Peewee igen
Jag har idag skrivt till Peewee för att få råd och tips om hur man får sin katt att byta över från kattsand. Det tycks ju som om de flesta djurägare älskar produkten, men att fler än jag inte fått katterna att inse det fina i kråksången. De borde ju ha stött på frågeställningen förrut så jag kanske kan tipsa er som är på väg att ev byta. Lullan & Buffy-co….hur går det?
Skriver in här så fort de svarat.
Annika

Jag kommer alltså vänta med detta till senare-har precis nyinköpt stor Everclean -och har inte diskuterat Peewee med AnnaS ännu-ska ju få en foderkattunge i slutet av september..Vill höra vad hon tycker om det till ungen..
Så jag avvaktar-men ville få mer info om det här!
Åh, tack! Vad gulligt av dig!
Jag har ännu inte fått "min" låda, den skulle skickas till mig under nästa vecka.
Det ska bli jättespännande att få höra vad de svarar dig!
Vad jag vet ska man lägga lite sand ovanpå så katten "känner igen sig". När katten blivit van slutar man med sanden, men vet ej om det gåtr med ultrasand (kanske täpper till hålem)

#3, just så svarade Peewee, och just så provade jag med sämre resultat, men jag kör ett race till i helgen….
Hej Annika
Kul o tråkigt på samma gång.
Först : Garantin fungerar genom att du tar kontakt med mig, men först skall
vi klara ut dina problem.
Katten måste få reda på att detta är den nya toaletten. Det får den genom
att du tränar den under några dagar. Ställ fram PeeWee och fyll med vårt
strö sedan tar du av den gamla använda sanden, med kissrester kvar, och
strör det över pelletsen. Ganska mycket. Nu förstår katten att detta är en
toalett.
Nu känner katten inte av det nya ströet och vart efter som sanden rinner ner
i den undre lådan så vänjer den sig vid PeeWee ströet.
Du måste även ta bort den gamla lådan för om katten får välja så gå den på
den gamla invanda.
Katten har ju just nu fått uppleva två nya saker, toaletten och ett ovanligt
strö.
Med vänliga hälsningar
PeeWee AB
Lars-Erik Svensson
Tel 08-644 25 90
Mobil 070-648 74 00

#4 Tack snälla för infon!Då vet man hur man ska göra när det väl blir dags..
En fråga till er som använder Peewee - sprätter katterna ut mycket av pelletsen??
Tror ju själv att den inte är lika jobbig-men om man har den i ett fuktigt badrum så kan väl pelletsen gå sönder till spån precis som i lådan vid kiss..
( sand gör ju ibland små "cementklumpar" på klinkers..)
Blir det alltså mycket spån då istället för kattsand…???
Kanske dumfråga - då de som använder den tycker den är så bra-men undrar ändå om inte lite pellets skvätter iväg?Det är väl oundvikligt med "helt skräpfritt" efter katternas toabestyr..
Man har ju inget tak på denna låda tyvärr - jag tycker det ser trevligare ut och Buffy är van vid tak…
(särskilt bra vore de ju pga bajset ligger kvar otäckt tills man tömmer där..)

..ibland..kan det sprätta ut en eller två hela pellets,(de går inte sönder när de är torra) men inga blöta "kissiga"..bara att kasta tillbaka i lådan..
..när Cigge var liten "kastade" han med flit ut en pellets och sen racade han runt med den tills han somnade….nu har han vuxit ifrån det och har helt andra "leksaker"…
..smart är att lägga lite pellets i den understa lådan, då sugs kisset upp och när man tömmer är det som sågspån..bara att hälla i toan o spola..nej det blir inte stopp…..
#4 Vilket snabbt och bra svar! Det måste jag prova!
#6. Haha, det där pellets-tricket känner jag igen, fast med blomblad, blomdekorationer och grus. Små pappersbitar och "ståltrådar" som man drar ihop fryspåsar med… Estin brukar bita på blommblad. I bästa fall får han sin belöning direkt -en liten bladbit att leka med eller så får han hålla sig till tåls och vänta några dagar till bladbiten han massakerat med sina små tänder skrumpnat och lossnat! :)

Har provat denna helg igen, och som jag skrivit tidigare. Jack är så lyhörd och vill så gärna göra rätt så han kämpar tappert med att knapra i sej en pellets eller två och sen "dregla" sågspån i t ex min säng. Han tror nog att det är någon gräslig vitamin. Att blanda spån o sand blev lite meckigt för blöt Everclean täpper till hålen så sågspånen åker inte ner i lådan under. Men jag ger inte upp, ska få nyslipade trägolv av värden och om jag får peewee att funka kan jag välja såpaskurade golv istället för lackade. (JA det är för MIN skull, så ställ upp kattkräk…)
Har skrivt till Peewee och frågat om lock också får se om vi får svar.
#9 Haha! Du är för härlig RexPect.

#9 Trägen vinner!