Importera katt...
Nån som har någon erfarenhet av detta?
Hmm… undrar om det inte finns en tråd som handlar om just det, den var uppe för inte så länge sen.
Jag kan kika runt lite, så ska jag se om jag hittar den!

Jag har kollat lite där men skulle vilja ha lite personliga åsikter om just detta ämnet…

Hejsan!
Jag har importerat två katter. Det är massor med pyssel och båda två har jag väntat på i ca 2 år. Både på rätt kombinationer och också rätt linjer. Just nu är det en importboom och alla importerar, vilket gör det svårt att hitta unika linjer. För det tycker jag är huvudsaken med import, att man hittar nya linjer.

Jag har importerat katt från Finland och jag har bra erfarenheter av det. Jordbruksverket gör sitt jobb effektivt och VikingLine var väldigt tillmötesgående. Jag hade ju en väldigt bra uppfödare att ha att göra med också, hon var (och är fortfarande) guld värd! (Ta åt dig nu Kmedist!)
Det är en del med papper och pass och test man måste tänka på och det är bra om det är första gången för en själv att det inte är första gången för uppfödaren på andra sidan. Men jag måste säga, det flöt smidigare än jag väntat mig och var inte alls så krångligt som jag trodde från början. Det jag tycker är viktigast såhär i efterhand är att man har en bra kontakt med den andra uppfödaren, resten löser sig.
Har du planer på att importera en liten kisse? *nyfiken* 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

#5 Jag har erfarenheter som är tvärtemot det du skriver om jordbruksverket 
Detta skrev jag i min blogg en dag innan jag skulle åka, alltså torsdag…
"Jag har fortfarande inte fått något besked från Jordbruksverket :-( Jag har mailat dem några gånger och svaren jag har fått har varit med olika svar så jag har mailat igen för att fråga vilket svar som gäller och nu är de tydligen sjuka där så jag kanske inte hinner få beslutet skickat till mig. Ansökan skickade jag ju in för 30 dagar sedan och ID-numret så fort jag kunde, det ska vara inne senast en vecka innan. De behandlar inte ansökan förrän den är komplett så man undrar ju varför den ska vara inne så tidigt. Kan de inte behandla den och vid godkännande be om ID-nummer? Förra veckan skickade jag in ID-numret med post och i måndags mailade jag in det för säkerhets skull och fick beskedet att de nu fått en komplett ansökan. Jag blev förvånad och frågade om mitt brev inte kommit fram. Nej, det kunde de inte se. Då fick jag ett annat svar från en annan att det hade visst kommit fram den 16 mars och att min ansökan låg hos handläggare. I tisdags mailade jag och frågade när jag kan vänta besked och fick då besked att min ansökan skulle läggas till handläggare idag eller imorgon. Skickade då ett ytterligare email och frågade vilket som var riktigt, låg det hos handläggare för handläggning eller skulle den läggas till handläggare. Fick då svar att de hade mycket folk sjuka och att de hoppades att jag skulle ha förståelse för det."
Det var en riktig svettig vecka eftersom jag hade bokat färja och tågbiljetter och allt, det var pengar jag inte skulle få tillbaka om jag inte fått tillståndet i tid. Jag fick det samma morgon som jag skulle åka…

#6 Himmel! Frågan är om jag hade tur eller du hade otur.
Visst har jag vid andra tillfällen svurit eder över stadsapparater, men, peppar peppar, inte just över Jordbruksverket. Det kommer väl, det brukar det göra. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

#5 Inte just nu men lite längre fram, skulle vilja ha en lila maskad hankatt men det är ganska svårt att få tag på här + att det ska ju inte vara samma linjer som jag har redan. Men vi får se, jag håller på att leta så får vi se om jag hittar min drömkatt… 
Hu, ja jag har samma erfarenhet som du Anna - Jordbrukdsverket - supertrevligt bemötande, men, ett STORT men, godkännandet av dispensansökan fick jag faxad till jobbet klockan 16.00 dagen innan jag skulle flyga till Düsseldorf för att hämta min misse. Behöver jag säga att jag var lätt desperat ? Icke ombokningsbara flygbiljetter ett tidsspann mellan de 12 veckorna och tre månaderna som gör att någon "strulmån" inte finns.
För övrigt gick allt bra.. Jag fick min katt som jag spanat på om inte i två år, så i nästan ett och hon är världens underbaraste misse med päls, typ och temperament efter mitt tycke.. Tror att hon kommer att bli ett gott tillskott till mitt avelsprogram om inte så blir hon en högt älskad sällskapsmisse här hemma för de egenskaperna har hon till 100 %
Men det är dyrt att importera och det finns mycket som kan gå på tok… Ett råd är att noga tänka igenom allt som kan gå snett och förbereda sig på att det värsta faktiskt kan hända.. LHär kommer en lista på saker som kan gå snett (och som jag hört andra råka ut för )..
- JOrdbrukdsverket beviljar ej dispensansökan (eller den kommer för sent)
- Uppfödaren är inte hemma/ dyker inte upp på avtalad tid.
- Katten ser inte frisk ut/ har ett otrevligt temperament
- De andra katterna ser inte friska ut/har otrevligt temeperament
- Kattungen lever inte alls upp till dina förväntningar.
- Kattens papper är inte i ordning (pass, veterinärintyg avmaskning..)
- I köpeavtalet har tdet smugit sig in villkor som inte tidigare diskuterats och som ej känns OK
- Flygbolaget vägrar att acceptera din transportväska trots att de per telefon gett OK
- Kommer inte med flyget pga av strul i säkerhetskontrollen
- Katten rymmer i samband med säkerhetskontrollen.
- Planet är jätteförsenat och du fåt tillbringa LÅNG tid på flygplatsen
- Katten kräks och kissar och bajsar ner sig under flygresan
- Katten rymmer under flygningen
- Du fastnar i tullen på svenska sidan pga av ngt strul med kattens papper
- Kattens sätts ve och fasa i karantän
- Katten blir sjuk vid hemkomsten
- Katten har ngn för Sverige ovanlig sjukdom som den i värsta fall smittar övriga katter med
- Det blir problem med transferna mellan det utländska förbundet och SVERAK
- Det visar sig att det finns ärftliga sjukdomar i de fina nya linjerna, något som hinner sprida sig i Sverige innan det uppäckts och din kisse tas ur avel..
Det är inte alls min mening att skrämma ngn från import, men det är mycket att tänka på och det sista är nästan det viktigaste nya linjer betyder inte självklart friska linjer, utan oftare linjer som importören vet ganska lite om… Gäller att välja utländskuppfödare med omdöme och genom referenser tycker jag … Det har blivit nästan en jakt på att hitta okända uppfödare med udda linjer som "ingen" känner till. För mig är det inte självklart det bästa för avelsarbetet.

Jag har också ganska stor erfarenhet av import. När sommaren är slut så har vi allttillsammans 6 importer i vårat katter, både Sphynxar och Cornishar från Ryssland och USA. Förhoppningsvis också inom 2 år ett par importer från Finland och Nederländerna om åplanerna går som dem ska och våra katter föds med rätt kön och allt :D
Jag säger bara MYCKET kan gå fel, men har du "stake" nog att ändå ta dig igenom det helöa så kan det verkligen sluta med att du får din drömkatt :)
Våra två första importer var det väldigt hastigt beslutat. Dem var ett "impuls" köp och redan 3,5 månader då vi tingade dem. Eftersom jag har endast importerat från "svåra" länder där man inte kan få dispans så har jag alltid det ständiga problemet - tänk om uppfödaren inte vill ah kvar kattungen tills den är 8 månader gammal?
Därför så har jag lärt mig att lära känna uppfödarna långt i förväg, och om allt klickar, diskutera linjerna jag är intresserad av, titta på andra kullar från samma linjer för at få en uppfattning om hur linjerna utvecklas och sedan i samrådan med uppfödaren välja ut en kattunge som jag tycker om.
För mina CRX-importer har det tagit olika lång tid, för min första hane "pluggade" jag linjer etc i ca 1 år innan jag tingade honom och min nya har jag hoppats/väntat/kikat efter sedan jag tingade Sherlok så ca 1-1,5 år.
Efter många problem med inställda flyg, papper i oordning etc så har jag kommit fram till att det viktigaste är att ha bra kontakt med uppfödaren ooch våga lita på varandra. Visar det sig att du fastnar i tullen eller säkerhetskontrollen så ska uppfödaren kunna komma och hämta tllbaka katterna, itne först kräva om pengar etc. Så länge man har bra kontakt så tom om det går åt helvete med en eventuell dispans så kommer uppfödaren du är vän med aldrig att tvinga dig att tacka nej till katten, utan kommer självklart hålla den åt dig.
Det jag försöker säga är att det är bara att ta kontakt med potentiella uppfödare, bygga upp ett förtroende och hålla tummarna att din lilla födds inom en snar framtid. Så att när den väl föds så har du det bästa stöd du kan få, no matter what.
Det är bara att höra av dig om du har några speciella funderingar, jag hjälper gärna så gott jag kan :)

Tack för alla svar!
Jag är medveten om att det kan uppstå en massa problem, men det kan det ju göra när man köper här oxå (inte lika många kanske.) Visst finns det fina hanar här oxå men oftast så lånar folk inte ut dom. Det kan jag oxå förstå men om man vill utveckla rasen borde man inte då vilja dela med sig av vad man har fått tag i? Inget påhopp på någon men jag kan tycka att det är lite trist ibland att folk gör så…

#9 Unika linjer kanske var lite att ta i
Det jag menar är att när man ändå gör sig omaket att importera så kan man lika gärna försöka hitta något som i alla fall är lite nytt. Man behöver ju inte köpa ett kullsyskon eller nära släkting till någon annan import som redan finns i landet.
Samtidigt så kan all den här importfebern skrämma mig lite. Vi HAR bra katter i Sverige och vi har många nya importer. Det känns som om vi behöver utvärdera dem lite och se var de leder oss. En import är inte allena saliggörande… Nu är inte det här någon kritik alls, utan mer en reflektion. Gäller inte någon speciell uppfödare alls - jag har ju själv importerat 

#12 Visst finns det fina katter här oxå men det är som jag skrev, om ingen vill låna ut dom till avel hur ska vi då kunna utveckla rasen?

#13 Jag har inget emot att låna ut mina hankatter
Duke lånade jag visserligen inte ut, men det var ju för att jag köpt honom till mina honor. Men han har avkommor som har gått/går i avel…
Men jag har också en kull till salu med en ganska unik stamtavla. Mormor till kullen har helt nya linjer för europa. Men inte en enda uppfödare har hört av sig och är intresserad!! Är klimatet verkligen så hårt här i Sverige att vi inte vågar fråga varandra efter avelskatter?

..men Fritz menar du allvar att det är svårt att få "låna" en hane. Har ju lite svårt att förstå det, det verkar inte vara nån "brist" på hanar. Har det varit så att de varit fulltecknade eller vad.

Folk lånar inte ut sina importer därför att dem vill utvärdera linjerna först t.ex. eller för att dem itne vill sprida vind för våg det dem har lagt ner mycket jobb på att få hit. Dessutom har månag importer restritkioner vilket gör att man inte alltid kan låna ut/sälja till avel.
Folk lånar inte ut hanar i allmänhet just för att inte ta för många kullar på hanen t.ex om man själv ska para sina fyra honor emd honom så komemr hanen redan få 4 kullar. Vet inte vad ni tycker, men fyra kullar är helt lagom i mina ögon. Sedan också som AnnaS skrev, folk kansek vill utvärdera sina svenska linejr också innan de lämnar vidare dem. Och sedan så har vi också många snygga CRX-ar som ahr svenska linjer som också har restriktioner om att inte lånas ut. Kan vara därför.

#15 Jag kan inte svara för alla andra, men jag köper gärna av en "svensk" uppfödare för att föra de linjerna vidare. Men när jag skulle köpa Majsan så var jag i kontakt med lite uppfödare innan jag köpte henne. Jag blev nog nekad av ett par stycken att dom inte ville sälja till avel.
#16 Det menar jag inte. Det finns gott om hanar men så hittar man en som man absolut skulle kunna tänka sig men då lånas han inte ut. Då blir man mer o mer kräsen när man väljer hane efter det….
#17 Visst är det lagom med 4 kullar per hane, med tanke på inavel o allt. Men jag tycker att det är tråkigt med alla dessa restriktioner oxå. Men det är väl inget man kan göra något åt…

..min kommentar var bara ärligt förvånad då jag sett många hanar ute på "annons" för parning…
#17 vad menar du för restriktioner (de svenska hanarna) trodde inte att det var möjligt att skriva restriktioner, det är ju inte det för honor i alla fall. Du kan ju inte sälja en fertil hona och förbjuda köparen att avla på den då har jag svårt att tro att man kan göra det med hanar..eller har jag missat något 
Sen att man inte tar för många kullar på en hane det förstår väl alla, det var det jag menade med fulltecknade..

Om du ska importera en katt så kan det bli svårt om du inte godtar restriktioner. Menar inte att alla uppfödare har det utomlands, men många.
Restriktioner är inte lika med avelsförbud ;) Tror du har blandat ihop detta eller bara missförstått mitt inlägg.
Restriktioner kan man ha på katter utav båda könen - man kan ha restriktioner som att itne låna ut en hane, inte sälja till avel från första genertaion utan bara behålla själv etc.
Och, nej, tror knappt att nån (kanske 1-2 bara) utav hanarna på registrena har restriktioner. Det är hanarna uppfödarna håller för sig själva som oftast har det.

#20..missförstod dig
….

Fast tar man hem en hane med okända linjer tycker jag 4 kullar är lite, oftast är det ju så att det endast är ett fåtal kattungar från varje kull som går i avel och faktisk själv lämnar avkommor efter sig, så om jag tog hem en hane med okända linjer skulle jag absolut använda honom till mer än 4 kullar.
Sen är det sant att dem flesta uppfödare utomlands säljer med restriktioner speciellt dem amerikanska men det finna andra länder där dem inte gör och då skulle jag nog personligen vända mig där. Om jag köper en katt då vill jag bestämma vad den skall användas till. Självklart kan jag respekterar att jag inte får sälja avkommor till samma land som katten kommer i från men utöver det så tycker jag att om katten är min då väljer jag vem jag skall para honom med och om hans avkommor skall säljas till avel eller inte.
Fritz vi hämtade hem en hane från Finland i november 2006 och då fick vi lära oss den hårda vägen hur man inte gör, så kommer aldrig igen flyga hem med en katt som inte är 110 %
Jordbrukverket fungerade det bra med vi fick alla dokument i god tid.
Ett bra tips är att boka flygbiljett i god tid, vi hade när aldrig fått hem katten för att det var fullbokad med djur på alla plan
Det där med restriktioner övergår min förstånd. Om jag köper en katt till fullt pris ska inte någon annan fortfarande äga den och bestämma över den.
Tänk om man köper en röd bil till sitt fulla värde och så säger försäljaren att jag absolut inte får lacka om den till en annan färg…

Jag tycker att 4-5 kullar är helt lagom för en hane, emn självklrat beror det på hur många avkommor går i avel. Därför föredrar jag själv att räkna i avkommor som går i avel än i kullar.
Tycker att det är rimligt ca 5 kattungar går i avel efter en svenska katt (självklart, beror det på var dem går i avel, utomlands eller i Sverige, om alla går i avel i Sverige tycker jag att absolut 2-3 är max).
En importerad hane tycker jag ska lämna lika många avkommor - ca 5 i avel, dock gärna tt dem stannar i Sverige dådå. Om det åker kattungar utomlands då får man ju öka på siffran.
Om jag utgår från mina importerade hanar så kommer dem nog aldrig få mer än 4-5 kullar var. Tycker att det är bättre att ta fåärre, men noga planerade kullar än att ta många men hur som haver. självklart menar jag inte attdem som tar många kullar gör det helt oplanerat iom det, men tycker det är lättare att koncentrera sig på några få honor, som kompletterar hanen bra och där man vet vilka linjer som finns och hur deras sjukdomshistoria ser ut etc.
Vad gäller restriktioner så kan jag nog säga att jag inte har något emot restriktioner alls och ingen katt lämnar mitt katteri till avel utan mer eller mindre restriktioner. Däremot skulle jag aldrig godta restriktioner som sträcker sig mer ä 2 generationer eller något i stil med att INGA avkommor får gå i avel alls. Och restriktioner där köparen inte får välja avelskatter själv har jag aldrig hört talas om, emn nog har jag skrattat då jag läst kontrakt där det står att köparen endast får para katten med katter av samma ras med Top-Show kvalite. Det tycker jag kan likställas med uppfödrarens fåfänga i skrift och rädsla för att få "smuts" på sitt namn iom "ofina" katter. Tycker sådana restriktioner är löjliga.
Man får helt enkelt fundera över hur mycket katten i fråga är värd i ens ögon och hur mycket man är beredd att "offra" för att få dessa linjer och/eller typ. Klarar man iten av restriktioner så får man ju helt enkelt leta katt på annat håll, inegn kan ju tvinga dig att skriva på et papper du inte samtycker till ;)
Om jag vill att vissa katter inte ska gå i avel då kastrerar jag dem innan flytt. Enkelt och odiskutabelt den enda säkra vägen.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#24 Det är det jag menar Skulle aldrig köpa en katt till fullt pris och sedan inte äga katten. Däremot reducerat pris av olika skäl - javisst

#22 Jag tycker att man ska begränsa en importerad hanes avkommor eftersom de kommer att användas mer i avel istället. Man vet inte heller vad den hanen kan bära på och då är det bättre att få få kullar efter hanen och sedan utvärdera efter ett tag. Finns ingen anledning att överanvända avelsdjur oavsett linjer och stam tycker jag. Less is more!
Jag hade inga restriktioner på Duke alls, det var hans andra ägare och jag som kom överens om hur vi skulle göra. Han fick sammanlagt 6 kullar i 2 länder, sedan har ett antal avkommor sålts vidare till avel.

#25 Gör jag med ;) Och alla andra flyttar med restriktioner till resgistrerade uppfödare. Precis som du skriver Eine, enkelt och okomplicerat.
Då slipper man folk som senare har ångrat sig coh vill ändå ta en kull bara för att prova på avel med grannkatten som också är en CRX.

..nu blev jag nyfiken igen..ena stunden nämner du restriktioner som uppfödaren har för sig själv o sedan restriktioner för köparen..vilka restriktioner är giltiga menar du..att om jag köper en katt så får jag inte avla på den..avelsförbud..inte giltigt…men du kan ju välja att inte sälja till mig då (ponera att jag skulle vilja köpa)… tex jag köper , skriver på för att få köpa katten, struntar fullständigt i det jag skrivit på och använder katten som jag vill..vad händer då..svensk köpt el utlandsköpt..blir det kontraktsbrott o jag blir straffad eller..???

Eftersom jag endast säljer katter till avel till registrerade uppfödare så ja, då blir det kontraktsbrott då denne inte följer det som är skrivet.
En katt som itne ska gå i avel kommer vara kastrerad och du kommer inte kunna avla på den om du nu än vill ;) Iaf då den kommer från mig. Köper du den okastrerad från en annan uppfödare men med ett kontrakt som säger att du itne får avle har begränsningar - restriktioner så i teorin så kan du göra vad du vill då inga lagar tvingar dig att följa kontraktet om du är en privatperson.
Alla katter jag köper som har kontrakt med restriktioner måste följas av mig då det är kontrakt mellan två upfödare - näringsidkare och kontraktet blir då lagligt med alla restriktioner som dent nu må ha.
*flummigt* förklaring, men hoppas någon annan som är bra på att förklara allt med dessa lagar kan fylla i om något är oklart i mitt inlägg ;)

#24 det jag menar är att jag hellre skulle räkna avkommor som går vidare i avel än antal kullar. Ingen ide i att importera en hane och sen går endast en eller 2 avkommor i avel efter honom, då tillför han ju inget till avelsbasen. Jag menar bestämt inte att det skall gå hur många katter som helst i avel efter en hane bara för han är importerad.
Om en uppföder inte önskar en kattunga skall gå avel tycker jag det mycket bättre att kastrera denna än att sälja den med restriktioner är helt överens med Eine där.
Som sagt kan jag leva med att första generation inte får säljas till avel i samma land där katten är från men annars anser jag att köper jag katten till avel då är det jag som beslutar hur den skall användas. Om uppfödaren inte har samma avelsvisioner eller inte gillar mina då är det ändå ingen ide att köpa katt där. Det skall efter min personliga åsikt vara ett gemensamt tycka för hur man föder upp katter och vilken typ man önskar att avla fram

#30…nu börjar jag skönja en viss tråd…ska jag uppfatta det så att om jag vore uppfödare(vilket jag inte är) och skriver på ett kontrakt (med annan uppfödare ) med restriktioner gällande avel så blir det kontraktsbrott och jag blir straffad. Vad är straffet, undrar bara av ren nyfikenhet??….men om jag är privatperson så gäller inte restriktioner i ett kontrakt (gällande avel).
Nu får ingen tro att jag planerar att köpa katt och börja avla hej vilt utan jag är bara förvånad, nyfiken och konfunderad över vad som gäller eller inte gäller!!!
Är det bara jag som inte är på det klara med detta??

Du ahr förstått det riktigt bra tycker jag.
Ang. staff så finns det inget. Det har varit ett enda kontrakt uppe i domstoll vad jag vet och uppfödaren vann självklart då köparen itne hade följt restriktionerna. Tyvärr så kunde bara domstolen säga vem som vann, men det blev inget straff då det inte stog något vite i kontraktet. Har fått en kopia av detta kontrakt för läängesedan och har använt delar av det till mina kontrakt,dock med ett vite på varje bryten punkt i kontraktet. DÅ borde det inte bara gälla i domstol, utan också ge konsekvenser. Iaf vad jag har förstått utav mer "lagkunniga" uppfödare som har hållit på i några år :)

Hm… Intressant allt ni skriver. Mycket att läsa och lära innan man importerar har jag förstått. Imponerad utav er som är uppfödare och orkar med allt arbete som det verkar vara kring importer. Fast det är ju klart, det handlar ju om världens gulligaste och underbaraste djur!! 

Mycket intresant;-) Speciellt när jag har "importerad" en katt från Sverige till Finland. Hämtade Elica från Stocholm och tog hem via gröna filen…. Men jag är ingen uppfödare heller, och hennes uppfödaren hade fyllt alla nödvändiga papper. :-)
Nej jag håller med dig. Importera ett kullsyskon eller en nära släkting till en kisse som redan finns i Sverige vore inte så lyckat - lite onödigt…. och aningen tråkigt för den som importerat först..

Jag har importerat och ett bra tips, oavsett om du köper katt från nära eller andra sidan jorden:
Välj ALLTID uppfödare framför KATT!
Först hittar du en uppfödare du gillar och delar dina värderingar med, SEN väntar du på Katten med stort K. Är det en bra uppfödare är kissen värd att vänta på, jag lovar!
Och till de som "Inte förstår varför man inte delar med sig": Ni kan inte ens i er vildaste fantasi förstå hur glad jag är att jag alltid varit så restrektiv med vem jag säljer katt till och alltid varit väldigt restrektiv med att låna ut avelsdjur trot all kritik detta medfört.
Idag vet jag att jag har använt en hane i min avel som har HCM och att jag sålt både katter med HCM och parningar efter hanar med HCM. Det är OERHÖRT jobbigt redan som det är. Vissa kommer i värsta fall få börja om från scratch med sin uppfödning (och fortfarande pratar med mig vilket är ett ganska stort under i mina ögon..) pga detta.
Om jag INTE varit så restrektiv som jag faktiskt är skulle skadan ha kunnat vara mångdubbel. Jag har ofta påtalat detta i diskussioner genom åren, att vad gör vi om vi överanvänder katter som bär på någon genetisk defekt/sjukdom. Nu har det hänt mig men skadan är i alla fall begränsad.

är helt överens med det du skriver, vi har fått flera förfrågningar från uppfödare på den kulle vi vänter nu men vi kommer inte sälja till avel för att föräldra djuren inte är hcm testat än.
Vi har planerad in hcm-skanning av Iris i november/december när kullen har flyttat och kommer bekosta skanning av hanen också.
Det samma skulle gälla för en importerad katt, ingen avels djur släpps iväg för katten eller helst föräldredjuren är testat.
#37 och 38. Lika förbaskad så ska inte den jag köper katten av till fullt pris bestämma över katten. Säljaren kan tipsa och råda men inte bestämma för då är det ju inte min katt utan någon typ av föderavtal och jag ska alltså inte betala fullt pris

Fast det är ju en subjektiv bedömning. Vad är kattens fulla värde? Kanske uppfödaren anser den näst intill ovärdelig utan restrektioner? Då är ju det du anser vara fullt pris reducerat i uppfödarens ögon.
Det där är ju bara upp till dig som köpare och jag säger det igen: välj uppfödare innan du väljer katt. Köp inte katt av en uppfödare som sätter restrektioner då. Och gäller det mot konsument så har vi en lagstiftning att luta oss mot. Jag kan inet se det där som ett problem tyvärr. Sverak/IDP är bara föreningar med ett regelverk, det är lite skillnad mot avtalslag, köplag och konsumentlag.

#39 det är därför jag inte kommer sälja till avel från denna kull. Precis för jag inte vill sätta restriktioner på en kattunge såld till avel & inte vill sälja kattungar till avel som inte har hcm-föräldra djur.
Hade jag inte brydd mig om föräldredjurens hcm-status hade jag alla kattungar sålda innan dem än är födda
Jag har ingen erfarenhet av import och har intresserat läst era inlägg.
Vad gäller restriktioner av olika slag är det något som jag stött på några gånger nu och det finns även bland svenska uppfödare, en del i större omsträckning, en del i mindre … Man kan nog tycka vad man vill om det och helt okey är det ju inte men jag tror som Josephine skrev, man får helt enkelt lov att välja uppfödare först och katt sedan. Det viktigaste oavsett är att skaffa sig en god relation till uppfödaren av den katt man i framtiden får köpa … :) Eller få låna hane av! ;)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
Skulle personligen aldrig köpa en katt av någon som fortfarande vill äga den.

Tänkte att det kunde vara lämpligt att fortsätta denna tråd och kanske komma åter till diskussionen om importer vi hade i tråden som låstes - "Olika utseende"?
Nybliven medlem som jag är har jag rotat runt bland gamla trådar och hittade denna - så förlåt att jag lyfter upp den igen men… Vilken jätteintressant tråd, att läsa om rent praktiska omständigheter kring import! Tack till Anna S, Anki, Mumsikoff, Josephine m fl för att ni delar med er av era erfarenheter. :)