Aloe vera
På allmän begäran bifogar jag ett par bilder på min aloe vera. Ni som är kunniga på ämnet får gärna berätta om det är den äkta eller inte. Min stora planta (även kallad Monstret) är ett "barn" till en planta som min mamma tog med sig hem från sydamerika. Nu har Monstret i sin tur gett liv till flera hundra små barn. Många av dem har flyttat hemifrån och lever nu runt om i Sverige.
Först ut är Monstret (den större av de två) och en av hennes armar som trillat av. Förhoppningsvis kommer armen få rötter och bli en syster till Monstret så småningom.

fina

Hihi..ja..hrum..så himla vackra är de ju inte..
(Vågar skriva detta då det inte är en katt…
)
Minns att jag hade en för länge sen men tröttnade på att den blev så risig-på den tiden hade man ingen koll på att aloe har läkande egenskaper..
Tjusiga! Min mamma har en ganska liten aloe vera som katterna tuggar frenetiskt på när vi är där på besök!
Nu är jag verkligen ingen expert men jag sökte på Aloe barbadensis (som den Aloen heter som jag dricker iaf *blinkar*) och hittade bl a denna bild. Tyvärr funkade inte förra länken (redigerat) men denna gör det http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/3301/
För mig ser det ut som om det är samma som du har (iaf enl #1). Vad tror ni andra ….??
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Länken fungerar tyvär inte-
Det kommer bara ett meddelande att man inte får länka till annan bild på annan wesidan..eller vad det stod..

#8 "..till bild på annan websida" menar jag förstås..hatar när jag slinter på tangenterna..(och så kan man ej redigera så här efteråt..)
Chersish… ett tips det finns över 200 sorter aloe vera men bara en handfull som är verksam och inte giftig… Den sorten du och jag dricker är den mest kraftfulla, sen på bilderna ser det ut som en äkt aloe av nån sort (har sett liknande hos vänninor/kollegor) Vad gäller ALOE BARBADENSIS (som finns i dryckerna) så finns det hyfsade bilder på: www foreverliving se
#10 Tyckte inte alls att de bilderna de hade på foreverliving såg ut som mina… Men jag är ändå till 99% säker på att det jag har en den så kallade "äkta" aloen, även om jag vet att det finns massvis med underarter och sorter. Har själv fyra olika sorter hemma förutom de som figurerar på de här bilderna.
Ska förtydliga mig lite:
Som du säger Dolleminas finns det kanske flera sorters aloe vera som kan sorteras in under katergorin "äkta" (dvs verksamma), varav min är en av dessa sorter och den på bilderna på foreverliving är en annan. Kanske?
#12 Jag håller med dig det är svårt det här med aloe…, att jag skrev om hur många sorter det finns beror på att det finns många som tror att det bara finns en sort… och som jag skrev förut så är långtifrån alla hälsosamma (och är man osäker ska man absolut INTE använda sin planta)
Sen är växten kanske inte bildskön men absolut läcker på ett sätt
Mera aloe vera! Hittade en sida som hade lite recept på olika aloe vera gele-oljor mm. Själv vågar jag inte testa då jag en gång svullnade upp i ansiktet efter ha använt en aloevera-kräm. Det var en billig variant så kan ju ha varit något koncerveringsmedel jag reagerade på, men så som jag såg ut då så vågar jag inte testa igen 
Här är länken http://www.shenet.se/ravaror/aloegele.html
#14 Man KAN vara allergisk mot aloe vera!
#15 alldeles riktigt, vi brukar rekommendera de som reagerar på citrusfrukter att försiktigt smörja in lite aloe gel i armvecket, tål man inte det syns det garanterat ganska fort, sen tror jag att ska man använda aloe produkter så köp Inte det billigaste utan det dyrare (det kan välja väsentligt i kvalitèn).
Ja då kanske jag är allergisk, har svårt att äta apelsiner och dricka apelsinjucie för det svider i munnen. Men ibland så slinker det ner lite ändå, det är ju så gott 
Det jobbiga som va när jag svullnade upp var att jag var tvungen att ta passfoto den dagen. Men eftersom man då satt lite vinklad syntes det inte så mycket, bara att ena ögot skymdes lite av min stora svullna näsa
Nu har jag nytt pass!

Chikan, jag måste säga att jag tycker dina aloe vera-monster är rätt charmiga! Jag kan se framför mig en mörk höstkväll när gatulyktans sken tränger genom fönstret och får Monstret att kasta en skrämmande skugga på väggen…
Ja, det är då inte många som tycker att hon är vacker, men i stort sett alla tycker att hon är fascinerande. Men nu har hon som sagt tappat en arm (och tidigare en annan arm också…) så hon ser inte fullt lika skräckinjagande ut längre. hihi.