*pst* Jissa här...
… jag ska ta och passa på att berätta lite om hur knasig min matte har blivit helt plötsligt! Vi fattar ingenting alltså!!! 
Matte har städat, tvättat mattor, köpt nya blommor, bytt gardiner, lagt på nya dukar och fixat och fejat hemma. Jag har självklart hjälpt till så gott jag kan medans de andra två latmaskarna bara ligger i soffan och glor på. Jag hoppas verkligen att jag får pluspoäng hos matte nu när jag varit så duktig!
Jag har minsann inte lämnat matte med det tråkiga jobbet ens 1 sekund! De ni, hon är säkert jätteglad för att jag är så duktig!
Dessvärre så är ju mattes blommor i vägen nu när jag leker i fönstret och det har väl hänt att en och annan trillat ner. Matte får spader och blir skitsur! Hon tjatar nåt om att vi ska flytta och att det ska komma folk och se på vår lägenhet och förhoppningsvis köpa den. Då måste det stå HELA fina blommor i fönstrena… Ha, vad nu det kan ha för betydelse?
Matte har även fått för sig att ställa små varma och goa lampor i fönstren, där det samlas småflugor på kvällarna. Jag är självklart där och leker också, till mattes förtret.
Inte kan väl lilla söta jag hjälpa att lampkupan går sönder när den trillar ner i det hårda golvet!!! Mitt fel?!?! Nädå, inte alls! 
Det bästa är nog ändå mattes favoritblomma, tydligen kostade den en massa pengar, för hon blir tokgalen när jag (som Fuffens lärt mig) pillar ur första lagret med stenar och sen jorden som ligger under. Fattar inte varför det är sten högst upp? Då kan det ju gömma sig en massa spännande där under ju?!?! Knasigt… Jag förstår mig inte på matte ibland.
Matte bedyrar ändå för oss att, trots att det kommer bli lite jobbigt framöver, att vi ska få en jättestor lägenhet med en massa rum att leka i sen. Det ska bli skönt att få ett eget klösträd, det har matte sagt till mig att jag ska få! De andra får nog inget, det har ju inte hjälpt till att städa… Så måste det vara eller? 
Nu är det visst dags att städa kattlådan, bäst att gå dit med en gång! Måste ju visa framtassarna för matte, så hon ser hur duktig och hjälpsam jag är!
Tass / Jissa
Tjena Jissa. Tjorven här! Jag läser att du har varit riktigt duktig och hjälpt matte! Det brukar jag med göra. Vad kul att du ska få ett nytt klätterträd! Du…lyssna inte på matte ang. blomkrukorna och sakerna i fönstret. De är ju där för att vi kissar ska ha ngt.kul att göra! Ellerhur?
Puss från Tjorven
Way to go Jissa! Det är bra att hjälpa sin Matte, även om de är lite otacksamma ibland de där Mattarna och morrar och fräser när man ska fixa till lite. Och det kan man väl inte rå för att råkar bli lite pangat ibland när man ska äta upp småflugorna? Fast vet du! Min Matte har lagt i något svart som sticks och kliar i nosen när man kommer fram och ska gräva i jorden. Otroligt fräckt! Så jag ahr itne vågat gräva på flera dagar nu… men småflugorna lever inte säkert. Och du, jösses så söt du är på den där bilden. Jag blir alldeles varm om öronen. Tass och nospussar /Fuffens

Hej Jissa!
Ville bara säga till dig att det kommer mera-mycket mera och det blir bara roligare..
Först när dom tömmer skåpen-då kan du hoppa in hela tiden varefter det töms….tex när de sen ska slå in allt glas i silkespapper- det finns inget roligare än silkespapper!!Matte blev lite trött när jag och Danne hoppade i en fullpackad kartong med ömtåligt glas tex-men det var inlindat noga-så visst höll glasen..Vi är ju smidiga som pantrar-det fattade inte hon..
OK-Danne hade ner en hel del krukor-det hade han..han tyckte det var urkul att se dom dala..han var cool Danne!
Men jag har andra intressen-som tex detta med silkespappret..och kurragömma bland alla kartonger.Man lägge sig i en flyttkartong-de åker ofta ihop själva..(man kan även dyka rakt ned i en som är öppnad med en glipa bara-urspännande-man vet inte vad som ligger där..)så ligger man smäcktyst trots att matte ropar..gissa om hon fick leta ibland..
Dom var ju många-kartongerna.
(hon har samlat på sig så mycket skräp matte-kan inte slänga någonting..men det är kul för då har man en del att busa med..)
Ibland visste inte matte var jag var bland alla kartonger!!
Själva flyttdagen var vi hos en granne-men när vi på kvällen kom till nya lgh-var det party!!
Matte somnade som en stock,fattar inte att hon inte firade!
Men gud vad kul vi hade…jag och Danne röjde runt bland över 80!!!flyttkartonger på natten.
Sen-samma roliga igen när allt ska UPP ur lådorna också..
Vad mycket papper det blir!!Och då fick vi leka ännu mera med silkespapperet-även om matte sparade en del..så slängde hon en hel del rätt ner på golvet för att det skulle gå snabbare-vilket pappershav det blev…!!
Så-Jissa…jag är avundsjuk!Det finns inget roligare än att flytta och busa i alla kartonger och silkespapper..Det lär vissst dröja till flytt här säger matte-kanske aldrig för mig då..matte är trött på att flytta-puckot!
(På fotot tar jag en tupplur på kartongerna-precis efter flytten..)
Det skulle vara en liten Vilda jag sett bilder på då..
Puss på dig från Buffy!
PS.Du är så sööt Jissa
-ja nu är det sagt!DS
Tänk att min husse ställer inte fram en massa blommor. De gånger han städar vägrar jag hjälpa till. Däremot när han byter sängkläder älskar jag att hjälpa till.
Hälsningar Pysen

Hmmmm - vi känner igen oss, Jissa, för vi är också hjälpsamma! Vi har dessutom uppfostrat matte väl - hon ställer inga saker eller blommor där vi visat att vi vill vara. Nå, hon gör ju misstag ibland - hon är ju bara människa - så vi förlåter henne och försöker vara försiktiga……!
Nospussar till en sötnos från Gorm, Ella och Hermi
Näsan tycker att Jissa är cool! Allt ska undersökas! U go girl!!

Villket fint kort på Jissa..Härliga ögon

#1 Puss tebax! 
#2 Vilken taskig matte! Undrar vad det är för nåt sticksit som hon stoppat i krukorna… Hoppas att min matte inte får reda på vad det kan vara! Jag älskar ju att kratta ur all jorden ur krukorna, precis som du Fuffens! 
#3 Wow! Det låter ju jätteroligt med silkespapper och kartonger! Nu har jag verkligen nåt att se fram emot! 
#4 Hihi, bädda sängen hjälper jag inte till med. Det får jag inte för surpuppan Doris, det är hennes alldeles egna specialuppdrag som hon kallar det för. Hon fräser och jagar bort mig om jag försöker. 
#5 Vad duktigt ni har uppfostrat er matte, några tips ni vill dela med er av kanske? 
Tack kompis!
#7 Tack tack! Det måste jag berätta för Findus och Doris! *stolt*
#8 Tack för att ni peppar mig! Jag är helt övertygad om att matte kommer att bli så glad med all hjälp när vi ska flytta. Jag lovar att göra mitt bästa! 

PS.Det finns heller inget roligare än att GNAGA SÖNDER kartongerna i hörnen bl.a -man kan även riva loss långa bitar av dom…Danne var bäst på detta..
Matte blev lite arg- då dessa var lånade av flyttfirman..men,men jag tror hon slapp undan böter…DS/Buffy

Bra jobbat Jissa! Tycker din matte sak vara tacksam att du hjälper till så mycket som du gör. Det är inte alla som gör det. Min viktigaste hjälpa-till-uppgift är att se till att matte och husse vattnar blommarna på korrekt sätt. När de springer runt med den där lustiga vattenskålen, hänger jag med och kollar. Bara lite typiskt att det där roliga att gräva i blir så blött bara…..
Min andra viktiga uppgift är att jag är vikarierande bibliotekarie när husse inte har tid att sortera böcker. Jag brukar ta det radvis och ibland händer det att någon bok trillar ner, men det är ju inte mitt fel. Det är ju de där låntagarna av böcker som har placerat dem fel.
Sedan är jag husses PT när det gäller yoga och pilates förstås. utan mig skulle han inte utveklas så mycket!
Utan oss skulle hussar och mattar inte klara sig, eller hur?!
/Er yogi Linus
#10 Så Danne gillade också kartonger? Jag har en alldeles egen kartong-strimlar-mästare här hemma, nämligen Findus. Han har lärt mig allt jag kan om att strimla kartonger! Och det är inte lite det! Kolla in bilden här, det är från vår 2:a lektion… 
#11 Usch, för att diska! Nä, det får matte klara av själv, jag vill ju absolut inte riskera att få vatten på mig!
Men du ser ju ut att klara det galant!
#12 Vikarierande bibliotekarie? Hmm… det låter ju jättespännande! Kanske ska ta en tur i mattes bokhylla framåt kvällen? Just nu är jag fullt upptagen med att hjälpa lillhusse att bada, måste ju känna lite försiktigt på vattnet och se att det är tillräckligt varmt! 
Nospussar /Jissa
# 13 Vilken bild? Har jag missat något?

#13 hihi du missade att lägga be matte lägga in bilden Jissa!
Gosepluttinuttis sött

Om jag vore något större skulle jag komma på friarstråt, men matte har sagt att jag inte kommer få vara Heman så länge utan bli en Herman och att det då inte skulle vara kul längre med friarstråt.
Kan någon förklara vad som menas med det?????
Kramar Heman (Harmony hälsar också)
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
#17 Tack!
#18 Hihi, det lät lurigt det där med namnbytet! Undrar vad din matte har i kikaren? 

snipp snipp
#18…………
# 21 Fniss!!!!

# 9 Lååångt och tålmodigt tjat! Vi har hållt på i snart tio år - nu de sista åren har hon äntligen fattat………..!
Halloj Jissa!! Jag är impad av allt jobb du gör! Heja på, tjejen! Snart har du nog uppfostrat din matte jättebra, det tror jag. Min har börjat fatta galoppen hemma. Iofs har jag fyra andra jag måste få att hjälpa till och de anser ju att de har vissa egna ansvarsområden fast en del börjar ju tackla av så jag får nog överta dem snart. *hehe*
Jag och Dreamy hjälper matte att bädda sängen och att pyssla, det är nog vår huvuduppgift, att hjälpa till med pysslet. Vi hjälper henne att perforera papperna (hon säger att mig kan hon använda som hålslag, jag vet inte vad hålslag är …) fast det gillar hon inte riktigt, kanske gör jag för SMÅ hål? Men jag blir snart större så då blir det större hål. *nöjd* Jag hjälper henne rensa bort gamla blommor i krukorna, klövern älskar jag. Hon brukar titta på mig surt och säga att jag och Dreamy är skuld till att det bara finns 4 blommor o fönstren numera … jag tror inte hon är glad men jag vet inte. Vi som är så duktiga på att möblera om!! Paige är dammvippan hos oss, hon hoppar upp högt överallt och dammar åt matte fast det ser hon inte glad ut över heller …? Baileys är den som säger till när kattlådan ska rensas för han krafsar utanför och HÖR inte matte det så bajsar han utanför, bara för att hon och husse ska FÖRSTÅ att det är dax. Bra va?? :) Det brukar bli snabbt bytt i lådorna då! Vi har fyra stycken nu men Baileys har en speciell låda som han går på, hans egen säger han … *pftf, larvigt!* Jag tycker att alla är jättebra jag!
Ungefär så här har vi det hos oss. Det är fler saker vi gör såklart men jag kommer inte ihåg allt .. .och förresten får jag inte sitta och tassa på tangenterna för matte blir arg så jag måste skynda mig sluta nu.
Tass på dig Jissa och alla andra duktiga människouppfostrare!
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
PS. Glömde ju säga att Chinchin har jobbet som värmedyna fast det jobbet brukar jag tjuva ibland. Men hon är mattes huvudvärmare på nätterna och knävärmare på dagarna. Ville bara berätta det!
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
#24 Wow vad ni är duktiga! Blir alldeles imponerad, får nog ta och berätta för tröttisen Findus och surtanten Doris om allt ni hjälps åt med! Är man flera som hjälps åt så går det ju mycket fortare och bättre, eller hur? 
Tass / Jissa

#24 Fniss, hålslag. Matte blir nog nöjd när du blir större och gör större hål. Det tror jag med.
.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.