OT Hjälp mig! (matteproblem)
fick ett mail från lillasyrran idag. hon behöver hjälp med matten. kunde hjälpa henne med alla tal utom "veckans problem", och det känns ju lite surt eftersom det handlar om nians matte…
så då fick jag den briljanta idén att slänga ut en tråd här och hoppas på att det sitter ett gäng mattesnillen runt om i landet som har lust att hjälpa mig, så jag slipper erkänna för henne att jag inte kan.
ok.. problemet!
Beräkna (1+ 1/2) (1+1/3) (1+1/4)…..(1+1/98) (1+1/99)
vet ju att det finns nåt enkelt knep, men kommer inte ihåg det nu! (får skylla på att det ju faktiskt var ca 7 år sen man gick ur grundskolan…)
Tack på förhand! /Tina

vad står …… för?

"och så vidare" typ..
så att man ska sätta in alla nämnare upp till 99.
(1+1/2)(1+1/3)(1+1/4)(1+1/5)hela vägen till (1+1/99)
Hmm… Jag fattar ingenting!
Får också skylla på att det var ett tag sen man gick ut skolan 
Usch nu skäms jag här, matte var mitt favvoämne och jag hade höga betyg. Hade tänkt läsa in mer matte än det jag läste i gymnasiet men nu får jag nog tänka om… Kommer inte ihåg hur det är man räknar ut det där. Vad irriterande!!! Vet att jag borde kunna det men min hjärna funkar ju verkligen utdåligt nuförtiden. Hoppas någon här inne kan hjälpa!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Ok jag har bra betyg på c-matte men jag måste säga att jag begriper noll

Oj, hum Kan man använda denna formeln (A+B)(C+D)=AC+AD+BC+BD, fast då får man sitta en stund
Man kan ju använda summa n=1 till n=99 om talet är (1+1/n)(1+(1/n+1)) frågan är om man använder detta i nian, jag kommer inte på hur man ska göra det enklare…pinsamt

jag har inte räknat än, men något säger mig att det ska bli 1. Jag kollar när kidsen lagt sig….

???????????
(1+1/2)= (2/2+1/2) = 3/2
(1+1/3)= (3/3+1/3) = 4/3
(1+1/4)= (4/4+1/4) = 5/4
……
(1+1/98)= (98/98+1/98) = 99/98
(1+1/99)= (99/99+1/99) = 100/99
->
(3/2)(4/3)(5/4)………(99/98)(100/99)
du kan förkorta bort 3 orna o frammåt ->
(1/2)(1/1)(1/1)……..(1/1)(100/1)
(1/2)(100) = 100/2 = 50
korrekt så?
hoppas det inte var försent…
Jag har kollat runt här på cornish rex forumet och tycker att ni har jättegulliga katter, min mamma har en cornish rex också så jag vet att det är jätteunderbara katter!!
# 10 Ja visst är de! Tittade på lösningen som du gett! WOW! Jag är vilse! Kommer inte ihåg ngt alls från högstadiet eller senare tydligen! Tur att vissa andra är smarta / Har bra minne!

#9 såklart så är det man gör!
3/2*4/3*5/4…..98/97*99/98*100/99
Då kan man stryka allt utom 100/2 som är 50! Tanx!

underbart!!!!
här kan man vara ute och roa sig medans folk fixar det åt en!
känner ju igen lösningen när jag ser den, men den var totalt bortglömd innan.
känner mig lite blåst, eftersom jag, precis som nån tidigare skrev läst upp till c-matte med högsta betyg innan jag tröttnade på att läsa ensam…
man får tacka och bocka!

*harkel*..får skylla på att det var 21 år sedan jag gick ut den senaste utbildningen där gymnasiematte ingick..
Kom inte ihåg talet alls-trots att matte var ett av mina favoritämnen..
Men-när jag ser svaret så…nånstans långt där inne i hjärnan så väcks en svag känsla av igenkännande..
Skrämmande att man har så dåligt minne..

håller med! och du har ju ändå "ett antal" fler år än mig att skylla på…
jag har nyss gått ut gymnasiet o kan inte d där.. 
När det gäller mej och matte 

#17 Instämmer… sällar mig till den skaran…