Katt på toa ?!?
Skrev om detta i Pee-wee tråden också, men kände att den behövde en egen tråd 
Funderar på om någon har träffat en katt som går på den riktiga toaletten. På länken nedan finns ett träningskitt förr att få katter att göra just det.
http://www.coolstuff.se/p468/LitterKwitter.html?highlight=litter src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Vad tycker ni om det?
Det är ju både miljövänligt och på långsikt ekonomiskt, själva kittet var ju ganska dyrt. Kanske inte något för den som har kattungar hemma då det krävs ett öppet toalettlock.

har läst om ett annat sätt att träna katter att gå på toa nånstans..
nästan alldeles gratis blev det!
gick ut på att man först börjar med att placera katternas låda brevid toastolen. sen höjer man gradvis upp den, med hjälp av telefonkataloger och liknande, tills den är i höjd med toastolen. därefter placerar man en metallbunke i toastolen, den har man lite sand, och plockar bort vanliga lådan. gradvis minskar man sanden, och sen ska man tydligen kunna ta bort bunken…
har säkert missat nåt steg, och har ingen aning om var jag läste det, men med lite fantasi kan man nog få det att funka!

Har faktiskt funderat på denna tidigare..
Men det blir svårt-nu har jag en 8-åring och snart en unge..
8-åringen är ju taskigt att börja försöka träna..om det ens skulle gå..
Och kattungen funkar det ju inte med heller på ett bra tag.
Så det verkar svårt att genomföra detta…
Men de som har tränat in det är det säkert superbra för-iallafall för människorna….- har läst om att det kan funka!
MEN- jag tycker nog att detta är lite elakt mot katter egentligen..
Det strider mot deras naturliga beteende ju..Om man tänker på deras normala vilja att krafsa över jord osv..
Vi har redan tagit många normala beteenden ifrån dom när vi har katterna som innekatter..tänker att de kanske behöver ha några av sina beteenden kvar!
Detta att sitta på en toalett är ju inte ett sådant
Men intressant fråga!
#2 Håller med dig. Kattens beteende är ju att täcka över och krafsa

Jag är väl inte den enda som "drbbats" av ett öppet toalettlock, Plotsligt har man en plaskvåt katt (säl) som drar sig mot möbler och golv, och man ber en inre bön att tonårssonen iallafall spolade efter sej…….
Inga öppna toalock hos mej, men tanken är god…
Har även gett upp å packat ner peewee lådan….insåg presis att Jack kissat i tvättkorgen i helgen, och jag förstod vinken.Tebax till den irriteradne sanden igen….

Men Pia, du vet väl att pappas katt och kattungar gick på toaletten?
Sen finns ju den här å köpa åxå http://www.coolstuff.se/p468/LitterKwitter.html
Krafsandet ska tydligen upphöra när katter inte känner doften av sina avlämningar. Anledningen till att de krafsar över saker är att de inte tycker att det luktar gott, alltså vill dom "gräva" ner det.
Så när en katt kissar lr bajsar på toaletten så luktar det inte lika mycket…så då slutar dom med krafsandet
Sen kan man diskutera vad som är elakt lr inte mot en katt!? Att tvinga sin katt är lite elakt, men ge den ett val lr två….så får den bestämma lite själv Så tycker jag att dom är ganska tydliga när de inte vill något, så om katten inte gillar toaletten så ska den få slippa. Alla är ju unika 

Hihi..du länkade till samma som Pia i #0 
#5 Men systeryster, kollade du inte vart jag hade länkat? 

#6&7 Jo men man kan aldrig vara för otydlig
menade bara att pappas katt kom själv på att använda toan, och lärde sina ungar det själv! (dom hade dock nät i toan för kattungarnas säkerhet)
Sen kan man använda den här om inte katten kommer på´t själv förstås
http://www.coolstuff.se/p468/LitterKwitter.html?highlight=litter
hihi
(ska köpa snart när kattungarna blivit tillräckligt stora
)

Jag har oxå kikat på den vid ett flertal ggr,, men det blir liksom inte av,,, lite småbökigt tror jag trots allt att det är att få dom att börja,,,
Eller vad tror ni själv? :-)
//Linda

Nu är det gjort!! Beställt å klart, nu är det bara att vänta på paketet

Det lät väldigt coolt, men inget djurbeteende precis :P Trevligt om man har fin middag och någon lånar toaletten och ser kattbajs där i. tror säkert att det är du :P
#12 Haha
Jaa, och då tror dom att man varken torkar sig eller spolar efter sig. Tihiii.

Haha! Det är redan fina fartränder efter sambon
, kanske går det att träna kissarna till att spola
(har ju sett det på tv…)
Om inte annat så har man iaf testat om prylen funkar(det vore inte fel att slippa kattsand)
Sen har vi de under de 2 senaste familje träffarna av någon anledning börjat samtala om bajs(sambons 5årige systerson som är lite fascinerad av bajs?!? konstiga barn är?!?)
Vi fick världens häftigaste tårta på hans barnkalas"Dinorauriebajstårta" jättegod vill jag lova!!
(det finns faktiskt recept på den tårtan i en barntårt-bok!!häftigt!)

Hade en crx tidigare som gick på vår toa. Vi köpte en sån sits för mindre barn vilken man lätt kan sätta på den vanliga ringen när man toatränar kids ca 80kr. I hålet till en början körde vi ned en plastkruka ca 20kr med kattsand. (inhandlat på hornbach). Det tog några minuter efter det var riggat och damen satt på plats och gjorde sitt, hehe. Efter ett tag tog vi bort krukan och det funkade utmärkt då med…. efter ett tag dock hittade vi henne med huvudet nedstucket i holken, det var tydligen intressant som drickskål också. Kontentan är att crxen är lätt att lära men håll koll.