Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 981 ggr
manlyckans
0

Stulna 5-veckors kattungar

Natali
0

Hemskt! Fattar inte att det är sant!

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

smirik
0

men fy vad hemsk - hur kan man vara så kynisk

kissan78
0

usch vad mycket konstigt o elakt folk det finns!!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Sewena
0

Vissa tänker inte längre än näsan räcker…en kattunge på 5 veckor klarar sig inte utan sin mamma…stackars kattungar o uppfödare..

Men de var otroligt söta iallafall

PiaW
0

Klara inte av att läsa sånt här. Blir alldeles för upprörd SkrikandesSkrikandesSkrikandes
Vissa människor har nog varken hjärta eller hjärna

RexPect
0

Crying 1

La_Joz
0

Verkligen hemskt! Stackars bebisar…

Men jag måste fråga er andra en sak… Är det bara jag som reagerar på att de skriver kontonummer och ber om pengar så långt upp i annonsen? Jag tycker det känns lite konstigt att de "tigger" pengar innan de ens har förklarat situationen. Min första tanke var att det är några som är smarta och har kommit på ett bra sätt att tjäna en hacka.

Självklart är det bra att folk som vill kan hjälpa till med hittelönen om det behövs, men kanske inte på det sättet. Fundersam

Ja, ni får tycka att jag kanske är orättvis och lite väl misstänksam, men jag reagerade som sagt på annonsen…

AnneAlva
0

#7 Faktum är att jag reagerade på det också, och att de dessutom inte har stamnamnet i annonsen. Kanske är jag, som du, överdrivet misstänksam, men jag lever efter devisen "det finns folk till allt". Med detta inte sagt att det här är båg, men jag köper aldrig grisen i säcken så att säga.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Buffy-co
0

#7 Presiiis vad jag också tänkt…har därför inte skrivit något här!

Jag är mycket misstänksam av mig-även om jag kan vara lättlurad i andra sammanhang-men just sådana här mailgrejer(ja-det påminner som ett sådant utskick..) el. liknande..där kommer min misstänksamhet fram direkt!
Deckar/thriller freak som jag är.. brukar faktisk (för att skryta lite..Generad) kunna säga direkt vem som är mördare osv..hihi

Hela annonsen låter mycket underlig-jag tror den är helfejkad -och tyvärr ett utnyttjande av alla snälla kattälskande människor som vill hjälpa utsatta katter..

(Lite obehagligt i parentesen..där står att pengarna betalas igen om de ej används….man ska uppge mail,namn och adress!!-fattas bara kontonummer.. Fundersam)

kissan78
0

#7 Tyckte oxå att det lät lite konstigt med kontonumret så tidigt men jag är ju en sån som såååå gärna vill tro gott om alla (därav alla nitar i livet)….

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

smirik
0

Kan säga för än fler spekulationer kommer i gång att detta inte rör sig om någon som försöker lura penga från folk. Insamlingen blir kontrollerad av en kassör i en av dem 4 danska racekatteklubber och kattungarna har blivit stulen från uppfödaren.  

Igen om man undra då skriv direkte till personen och fråga i stället för att starta upp rykten. Jag tycker faktisk det är hemsk nog som det är nu för uppfödaren.

kissan78
0

#11 Vet du något om hur det går? Har dem fått något tips? Jättehemskt verkligen… Hade nästan varit skönare om det visat sig vara en bluff. :( Stackars kissar o stackars uppfödare!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

smirik
0

# det är tyvärr inget nytt i saken ingen har hört av sig. Det har  varit ett inslag om det på nationellt tv så hoppas det ger bonus.

LinusCRX
0

#7 samam tanke här. Därför inte skrivit något tidigare. Jag tycker annonsen är skum.

La_Joz
0

#11 Som jag skrev så är annonsen formulerad på ett väldigt "klantigt" sätt, vilket bidrar till misstankar. Som du ser så är jag inte ensam om att reagera och bli misstänksam.

Jag tycker det är jättebra att folk kan skänka lite pengar och hjälpa till med hittelön om det är så att det behövs, men då får den som ber om hjälp vara lite smidigare och inte skriva en annons på det sättet. Kanske kunde de skriva "kontakta mig om du vill hjälpa till med ett bidrag på hittelönen"?

Det är ju bättre att man diskuterar sådana här spekulationer här på forumet, än att gå omkring och tro vad man vill. Tack vare att jag skrev om min reaktion så har vi nu fått reda på av smirik att det är en seriös annons.

Det är i alla fall mina tankar…

La_Joz
0

Måste ju bara tillägga en sak…

Jag har en arbetskamrat som föder upp Birma, och när jag berättade för honom om dessa två kattungar sa han att han också hade sett annonsen, men att det bara var bluff. Så vi är ju inte ensamma om att bli misstänksamma.

Kanske ska man kontakta den som skrivit annonsen och förklara att den missuppfattas? Det är ju inte så kul för uppfödaren om ingen tar det på allvar, och inget kul för de stackars bebisarna som blivit bortrövade från sin mamma…

Linda
0

Varför skulle man betala pengar??-Den biten fattade jag inte..

smirik
0

#16 rykten finns alltid och det är precis sånt som du skriver som gör att dem alltid kommer finnas. Jag känner inte dem personligen men känner uppfödare som gör. Annonsen är inte bluff och dem håller inte på att lura folk på något sätt. Insamlingen är inte än uppfödarens ide, dem hade själva satt ut 5000 kr i dusör och sen var det någon som kom på att ju störa dusör ju störa chans att kattungarna kommer tillbaka till mamma. Det är helt frivilligt om man vill stödja dem eller inte. Efterlysningen finns ute på alla raskattklubber i Danmark, på felis danica och dem har varit med i ett inslag i nationellt tv.

Dem här människorna är helt knäckta över det som har hänt men jag tycker verkligen du skall skriva till dem och berätta att däran rop om hjälp framstår som bluff!

La_Joz
0

#18 Jag skulle snarare vilja säga att vad jag skrev var något som slog hål på ett rykte. Det var ju väldigt många här som satt hemma och tänkte samma sak som jag, men när du skrev att det inte är bluff så får vi ju lita på dig, och därmed är det bekräftat att efterlysningen är på fullaste allvar. Tack vare dina uppgifter kan nu den som tidigare kände sig osäker, stödja med ett belopp utan att vara orolig att det bara är nån som vill tjäna pengar. Det ser jag bara som positivt!

Min syster råkade ut för otäck grej för några år sedan, och det är inte konstigt att dessa tankar uppstår. Hon betalade in 2000kr på ett konto för en danskurs, som sedan visade sig vara bluff. Annonsen såg seriös ut, och annordnaren fanns länkad på flera stora danssidor på Internet. En vecka innan kursstart ringde polisen och talade om för henne att hon blivit blåst på sina pengar, och antagligen aldrig skulle få tillbaka dem. Hur gärna man än vill, så kan man tyvärr inte lita på alla…

Eine
0

Bluff och Rackarspel..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

La_Joz
0

Bara så alla vet så har jag precis skickat ett mail till e-mailen som står i anslutning till kontonumret och påpekat att efterlysningen väcker misstankar. Vi får väl hoppas att kattungarna redan har kommit till rätta, om inte så får vi hoppas att dem gör det inom snar framtid.

Buffy-co
0

Jag håller helt med dig i alla dina resonemang La_Joz !

Detta att man ska  skriva/ och kolla själv-ok det kan man väl göra-men det är inte alla gånger det ger ett så säkert svar!
OM en sak är en genomtänkt bluff(nu säger jag inte att det är det i detta fall-utan rent hypotetiskt!)- då säger /skriver knappast bedragarna att" Jomenvisst- allt är bara påhitt"..utan drar en historia som verkar sann..Det finns så många människor som är bra på att manipulera - så bara för att man ringer/skriver är det inte en garanti att man får veta sanningen!

Däremot så verkar ju denna konstiga annons verkligen vara sann efter allt du berättat nu - jag trodde inte det..(har dessutom svårt att förstå en del av danskan)
Så nu när efterlysningen tom gått ut i TV hoppas man ju nu att kattungarna ska komma tillrätta..stackars oskyldiga kissar….
Människor kan  vara helt sanslöst kalla..
Appropå hittelönen undrar jag om inte kattungarna är försäkrade om de är från en uppfödare-det borde väl täcka hittelönen?

Men det ska ändå bli intressant att höra vad  La_Joz får för ett svar!(om hon får det)

Villl bara ge ett ex.på hur jag tänker-en stulen Canada goosejacka säljs på Blocket (vanligt..)-kan man då få en garanti via tel./mail om att den inte är stulen bara för attt säljaren säger det?- innan man själv inspekterat ett kvitto och träffat säljaren??Säljaren kan låta hur trevlig som helst i telefonen -inget som hörs på rösten precis..

smirik
0

ja har inte annat att säga än att jag nog alldrig slutar förvånas!

och buffy - det finns inte kattförsäkringar i danmark

Aje-T
0

#19 håller med dig helt, satt själv och tänkte precis samma sak…