Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1242 ggr
A_KickEm
0

A hane + B hona

Jag har hört ryktas att det nu skulle vara OK igen att para en B-hona med A-hane men hittar ingen vederhäftig information. Någon som VET något???

Dolleminas
0

Kolla på SVERAK:s hemsida, där står nåt om att det är upp till var och en att tolka själv

kvasikatten
0

Det är väl inte Sverak som har bestämt utan Jordbruksverket. Man måste iallafall söka dispensen hos Jordbuksverket. Vore superbra för många att veta i klartext ….. jag är ledig (pga kattungar) och ska försöka få fram ett klart och týdliget svar IDAG ! Kvasikarin

A_KickEm
1

Jag har pratat med JBV idag och de säger följande - att det tveklöst är ett brott mot djurskyddslagen att para B-hona med A-hane, att min tolkning av Förvaltningsrättens dom är korrekt dvs den säger inte ett dugg om sakfrågan utan handlar enbart om formaliafrågor i samband med utskicket av skrivelsen som gick till SVERAK. De säger också att det går bra att söka tillstånd och då ska man redogöra för bakgrunden, hur man sköter uppfödningen och vad man gör för att undvika sådana parningar i fortsättningen.

Eine
2

Och katter som inte är blodgrupperade är det ok att para oavsett….?

Jag är än mer övertygad om att jag gör rätt som använder enbart Bhannar.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

A_KickEm
0

Det pratade vi inte om - men om jag ska spekulera så är det väl som att man inte kan veta om man parar två hundar med sjukdomsanlag som man inte känner till.

Å andra sidan kan man också spekulera i vad som händer om kattungar blir sjuka efter en sådan parning och det uppdagas att det beror på blodgrupperna - har då uppfödaren gjort vad den kunde för att undvika detta.

Inte ngn bra parallell men uppfödare har dömts till skadestånd för att de parat hundar (katter?) med ärftlig belastning utan att göra nödvändiga hälsokontroller "typ" men då har det gällt äldre och försålda djur. Djurskyddslagens nuvarande regler innehåller sånt som att man inte får para individer med känd ärftlig belastning osv….och kraven ökar ju allteftersom. Skulle inte förvåna mig om vi i framtiden får se krav på känd blodgrupp.