Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: veckans-bild
Läst 1626 ggr
Eine
4

Veckans bild (eller snarare ämne) Hakan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag velade mellan att skriva om omplacering efter avslutat avelsarbete, eller den viktiga hakan för en bra look på en katt, eller om en älskad gamling som gått bort. Det blev hakan i fokus denna gång.

Djäknens Lamborgini

Jag försöker i min avel alltid att satsa på en bra grund,i stället för att snabbt få en extrem look i en linje. Det är inte svårt att få en snygg profil och oftast kommenteras också noslinjen, medan hakan glöms bort,fastän den ingår i profilen så att säga. Förvisso har alla uppfödare sina egna ideal som mål,så även jag.

Kan säga att jag inte gillar hajhaka,dvs där i princip hakan består av underläpp.

Tanken med den här tråden är att ni gärna får lägga in bilder och kommentarer på er syn på vad som är en bra haka. Hur viktigt är det för er och era ideal?

Bilden visar en av mina egenuppfödda killar, Djäknens Lamborgini. Han har i mina ögon en riktigt bra haka. Så ös på med era bilder!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Eine
0

synd att det var så ointressant med hakor😕

concretecats
0

Nej inte ointressant. Jag älskar hakor. Men hade inte ett enda kort på någon. Håller med att de är väldigt viktiga för profilen. Men tänker att det är som med allt annat att ibland får man kompromissa för att förbättra andra saker. Dvs det är ett mål av flera andra. 😛

concretecats
2

Måste förtydliga mig lite. I och med att jag precis startat så har jag lite att jobba på. ;) Här är min lilla tjej endast 5 mån. Önskar att hon hade starkare haka. Men gillar den.

nakenkatt
0

Jaffa

nakenkatt
0
AnnaS
1

Min tjej här hemma med haka, hon är avelskatt och ingen utställningskatt. Saknar mycket men har desto mer av annat. En basic hona helt enkelt som en domare sa, korrekt men inte wow.

Letar WOW-hane åt henne som förhoppningsvis ger kattungar som både är korrekta och WOW 🤪

AnnaS
1

Fick den här kattungen i en annan kull, av många anledningar så blev det inte att jag sparade någon men jag ska göra om kombinationen

Mona22
2

Hakan är väldigt viktig tycker jag. Många "tappar" sin haka i jakt på större öron eller liknande.  Är inte så förtjust i "hajhakor" heller.

ladusvalan
0

Va menar ni me haj?  Det är ju katter.

Vinter är skoj

Eine
2

#9 hajar har inga hakor 🙂 därav den liknelsen.

#3 #6  #7 Håller med om att det är bra stomme,sådant vi bör värna om 🙂