Ej färgäkta?
Nova som är svart och vit har bleknat. Det svarta är inte längre lika svart som det varit. Hon är lika söt ändå, men jag undrar. Trodde bara att det var hundar som tappade färg. Har aldrig sett det på en bondkatt. Är det nån här som vet vad det beror på. Har ingen kamera så jag kan inte visa en bild.

Hu gammal är hon och hur snabt har du märkt en skillnad? Har hon varit ute i sommar? Jag ser på mina katters pälsar att de är lite ljusare än de var i våras har funderat över om det kan vara solblekt helt enkelt?
Och Phoebe har blivit helt tvärtom!!! Hon har mörknat!! Den svarta huskatten har däremot blivit brun men det blir hon på somrarna pga solen … Ser det svarta lite brunt ut …? Iså fall kan det ju mycket väl vara solen. :)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Snor lite av tråden-men det handlar ju om färg..
Buffy fick tyvärr pigmentfläckar i fältet mellan öronen och ögat-det som har lite tunnare päls (på många cornishar iaf)- av solen i somras, kanske pga av ålder??
Han har nämligen aldrig blivit solbränd i dessa rosa fält tidigare-och är ju nu 8 år..Han är ju dock minst sagt välpälsad..
Kanske dessa fält har tunnats ut utan jag tänkt på det.
Hade t.o.m på lite solkräm(ogiftig med fyskiskt filter-ej kemiskt) i öronen i år när vi seglade.
Har aldrig tänkt på det tidigare-de har ju älskat att sola men tänkte nu att solen var extra stark i somras med hål i atmosfären och allt…man brände sig lätt, och särskilt starkt är det ju på sjön…
Människor får ju mer och mer pigmentförändringar av sol ju äldre man blir-som inte går bort. Kanske samma här?
Tycker det är synd-huden var gulligt rosa där innan-nu ser den "smutsig" ut ….
Öronen är dock fortfarande fint rosa!
En hel del svarta rexar kan bli lite gråare framför allt i nacken när de blir äldre

#4 hihi..grå tinningarnas charm då…

#5 Det är nog det hon fått, fast hon är en dam.
Det är mest i nacken hårstråna inte verkar helt svarta. Hon har suttit en del i solen, när den behagade komma. Hon vill kanske bli blondin eftersom det påstås att dom har mer fun.
Javisst - så är det så klart blondes have more fun !!
Skämt å sido. Min Tioo som är äldre svartvit dam har variabel färg
Hon är oftast riktigt riktigt svart men periodvis blir hon grå i nacken. Det stämmer inte med årstidsvariationer och inte heller att det blir värre med åldern, inte heller verkar det hänga ihop med pälsbyten/pälskvalitet… Just nu är hon kolsvart i det svarta..
Min brors katt Ramses däremot blir brun i den annars korpsvarta pälsen under sommaren.
Har vid något tillfälle hört att svarta Cornish som är väldigt typade blir ljusare i nacken. Om det stämmer vet jag ej.

Min svart-vita bondkatt Bamse behöll exakt samma färg tills han gick bort 16år gammal. Nova är ju bara 3 år så det kan ju inte bero på åldern. Intressant att höra om fler katter som ändrar eller skiftar färg.

Mina bleks av solen och blir verkligen mycket ljusare på sommaren.
#8 Neeej.. det är bara en bortförklaring för att pälsen inte finns i tillräcklig mängd eller att färgen är dålig…
Sedan finns det en hel del fint typade katter med mindre bra päls…