Tjorven till Norge del 1.
Tjorvens resa till Trondheim
Hej. Nu har jag snott datorn från mamma igen! Jag måste bara få berätta om min första stora resa. Matte tog med mig till Norge i helgen! Jag skulle bli internationell, sa hon. Ehhh…vaddå? Nåja, här kommer min berättelse och jag börjar så klart med dag 1!
Det började på fredagen med att matte var borta LÄNGRE än vad hon brukar en fredag. När jag och tanten krävde en förklaring, så sa matte att hon hade ätit middag hos sina föräldrar. Ok. Tänkte vi, men nu så har hon väl tid med oss! Men nä, matte for runt som en yr höna, och gjorde än det ena en det andra. Hon kollade allt minst 2 gånger. Jag och Dina bara gapade och vred på våra huvuden fram och tillbaka. Givetvis så såg vi ju till att vara riktigt nära mamma hela tiden! En liten stund senare så kutade matte nerför trappan med oss hack i häl. In i badrummet, på med vattnet, av med kläder, in med den roliga saken med ett skaft och ngr strån i ena ändan, i mattes mun. Jag såg att matte tittade på klockan hela tiden. Undra varför? Nåja, efter att den där saken hade varit i mattes mun, så sa matte, att nu var det min tur! Vaddå min tur? Jo, nu kom matte med den där sprayflaskan igen. Stön. Nåja, jag gick matte till mötes och jag satt helt stilla, när hon sprayade hela mig med den där dyngan! -Duuktig pojke, duktig tjorv.
Hrmpf! Jag är väl alltid duktig!?!
Sedan var det min svans tur. Aloe gel heter det visst. En kladdig smörja som mamma envisas med att smörja in min svans med varje kväll.
Tack och god natt.
…..Ehh…va??? Gäsp. Ska vi redan upp??? Vi har ju nyss lagt oss! Matte rusar upp efter att alarmklockorna hade ringt. Hon slängde i sig sin frukost och gav mig lite fil också som vanligt. Hon fyllde matskålen extra mycket och fyllde på nytt vatten åt oss! Dina blev lite konfunderad över att vi fick så mycket mat, men sedan så åt hon med stor aptit…det matvraket!
- Fräs! Akta dig du din usling! Jag är inget matvrak!
-Aj…sluta att slå mig!
Tja, hon är sig lik min tant! Efter ett tag så kom Ingela och hämtade upp mig och matte. Dina fick stanna hemma…..med all mat!
Ingela ja, det är hon som äger min mamma och min syrra. Ja, min syrra var också med! Jag låg längst bak i bilen, högt uppe vid taket och jag hade utsikt över mitt kungarike. Syrran fick nöja sig med att inte se någonting, å andra sidan, så hade hon en stor bur med kattlåda och allt, så jag antar att det jämnade ut sig! Men till skillnad från mig själv, så klagade syrran under nästan hela färden. Jag sa knappt ett ord.
Efter en evighet så var vi då framme i Norge. I dåre..dåne…Matte vad hette det? Jaha, Dorahallen. Efter att en man hade dragit i mig och kollad på mina "godsaker", kollat i min mun och öron, och efter att matte hade checkat in oss, så tog matte med mig till min bur. Jag hamnade bredvid en surande bengal! Hon fräste och morrade hela tiden på andra sidan skynket. Mycket irriterande till en början, men jag brukar kunna koppla bort sådana oljud, och så även denna gång. Efter en mindre evighet så skulle jag upp till domaren. Som vanligt så charmade jag omkull min domare! Jag blev Internationell Champion! Dessutom så blev jag NOM. Jippi…nu får jag om en stund, sitta i en speciell bur längst fram hos domarna och spana på allt som händer runt omkring mig! Matte kom och hämtade mig efter en stund och så blev jag placerad i den speciella buren hos domarna. Syrran var i en bur längre bort. Klagandes som vanligt….hon är aldrig nöjd syrran! Det var en bengal i buren bredvid syrran, och han var inte på humör. Han stressade upp syrran också. När vi skulle visas upp, så hamnade han på bordet bredvid mig och nästan omedelbart så exploderade han. Han blev bortforslad och utesluten från panelen. Jag brydde mig inte. Jag bara väntade på att allt skulle lugna ner sig och att bedömningarna skulle börja. Jag kom på delad andra plats. Efteråt, bars jag tillbaka till en mycket stolt matte!
Efter en lång dag så åkte jag in i transportburen igen. Matte och Ingela tog med mig och syrran till ett, Motell hette det visst. Där fick jag och syrran ett varsitt rum. Ja, matte bodde med mig under natten och Ingela hos syrran, men innan dess, så var det bara mitt rum!
Imorgon är det en ny dag…men det får ni läsa om senare. Till dess, sköt om er!
Mjau från en Internationell Champion, Tjorven!

Hej Tjorven!
Har du snott datan nu igen. Du kan i alla fall titta på häftiga bilder på dig själv från Norge som jag nyss lagt upp i en annan tråd. Tänka sig att vi är ute samtidigt va!
Kram från mig och syrran!
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Wow! Härlig helg du verkar har haft Tjorven, och det där Internationell Champion låter riktigt fint. Undrar om min lata Matte någonsin kommer att orka släpa iväg mig så att jag också får fina titlar… tror nog inte det! Hon trivs alldeles för bra hemma och har fullt upp med att leka och gosa med oss. Men det är ju inte helt illa det heller förstås. Men ibland när Matte lyfter upp mig så brukar jag lägga mig i utställningspose så att hon förstår att jag är en FIN katt som vet hur man ska göra. /Hugin
#1 Jodu, jag såg dig nog. Och jag läste din tråd direkt. Orkade inte vänta något längre så jag kopplade ner. Jag var ganska slut efter helgens härjningar. Trodde att jag skulle vara pigg och alert efter god sömn, men inte då.
Kram
Du verkar ha haft en fantastisk tripp till Norge Tjorven, och fin titel fick du på "köpet". Härlig läsning!
Hejsan snygging och grattis till titeln!! Ja du vet, utställningar är faktiskt rätt schyssta att åka på, man får mycket god mat och mycket uppmärksamhet av matte! *hehe*
Jag försökte få matte att bära mig till dig för att titta mer men hon sa att nähä, dit går vi inte … jag tror att det är för att vi kanske är släkt …? Har inte riktigt koll på begreppen men jag ska be matte kolla! ;)
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
#2 Tjena kusin! Ja, jag tycker verkligen att du ska försöka att övertala matte att ta med dig på utställningar! Det är inte så kul att sitta i en liten bur hela dagarna, men bedömningarna är fräna!
#4 Jag tackar. Mamma är så STOLT!!!
# 5 Hej sötnos! Jag håller helt och hållet med dig! Mycket godsaker blir det!
Kram från Tjorven
Ligger nu som artikel under "kåserier mm" också