Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 345 ggr
smurfan-13
0

hjälp sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska tillsammans med min grupp göra ett arbete om katt & inlärning på hund & kattetologikursen jag läser.

Nu söker jag främst bra litteratur rörande ämnet.

Ska villigt erkänna att jag inte riktigt vet vart jag ska börja & tar gärna en del tips! ;) Tänkte iaf testa att lära min devon en del saker & tar gärna tips på olika saker/trix att lära sin katt & hur man kan gå tillväga!

Liss
0

Jag lärde en av våra katter "sitt" precis på samma sätt som med hunden:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

chikan
0

Fuffens (cornish) kan sitt, och nu jobbar jag med ligg också. Sitter gör han så fort jag säter SITT med bestämd röst och godis i handen, men det tog ett tag för honom att lära sig. La_Joz har ju lärt sin Isa en hel del trix. Finns en tråd om det här någonstans om du letar lite.

LinusCRX
0

Var det inte någon som nämnde clicker-träning också????

LinusCRX
0

Hittade en video om clicker träning av katt

http://cats.about.com/od/catvideos/youtube/clktrnswitch.htm

smurfan-13
0

Min äldre katt kan sitt, ligg & går lika bra i koppel som hundarna. Så de trixen vet jag hur jag ska få in ;)

Lite andra tips på trix önskas, men kanske framförallt bra litteraturtips! Känns drygt att låna hem alla kattböcker som finns på bibblan för att kanske hitta två som har något av värde. Inlärning är alltså ämnet! (& då inte bara hur man lär in saker, utan även hur det funkar mer biologiskt så att säga)

Steph
0

Har ett boktips. Hon Bodil som har minicirkus har skrivit en bok där hon bl a beskriver hur hon tränat sina katter. Mycket rolig bok att läsa!

Min ena (hus)katt kan "sitt", "tass", "puss" och "hopp". Henne tränade jag med godis genom att vänta ut henne och vara tydlig. Estin kan "sitt fint". Vill inte lära honom samma nu utan lite skojigare grejer. Fast lite "tass" och "sitt" försöker jag också lära honom. "Sitt fint" har han mest koll på. Efter att jag haft och tränat min första katt skaffade jag Rottweiler som jag tränade till bruks- och lydnad med. Som Bodil skriver i sin bok: den som ska ha och träna en hund borde först försöka träna en katt!

smurfan-13
0

#6 Tack. Ska se om jag hittar Bodils bok.

Tror oxå att alla inom hund borde testa på att träna en katt innan! Den info jag har hittat om trixträning med katt är alla stenhårda med att det bara rör sig om positivförstärkning & att all bestraffning hämmar inlärningen! Tänk om alla hundmänniskor kunde fatta det!

AbigailGabble
0

Vi fick en bok om clickerträning för katter av Rexmamma (jag har den inte här, men jag har skrivit om den i den där tidigare tråden om träning). Vi, eller snarare husse, har lärt Peter att lystra till ett specifikt kommando (en av oss gömmer sig, gör kommandot, och så leter Peter upp oss), hoppa upp på axeln på kommando, hoppa genom en ring och lite annat sånt. Det är jättekul, och Peter gillar det verkligen. Det tar bara några få gånger med clickern, så fattar han. Nu när vi har fått Anthon tror vi att han kommer att lära sig av Peter, men vi lär inte honom direkt - det här får vara Peters "grej", så att han får ha nåt som bara är hans. Anthon tenderar nämligen att ta över alla lekar, och då går Peter undan.

Buffy-co
0

Håller nog inte med riktigt faktiskt..Fundersam
Detta om hund och katt-träning…

Tror iofs att jag förstår vad Bodil menar-att OM man har tålamodet att kunna träna en katt- då kan man också träna en hund på ett bra sätt!Så långt håller jag med-det är ypperligt med tålamod och med positiv inlärning.
Det fnns många som säger samma sak om hund och barn-att man ska ha fostrat hund innan barn- för mycket är lika..

Men det är ju dock stora skillnader också-både mellan,katt,hund och- barn!

En hund är ju ett flockdjur som mår rent av dåligt av att inte få träning och behöver en ledare för att må bra.Detta utan att man tar till hårda gamla metoder!Däremot KAN man behöva ta i lite med en hund-något som en katt aldrig skulle må bra av!
Det finns vissa som överdriver positiv inlärning till att bli en mesträning som inte leder någon vart-dom får ingen lydnad på sina hundar.
Man kan vara bestämd utan att slita i ett koppel tex.

Katter är ju inte flockdjur-även om våra Cornishar faktiskt oftast beter sig som det….

Jag menar bara att en katt mår ju inte dåligt av att inte få just träning-men de behöver ju självklart annan stimulans,sällskap och lek!
Men att hålla på med sitt,ligg,fot och inkallning mm. det tänker inte jag göra på mina katter..men de som vill kan ju göra det.

Jag njuter dock av denna skillnad mellan katt och hund- att katter är mer självständiga och inte låter sig dresseras lika lätt -samtidigt som en hund ger en annan typ av närmare kontakt just för att de ser upp till en som ledare..De söker hela tiden kontakt för att matte ska hitta på något kul.(visst-det kan katter också göra..)
Jag har ju hund(är hundmänniska från början) och tränar så mycket  jag hinner och orkar med henne-vanlig lydnad,spår,apport,kantarellsök,agility mm.Så fort jag slarvar med träningen tappar jag i kontakt med henne och hon blir frånvarande -går med nosen i backen och luktar bara..kan t.o.m börja dra lite(som hon aldrig gör annars..)
Så beter sig inte en katt som inte "får sin träning"…
En hund som inte får använda sin hjärna måste hitta på egna saker att göra då-därför finns så många olydiga,aggressiva,ledsna hundar..

Nu vet jag faktiskt inte varför inte katter blir så här utan träning..
Det måste ju vara för att de är solitärer-inte behöver direktiv ifrån sin ledare!(vet inte hur de stimulerar sin hjärna riktigtFlört-mina har tidigare apporterat piprensare mycket fram och tillbaka i timmar..Oskyldigen något ensidig sysselsättning som de dock valt själva..)
En hund-särskilt vissa raser som vallhundar- blir uppstressad av att man kastar pinnar/bollar i "evighet" som lek,många gör det i okunskap..men riktig apportträning är en annan sak.

Därför tycker jag att träning på katt mer är som en sysselsättning/lek bland andra lekar..medan den är **nödvändig för hundens välbefinnande.

**Bodil med minicirkusen är ju en mycket speciell och rolig prick..
Hon dresserar ju t.o.m tuppar och höns….bor inte långt ifrån min syrra.
Phu!vilket vimsigt långt inlägg..vet inte om någon förstod vad jag menade..Generad

Steph
0

Jo, jag håller med och det är ju antagligen det första hon menar, om tålamodet. Sen är det ju som du skriver inte samma sak att hantera/ha hund som katt. Självklart måste de behandlas olika, det har ju inte med träningen att göra. Det var bara tålamodet/träningen jag och Bodil menade! Har haft ju haft hund och självklart är det något helt annat, som du skriver.

Steph
0

Men likheten mellan barnuppfostran och hundfostran är SÅÅ lik! Kan dra paralleller på massor ställen i hundfostran till barnfostran!

Buffy-co
0

Man kan fostra karlar och allt möjligt också-med positiv förstärkningFlört

"Skjut inte hunden - Om operant inlärning i vardagen"av Karen Pryor är att rekommendera!!
Rolig och bra-om bla klickerträning och om människor och djur..

smurfan-13
0

Haha

på tal om att fostra karlar!

På ett hundforum jag hänger en del på kom vi in på om man kan klicka in sin karl & vad man isf kan lära honom. En av tjejerna började klicka innan hon ropade att maten var klar. Tredje (!) dagen kommer killen in & säger "Du ropade" efter att hon klickat, utan att ha ropat på honom! Så det gick väldans fort att klicka in hennes karl ;).

Självklart skiljer sig hunden & kattens behov av träning. Men jag tycker allt det är för mycket bestraffning inom hundvärlden! :( Jag anser inte att bestraffning är en metod att använda i inlärningssyften, utan att det bara förstör. Sen är det skillnad på bestraffning & krav! Något som hundar mycket väl mår bra av, så länge man ställer rimliga krav för individen!

Steph
0

Precis, bestraffning har ju inget med inlärning att göra! Däremot gav jag min hund en, max två chanser att lyda kommandot (som han kunde). Gjorde han inte det gick jag till honom och sa till honom. Sedan gjorde jag om. Var det bara ett inlärningstillfälle så avbröt jag när han lytt kommandot och gav honom en paus eller tränade senare.

En sak som folk brukar missa är att även "nej" måste läras in, det är onödigt att tänja på relationen till hunden genom att lära den genom att vara aggresiv (om än bara på rösten) åt den. Tror att de förstår mycket bättre om de lär sig "nej" istället för ..ja, skräms till det.

Aja, det här är ett kattforum nu. :) Skulle kunna babbla hur mycket som helst om hundträning. Saknar verkligen träningen…

Buffy-co
0

#13 #14 självklart ska man inte bestraffa en hund som ej lyder-det har ingen verkan(samt är djurplågeri..)
Det var inte det jag menade när jag sa att "man kan behöva ta tag i en hund ibland"Jag menade mer att man ska ha krav-som du skriver#13
Hahaha förresten- hade velat se detta med mannen som kom på klicker!!

Tyckte förra serien "hundkoll" på svt var bedrövlig med Jeppe Strid som lärde folk att man skulle rycka hunden i halsen för att lära hunden sitt!!!!Stackars hundar..de fick straff när de fick kommandot "sitt"..Helt förvirrande…
Dessutom bland det lättaste man kan lära en valp/hund med positiv föstärkning!!Bara att ha en godisbit i handen..

Har dock inte samma erfarenhet som dig #13 att det finns för mycket bestraffning-det är hemskt-men du kanske gått mycket kurser inom bruks?Jag har gått mer privatkurser hos instruktörer med bra mjuka metoder-lagom mjuka!
Jag har däremot erfarenhet att det finns för lite utbildade hundägare-hundar som inte får någon träning/utbildning alls!Och det är också hemskt..de blir inga glada trevliga hundar utan helt odrägliga, samt ibland aggressiva.Inte alls ovanligt här i Stockholm..tycker så synd om hundar ibland som man ser det lyser i ögonen på av lust att få jobba!
Vi har en del problem med Pitbulls här, på annars lugna Gärdet..,med unga hundägare som inte gör annat än kampar-leker med stora grenar osv. med dessa hundar..De ska till varje pris försvara rasen utan att inse riskerna att ha en sådan hund utan fostran..Det sista man ska göra med en sådan hund är att kampa.

Med att "ta i" -menade jag självklart inte bestraffning-det förstår inte en hund..tillsägning däremot kan krävas-men då precis när det sker.Men man kan behöva vara bestämd-inte bara tro att man inte måste ta i lite någon gång-för det är lite blåögt.
Det är som om man aldrig skulle behöva säga åt ett barn någongång på skarpen..
Visst-vissa hundar är så lyhörda att man knappt kan låta sur på rösten-men tex cocker spaniel är envisa som få-samtidigit mycket lättlärda.De tappar öronen ibland dock"ska bara.."

Ja-detta blev mycket hund-men det är ju en "Övrigt"-tråd och trådskaparen skrev själv om hund så det är väl ok hoppas jag?Flört

smurfan-13
0

#15 jag har verkligen inget emot att tråden tar en annan vändning ibland :) Det forumet där jag hänger mest blir det alltid så & jag trivs väldigt bra med det. :)

Men nu vill jag ha bra tips på litteratur om inlärning hos katt! :)

La_Joz
0

Jag har lärt Isa några tricks, och började till och med klickerträna henne. Tyvärr ligger träningen på is sedan semestern, men ska snart ta tag i det igen.

Den tråden chikan nämnde hittar du här! 

Det kanske inte hjälper dig i dit arbete, men du kanske kan ha nytta av den ändå?! Det finns en del litteraturtips och länkar till klicker-regler. Där kan man läsa om inlärning hos både katt och hund. Lycka till!