Könsmognad?
När blev era katter könsmogna/fertila?
Har en hane som är snart 9 månader. Tror inte att han är fertil ännu. Skriker gör han men det har han gjort sedan han var liten. Däremot har han fetsvans vilket ska väl vara ett tecken på att han börjar bli fertil?
Min honkatt blev fertil när hon var över året.
Har ni märkt någon skillnad i när könsmognaden inträffar för hanar/honor?
Mina hanar har varit omkring året
Okej. Då kanske det är lugna bananer fortfarande… Känns som att det kommer ta ett tag..
Både min sphynx hane och min cornish hane var runt 6 månader, hade en huskatt (hane) som blev könsmogen när han var 3,5 månad. Honorna har varit något äldre…
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Oj, 3,5 månader, är det ovanligt?
#4 Jag tror det, kan ju säga att det vart lite panik att kastrera då hans mamma ff var okastrerad och bodde här med ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#5 Samma sak hände med min första kull hamsterungar. Men tack och lov hann de inte betäcka sin mor. Har lärt mig av det och köpt en till hamsterbur till nästkommande kulls hanungarna. Det var verkligen en svettig vecka innan jag konstaterade att mamma hamster inte var dräktig (utan bara gått upp i vikt efter att ungarna sålts och hon blivit själv).

Min jack gjorde sex bebisar när han var 6 månader,,Bjutt och China har marsat ordentligt nu när de är nio månader..
Ska du använda honom i avel? Om inte är det bäst att kastrera honom.Jag hade en hanne, vars pappa blev far till en kull när han var 7 månader…Honor har löpt innan de blivit 5 månader …suck…Korthår och siameser är livliga och fertila av sig!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Min Betty var ca 6 månader när hon tydligen löpte, för hon blev parad. Vi hade inte märkt något, och hanen parade min andra hona för första gången. Osså plötsligt blir lilla "kattungen" parad!
Lyckligtvis blev det inget, och Betty fick flytta till tillfällig fodervärd. Nästa gång de träffades så fick han para henne, äver 6 månader senare.
Så tror alltid det är bättre att ta de säkra före det osäkra, för ibland så märker man ju inte ens när honan löper, vissa ser inte ens parningarna, för katterna kan smyga undan med det…
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
#10. Jag vet inte faktiskt. Det är ju min första rex så planerna var ju inte det. Men det är en fin katt, hans far kastrerades nyligen och har används till avel och har en del fina kattungar efter sig. Om en seriös honkattägare och uppfödare skulle vara intresserad och kombinationen är god, så eventuellt. Han blev ju BIS på sin första utställning och andledningen att jag ställer ut är ju för att se hur avelsduglig han är (fast jag vet, man kan inte ha det som ända måttstock i avel). Han är lugn som en filbunke och finner sig i all hantering så temperamentet är det inget fel på enligt mig. :)
Jag håller honom okastrerad tills det blir besvärligt för honom eller oss att ha honom så, är tanken. Honkatten är en kastrerad huskatt så det finns ingen risk att det blir tillökning här hemma. :)
Fler som vill dela med sig av erfarenheter av sina marskatter?
Doris löpte redan vid 5,5 månad, jag trodde inte mina ögon (öron) och ringde till veterinären för att kolla om det verkligen var så att hon löpte eller om hon kanske var sjuk på annat sätt!
Men hon löpte… ojojoj, hon blev stora damen över en natt!
Findus blev könsmogen vid ca 1 års ålder, han har aldrig strilat men däremot märkte jag att hans intresse för Doris ökade och att hon inte alltid uppskattade hans ibland närgångna inviter…
Jissa är nu 10 månader och har ännu inte löpt "på riktigt" däremot tror jag att hon har haft lite förkänningar, men att det inte blivit nåt.
Hur är det med honkatter och löp egentligen, hur länge kan man ha dem okastrerade? Det varierar ju säkert beroende på hur pass täta löp hon har. Men jag har för mig att honkatter (kankse hanar också) som går okastrerade kan börja löpa/brunsta nästan konstant om de inte får paras. Kankse fungerar länge så länge de mår bra av det (avelsdjur)? Min honkatt fick en kull och sedan kastrerades hon när ungarna var 3 veckor så hon skulle slippa få en ny kull när hon redan hade en att ta hand om.
Hur ofta honkatter löper är ju väldigt individuellt men många löper ju säsongsbundet , d.v.s under perioden februari- maj och sedsan september oktober.. med lite individuella skillnader. Mina ungtjejer löpte båda i maj och hade sedan uppehåll till i september. Min äldsta hona började bra med att löpa var fjortonde dag året om om hon inte gick på piller. Hon är nu kastrerad…

Men oj!!5 månader redan - jag är inte alls insatt i detta med katters löpande..måste lära mig mer..
Hmm Vilda kommer ju vara 4 1/2 månad när hon kommer hit..det har blivit uppskjutet..
Jag vill ju gärna att hon är kattunge när hon är ny här bland djuren, innan hormonerna börjar spöka..
Blir lite orolig nu AnnaS ?!?
Har inte tänkt på detta med löpet, för visst blir de "lite kinkiga" då?
Vet ju hur skumt det var med Smilla första löpet..
Men hon kanske hinner rota sig här innan det sätter igång?

..det är väl kanske inte det vanliga att honkatter löper vid 5 månader..brukar vara senare än hanar och det är väl inte så vanligt att hanar är könsmogna vid 5 månader heller…självklart varierar det..men tror i min enfald att det är ovanligt att könsmognad o löpning inträffar vid så unga "månader"…