Fler återbud i dag pga allergi??
Eftersom flera kattungar sista tiden kommit tillbaka till uppfödarna undrar jag detta.
Det är en fråga främst till er som hållit på ett tag med Cornish-uppfödning.
Tycker ni att allergi hos kattunge köpare har ökat??
Jag undrar om det är flera allergiker i dag som köper Cornish- och jag undrar om det är fler nu som inte tål dom heller..precis som dom ej tål vanliga katter menar jag..
Man kan också undra om kattallergi blivit värre generellt alltså - eller om det är så att folk köper Cornish lite överilat,utan att tänka igenom vad det innebär med en katt-särskilt inte en aktiv ras som Cornish..Eller är det för att de så gärna vill tåla katt - fast de tyvärr ej gör det..
Vad tror ni?
Jag är ju inte insatt, men min tanke är;
Jag tror att de kan vara så, att människor som är allergiska har hört att Crx är en allergivänlig katt och därför satsar på dem. Men sen så märker dem att dem även reagerar på Crxen. Och då kan dem inte ha kvar katten. Så de är väl mest önskan att kunna ha katt..
Eller också är det så att dem inte klarar av Crx temperament.. bara tankar som sagt.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hmm, Min granne är allergisk mot katter, och de vill så gärna ha en så de skulle ju testa lite på Astrid o kom in o hälsade på henne, men han kände av henne direkt…tyvärr..Synd för barnen, de hade hoppats så…

Kanske inte riktigt svar på din fråga, men jag marknadsför aldrig Cornish Rexen som allergivänlig för det är den inte. Jag säljer heller inte till allergiker som inte har testat sin allergi ordentligt.
Sedan jag blev mer restriktiv med att sälja till allergiker så har jag inte heller fått tillbaka några kattungar.
#0 Intressant fråga. Har undrat samma sak när jag läser om kattungar som kommer tillbaka.
Jag tycker man hör generellt att folk är mer allergiska idag än tidigare, då även mot annat (t ex födoämnen) än just katter.
Men jag kan inte låta bli och undra om man i några fall har överilat köpet av en cornish…
Tror nog att allergi av olika slag har ökat. Vilket kan bero på mer och mer miljögifter osv. Tror också att folk fått upp ögon för detta med allergi, förut var det en lätt förkylning som inte släppte nu är det allergi. Sedan finns det människor som blir förkylda t ex efter att ha skaffat katt och då är det genast allergi.
När någon köper kattunge hos mig är jag rätt så noga med detta med allergi. Under alla mina år jag hållt på med kattuppfödning (ca 80 kattungar) har en kattunge kommit tillbaka pga allergi

#5, det var riktigtr bra! Bara 1 av 80!

Min devonuppfödare sålde inte till allergiker, då man inte kan veta om man tål rexen eller inte. Hon ansåg det inte värt risken att kattungen skulle behöva byta hem igen så snart.
Personligen tror jag att det tyvärr blivit så att många tror att den är allergivänlig & så hoppas man att man ska tåla den. Tyvärr är ju ingen ras helt allergivänlig för alla allergiker!

Jag varde ju initialt Cornish för att jag har pälsdjursallergi, och hälsade på flera ggr hos kattägare och uppfödare innan jag bestämde mig.
Många tänker antagligen inte på att kattungepälsen är mkt mer allergen och att man i samråd med läkare kan bygga upp ett skydd under dessa första månader. Med hjälp av Bricanyl, Oxis och Pulmicort har jag klarat av kattungepälsar och har sedan trappat ner. Har turen att ha en läkare som själv är kattägare och allergiker och som förstår att man kan vara villig att ta medicin i vissa perioder.
Tycker det är helt obegripligt hur man kan lämna tillbaka en kattunge och undrar hur genomtänkt köpet var. Kan en viss överetablering av uppfödare ha lett till att man inte kan vara så kräsen som säljare?
Om jag så ska bära runt på syrgastuber så vill jag inte vara utan möjligaheten att få vakna med en snusande Jack på armen…
#6. Ja. Däremot har jag fått totalt 4 st, en pga en av hundarna i hemmet fick jaktinstinkt och skulle ta kattungen. En att sambon inte tyckte om rasen.
Jag ber alltid allergiker att komma på besök först, sedan ev få låna en katt.Så ger jag öppet köp i två veckor .Har fått hjälpa någon enstaka kattunge till nytt hem då man blev allergisk i det gamla. En katt har jag tagit tillbaka hem hit, pga allergi. Det tycker jag är en bra siffra, jag har ändå hållit på i 17 år.Men jag är noga i initialskedet, med besök etc.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Nu är jag lite piggare
Allergi är "fascinerande" egentligen. På Island, där det är för kallt för mögel, finns ingen mögelallergi, så klart. I baltstaterna där inomhusmiljön är ibland under all kritik och mögel är ganska vanligt, finns inte heller allergi. I vår superrena inomhusmiljö vi har finns det mögelallergi…
Barn som är uppvuxna på lantgårdar har inte heller allergi.
Jag är helt övertygad om att vi är för rena helt enkelt så vi har inget skydd längre, kombinerat med miljögifter. Immunförsvaret måste utmanas för att bli starkt!
Jag säger aldrig nej till allergiker som vill komma hit och testa om de tål katten. Men det är ett fåtal som inte visar några allergiska reaktioner, de flesta gör faktiskt det.

Jag hör ofta folk säga -Åh är det den där allergivänliga rasen? när jag berättar om våra rexar. Men, jag säger alltid att nej, det är endast ett fåtal allergiker som kan tåla dem. Min make blev ju jätteallergisk, trots att vi fick låna en hona i tio dagar innan för att testa. Men, båda våra fantastiska uppfödare var beredda att ta tillbaka dem om det inte skulle funka.
Det gjorde det ju inte i och för sig, men F gick till läkare och fick medicin. För inte kan man väl lämna tillbaka sina små bebisar, vi älskade dem ju så mycket redan från dag ett…
#11 Tror nog som dig. Vi är för skyddade. Se bara när vi åker utomlands många gånger blir vi dåliga i magen pga av att vi inte tål bakterierna - vi har inget motstånd mot dem.
Kan inte låta bli att blanda mig in i denna diskution. Kan det vara så att vi människor har blitvit allt petigare med att ta bort skit i hörnen, så att vi har städat bort alla hot, därav så är vi i allmännhet känsligare för damm…och djur överlag? Förr i tiden så gjorde det ju inte så mycket om det var lite dammit i husen, men idag så är det nästa en dödsynd att ha lite skit i hörnen. Det är i allafall det intryck som jag har fått genom åren. Inte konstigt att det förekommer så mycket med allergier nu än förr.
"Lite damm i hörnen visar att ägaren har haft ngt. roligare att göra!" Eller nåt i den stilen. Kommer inte riktigt ihåg citatet!
#11 ser nu att du har ungeför samma resonemang som jag! Måste läsa inlägg lite bättre!

# 11, 13, 14 Håller helt med!