Vaccinationsfråga!
Jag undrar en hur jag ska göra med vaccinationen på våran kastrerade hane Gusten som är född -05. Han är vacc varje år men ska ej ställas mer. Jag kommer att ställa våra andra katter och ha kullar hemma.
Hur ofta ska jag vaccinera honom? Som förut varje år eller inte?

Jag skulle nöja mig med vartannat år..Det är ju nya rekomendationer nu..Att inte övervaccinera våra katter..
Det räcker med varannat år (gäller även utställningskatter) enliogt nya direktiv
Jag håller med #1 och #2, syrran var iväg och vaccinerade sin ena katt igår och de sa då att vartannat år räcker…
vartannat år räcker!

Tack för alla svar! =) Då gör jag som ja tänkt!
Men visst är det så att för kattsnuva 'räcker' vaccineringen bara ett år egentligen, det är pesten som man kan ta med längre mellanrum, var tredje år el så?!?
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Om man ska ställa i Norge är det dock varje år! Det står fel i sverak om detta. Vi har just tagit upp det på våran kattklubb. Sorry, nu kom jag utanför tråden…
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
#6 Ja det stämmer att kattsnuvan bara räcker 1 år medans pesten räcker längre.

Måste man vaccinera varje år då mot kattsnuva??
#8 Vad bra att få det klargjort! :) Brukar blanda ihop dem vissa dar o känner mig lite halvosäker… Undrar som #9 om man ska vaccinera varje år mot kattsnuva o vartannat år båda?
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Blev nyfiken på kattsnuva nu när ni tar upp den vaccinationen..
Så jag kollade på Agrias hemsida-det står där att katter kan vara friska smittbärare av kattsnuva samt att de kan få det trots vaccination-men då i lindrigare form mm.
De rek. vaccination, HÄR kan ni läsa mer om kattsnuva..
Gå även in på första sidan och sök på kattsnuva där i sökrutan uppe till höger (det gick inte att länka till en sida-står samma agria adress där..konstigt) så får ni flera frågor och svar ang. kattsnuva!
Jag tycker efter att jag läst detta att jag skulle vilja vaccinera kattsnuva varje år om jag ställer ut-eller vad tycker ni?

En liten fundering om vacc..Låt säga att det handlar om en hona som får kissebarn..Ska man vacc varje år då för detta med antikroppar som förs över till ungarna ska räcka eller vara tillräkligt starka..??

#12 Ja, det vill jag med veta…

#7 Var har ni fått den infon ifrån? Stämmer inte riktigt enligt NRRs hemsida. SKillnaden är att man måste vaccinera katterna vid ett års ålder i Norge vilket vi inte behöver i Sverige. Hos oss räcker enligt SVERAKS utställningsregler 2 grund vacc som kattunge och sedan vid 2års ålder.
I Norge enlig NRR regler 2 grund vacc som kattunge, revacc ett år senare sedan varannat år.
Utdrag ur NRRs regler:
Det er katteeiers ansvar å sørge for at katten tilfredsstiller NRRs vaksinasjonskrav!
*Kattunger skal grunnvaksineres mot kattepest (infeksjon med kattepestvirus) og katteinfluensa (betegnelse på infeksjon med herpesvirus og calicivirus), noe som innebærer to doser med en kombinasjonsvaksine - den første anbefales satt ved 12 ukers alder og den andre 3-4 uker seinere. Revaksinering skal skje cirka 1 år etter andre dose.
*For utstilling kreves deretter revaksinering minimum hvert 2. år.
Etter hver vaksine kreves minimum 15 dagers karenstid før katten kommer inn på utstilling (krav fra FIFe) - dette gjelder uansett hvilken vaksine katten har fått.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Jag vaccinerar enligt följande på en kattunge: 8 veckor - 12 veckor - 1 års åldern - och därefter vartannat år

#14 Jo jag vet att det har varit så i alla fall. Men nu fick jag nya uppgifter från våran klubb att så var inte fallet, utan att man måste vaccinera varje år i norge. Jag tror jag skall kolla upp det där ordentligt, för jag trodde också att det var års vaccinering, sen vartannat.

Men jag fattar inte riktigt detta-om man vaccinerar varannat år bara -kattsnuva- så får ju katterna säkerligen smittan av smittbärande "friska" katter-det är ju ett virus och katten kan smittas utan att ha symtom-enl. vad jag läste på Agrias hemsida..
Är det inte dumt då att bara vaccinera vartannat år så länge man håller på med utställning-med någon av sina katter?
Danne och Buffy har hittills varit mycket skyddade då de ej utsatts för smitta vid utställning-men när jag sen börjar med utställning med foderkatten-då fattar jag det som att både hon och Buffy kommer behöva vaccin mot kattsnuva varje år…
Här ett utdrag från artikeln på Agria;
**"Calicivirus är lite härdigare än herpesvirus och kan överleva i miljön i uppemot en vecka, kanske längre om det är fuktigt. Den vanligaste smittvägen är dock direktkontakt även för calicivirus. Calicivirus orsakar oftast en mildare sjukdom än herpesvirus. Det mest typiska är feber, sår i munhålan (framför allt på tungan) och lindrig snuva. Såren i munhålan kan göra att katterna dreglar mer än normalt.
Typiskt för en del calicivirus är att de orsakar feber och hälta hos kattungar. Hältan kan variera mellan olika ben och går som regel över på ett par dygn. Långvarig infektion med calicivirus har kopplats ihop med munhåleinflammation. I princip alla katter som har infekterats med herpesvirus blir bärare av viruset som då ligger vilande i kroppen för resten av livet.
Katter som bär på herpesvirus kan ibland utsöndra viruset och är då en smittrisk för andra katter. Katter som infekteratsmed calicivirus kan också bli kroniska bärare av virus, men de flesta blir det inte utan slutar efter ett tag att utsöndra virus. När katterna bär på calicivirus ligger virus inte vilande utan det utsöndras i saliven mer eller mindre hela tiden.
I en svensk undersökning hade 14 procent av kattuppfödningarna med helt symtomfria katter någon katt som utsöndrade calicivirus. En sådan katt är en smittrisk för eventuella kattungar. De flesta vacciner är utvecklade för att skydda djuren mot sjukdom, inte mot att bli smittade. Detta gäller även för vaccinen mot kattsnuva. Det innebär att vaccinerade katter kan vara bärare av virus och smitta andra katter."**
Kan någon förklara om jag missuppfattat??

#17 Förstår hur du tänker och jag har bara skrivit vilka regler som gäller för att få ställa ut i Norge och Sverige. Jag har litat på att de som beslutat om ändringen har haft koll på "läget". Nu kanske man får fundera om. Svar till Dendrobiums från mig är just vilka saker som krävs för utställning då några skall ställas ut, och om jag har andra katter hemma skulle jag vaccinera dem lika för att inte få in någon sjukdom vid kullar m,m.
Jag har vaccinerat som Leffe för att inte råka ut för en miss när jag ställt i Norge. #16 I somras när jag ställde i Norge var det mer än ett år sedan sista vac och inga problem alls att komma in. SKulle det vara annorlunda så har ju NRR fel uppgifter på sin hemsida nu idag då utdraget jag skrev här ovan var just från deras hemsidas regelinfo.

I NRR's, som är Norges organisation, regler står det så här
Spesielt for adgang til utstilling: Dersom det er tvil om en katt tilfredsstiller vaksinasjonskravene som nevnt under - og det er mer enn 1 år siden katten sist ble vaksinert - anbefales det at katten revaksineres, for deretter å følge revaksinering hvert 2. år.
Vaksinasjonsprogram ved utstilling og salg
Det er katteeiers ansvar å sørge for at katten tilfredsstiller NRRs vaksinasjonskrav!
*Kattunger skal grunnvaksineres mot kattepest (infeksjon med kattepestvirus) og katteinfluensa (betegnelse på infeksjon med herpesvirus og calicivirus), noe som innebærer to doser med en kombinasjonsvaksine - den første anbefales satt ved 12 ukers alder og den andre 3-4 uker seinere. Revaksinering skal skje 1 år etter andre dose.
*For utstilling kreves deretter revaksinering minimum hvert 2. år.
Det är detta som gäller, inte vad en klubb har sagt. NORAK är en klubb som är ansluten till NRR.
Alltså så ska en katt som ställs ut i Norge vara omvaccinerad vid ett års ålder och sedan är det OK vartannat år.

#19 Pinsamt
menade ju NRR (SVERAK-NORAK kändes ju rätt men fniss det finns ju en klubb som heter så). Jag har nu redigerat mina inlägg så ingen mer blandar ihop förkortningarna)
Utdraget jag skrev är ju därifrån såklart så fakta stämmer även om jag blandat in fel namn på organisationen.
Bifogar en utredning jag hittat på SVA kring detta med vacciner. Jag har kopierat texten och redigerat bort hund informationen för att den ska bli mer lättläst. Annars hittar man den på SVA's hemsida i sin helhet
SVA har uppdaterat sina sidor om de olika kattsnuvorna.
http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Katt/Infektionssjukdomar/

Hmm nu fattar jag inte det här-är det jag som är puckad eller??
Frågan i #0 trodde jag också var en undran över Gustens ev. risk för att bli sjuk…Vaccinet skyddar ju mot sjukdom inte mot smitta..Det är väl huvudsaken eller hur?
Inte bara om vad man måste göra för att få ställa ut.
Jag tänker också i detta fall på att mina djur inte ska bli sjuka -smittbärare kan de ju vara från kattungestadiet utan att man vet om det tydligen..och det står ju att de ska vaccineras varje år för att undvika att de blir sjuka av kattsnuva..Om de utsätts för mycket smitta alltså!!!!(utställning..el. "familjemedlemmar" som ställs..)Så tolkar jag det.
Har jag tolkat det fel?Eller är det fel uppgifter på Agrias hemsidan kanske?
Nu blir min sega hjärna helsnurrig..

#21 Oj-vad bra..skrev samtidigt -ska läsa där!
Så här har jag fattat det efter en massa läsning om vaccinationer och efter en hel del diskussion med min veterinär och andra veterinärer.
Katten kan bära på virus som den kan bära på parasiter, dvs de kan "sova"/ej vara aktiva i kroppen. Om mamman är nyvaccinerad när hon blir dräktig för hon över mer motståndskraft till bebbarna än om hon inte är nyvaccinerad. Mellan 4 och 6 veckor utvecklas bebbarnas eget immunförsvar och de är extra känsliga då. Innan dess får de antikroppar från mamman genom mjölken.
Katten kan bära på virus utan att smitta, men om katten har ett utbrott av viruset smittar den. Sen smittar de olika kattsnuvorna olika. En katt kan också bära på viruset hela sitt liv utan att för den skull ha varit märkbart sjuk.
För att få optimalt skydd mot kattsnuvorna bör man vaccinera varje år med vaccin som tar alla tre kattsnuvorna, dvs herpes, klamydia och calici. Den bästa skyddet ges med avdödat vaccin till kattungarna och levande vaccin när de har blivit stora.
Vad man bör ha i åtanke är att virusstammarna kan förändras och att det kan komma nya. Men också att vid en vaccinering så kan man trigga igång viruset, speciellt när det gäller levande vaccin. Det innebär att katten kan bli sjuk i det som man vaccinerar emot.
Vet inte om du blev mycket klokare av detta. Och jag hoppas att jag fick med det viktigaste.

Jag tror jag fortsätter vacc honom varje år! Då är jag säkert iaf:) Tack för alla svar!

#24 Tack!!-lite klokare nu..
Mycket är det med detta!
majsan. Har man högt smittryck(många katter, kullar etc)kan man vaccinera en dräktig hona med avdödat vaccin under hennes dräktighet.Jag har gjort det med gott resultat.(rek fr v 6)Det är ju inte riktigt det du frågade , men jag boostrar gärna upp mina flickor.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#20 Jag hade fått höra fel, hörde med de idag, och tydligen var det så at norge hade ändrat och denna personen inte hade hängt med helt, så grundvaccin, 1 år och sen vart annat i norge.
Men tillbaka till tråden, jag vaccinerar varje år, då det är rekomendationen från vet. Det börjar ju komma separata vaccinern har jag för mej? Ska läsa på sen, nån annan dag.
Men om en katt är grundvaccinerad ( 2 ggr) och sedan efter två år igen.. får man då inte ställa i Norge? Hur gör man då för att "komma ikapp", måste man grundvaccinera katten IGEN och sedan efter ett år, och därefter vartannat? Låter ju väldigt slitsamt för katten…
Mina blir vaccinerade vartannat år.