Benjaminfikus farlig för katter?
Jag har läst att den är giftig, men att det krävs att katten äter mycket för att det ska vara nån fara.

Enligt Giftinformationscentralens växtlista är den ofarlig här kan du läsa..men detta gäller för barn!
Vet att den kan vara allergiframkallande och ge hudbesvär iallafall..den vita växtsaften.(också människor..)
Den står ju inte alls med över giftiga växter på agrias lista över giftiga växter för katt..men säker kan man kanske inte vara.
Redigerat av Lullan1 

Tror inte det är farligt då mina kissar har mumsat i sig den blomman ibland…
Men Sandra, Jag har ju sagt till dig att katter inte är vegetarianer,,Och ska de nu äta blommor så föredrar de dyra orkideer..

Alla arter av fikus är definitivt onyttiga att tugga på och ej att rekommendera som krukväxter i katthem!
Jag skulle absolut inte låta mina katter tugga på en benjaminfikus. Har inga sådana "onyttiga" växter här hemma heller, endast ätbara 

#2 oj finns det också giftiga katter…vilken ras är dem? 

Jag har en stooor benjaminfikus i ett fönster. katterna är inte ett dugg sugna på den.Däremot hortensiorna och fredskallorna blir stympade av de små liven..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#6 hahaha…
och jag som redigerar och har mig för att jag så lätt tappar bokstäver osv..men nu är det för sent-går ju bara att redigera i 1 timme-så..
#7Lullan-istället för att skratta
så…Please kan du byta katter mot växter??Men det var ju lite kul förstås..så det kan vara…
(Hihi..jag LER och blir full i skratt varenda gång jag ser på din Avatar med Findus stora garv!!Den är underbar!)
Jag har precis som Eine haft benjaminfikus, hade 2 stycken superstora Benjaminfikusar sedan 80-talet..Men tyvärr klarade de inte sista flytten.
Så nu är de sorgligt nog borta-hade fått dom av kompisar -trist med så gamla växter..
Katterna rörde aldrig benjaminfikusen!!
Mina katter har tuggat lite på vissa lösa blommor någon gång-mest dragit grässtrån (puckade matte-trodde hon det skulle funka?) ifrån egenplockade buketter typ…aldrig några krukväxter-jo förresten en palm jag hade förr tuggade de yttre spetsarna av-men det var bara palmen som mådde dåligt av det..
Kattgräs älskade Danne-Buffy gillar det men ej så speciellt..

Jag tog aldrig hem den! Kände att jag var för osäker. Men tack för alla svar =)
#9 Fixat! 

#11 Tack!!