökt läsa mig till vad som gäller och kan inte hitta uppgifter om att man måste visa papper i tullen för katten på väg IN i Finland men att man måste det på väg TILLBAKA …. Att man inte skickar katten ensam fattar jag juh! ;)
Hur har ni gjort??
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Jag är inte den bästa för att svara. Men de båda kattera som jag har importerat till Finland har det inte varit någon koll på. :-) Har bara gått från båten - utan att någon visat något intresse. Men hur det är åt andra hållen vet jag faktiskt inte.

För kanske… 7år sen när jag var över och tävlade med hunden så visade vi papper i tullen på väg IN i Finland som de stämplade. På vägen tillbaka stannade vi inte i tullen, men hade papprena ifall vi hade blivit stoppade. Stämpeln var för att visa att hunden inte varit i Finland mer än 10(?) dagar. Så var det då, men det har säkert ändrats så vet inte varför jag skriver egentligen.

Har varit i Finland, Estland och Lettland och ställt ut. Du behöver inte visa katten eller papper på väg in i landet du åker till, däremot ska du gå på rött när du kommer hem igen.
Man går på rött i Sverige. Dessutom i hamnen i Sthlm, ska man visa upp djuret i en fristående byggnad.Det är rabiesvaccinet och godkänt antal antikroppar, som är viktigt!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
TACK allihop för era svar! Då har vi rett ut det, behöver inte visa på invägen men måste tulla henne på hemvägen. Toppen!! :)
Hon ska titertestas den 3 okt så jag hoppas på att värdet är normalt, annars stupar det väl på det då .. ;)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
Glöm inte EU-passet