Varför får man göra så?
Hittade en tråd på katter nu som jag tycker är viktigt att diskutera:
Jaha, så fick jag nyss paniksamtal från en upprörd uppfödarvän. Honkattungen som såldes till "goda" köpare som verkade så bra och mycket noga påpekat endast såldes som sällskapskatt och ej fick ha ungar (pga mycket goda skäl) och skulle kastreras syns nu på Blocket där hennes förstås oregistrerade kull ungar annonseras ut… Jodå, kastrering skulle ske har det tydligen sagts i uppföljande kontakter, men icke.
Anledning till "ej registrerade" ungar då? Jo, pappan har en inte helt komplett stamtavla sägs det. Jaha. Om det nu var hela sanningen. Not. Den stora grejen är nämligen att mamman (korrekt stambokförd) är den enda överlevande i sin kull och hon är plattbröst… Hon var riktigt illa däran och deformerad som liten och uppfödaren slet med henne för att hon skulle överleva och bli en bra sällskapskatt med ett lungt och tryggt liv. Nu har hon istället en kull oregistrerade ungar efter sig…
Edit: Kanske ska förtydliga att plattbröst (även kallat FC eller FCK) har en ej helt klarlagd men ganska tydlig ärftlighetsfaktor och att mammans hälsa dessutom har äventyrats här.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vad arg man blir! 
tyvärr finns det inte lika mycket regler inom kattvärlden som inom hundvärlden har jag märkt.. Nu verkar det inte som att det är en reggad uppfödare som har tagit kullen men jag kan tänka mig att på grund av att katter ses som mer "slit och släng" (stor olycka tycker jag) så verkar inte folk tänka efter lika mycket innan de tar en kull.. SKK reglerar ju hårt bland uppfödarna och de som går emot blir avstängda..
jag läser alltför ofta på annonssidor om huskatter och oreggade raskatter som man önskade inte hade blivit till för deras skull.. (låter kanske grymt) sedan tycker jag mig att inom hundvärlden (i alla fall den erfarenhet jag har) så verkar intresset för att hålla kontakten med sina valpköpare vara större än vad det verkar vara mellan katt uppfödare och kattköpare.. ofta vet inte uppfödaren så mycket om sin kattunge de sålt när det är vuxen m.m samt om den blir omplacerad verkar inte alla uppfödare veta vart "deras" katter tar vägen.. De jag känner inom hund som föder upp vet vart alla sina valpar finns även de omplacerade.. och får de höra att någon försöker omplacera utan att gå via uppfödaren så tar de nästa alltid reda på vart hunden hamnar…
Obs ovanstående text jag skrivit är en generell uppfattning jag personligen har kommit fram til.. den syftar inte på någon speciell uppfödare, utan är den allmänna känslan jag fått när jag pratat med kättägare /uppfödare under uren jag har haft husdjur (katt hund m.m)
Men det blir så helt fel, när man som rasuppfödare läser att skällskapskatten kanske får nu kull efter kull. Borde det inte vara genomförbart att man då har möjlighet att ta tillbaka sin katt?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Reglerna är inte hårdare inom hundvärlden då vi omfattas av samma konsumentköplag.
En privatperson som köper en okastrerad katt kan sedan ta en kull oavsett vad uppfödaren tycker. Även inom kattvärlden blir uppfödare avstängda om de inte följer de regler som finns angående tex registrering. Problemet är att de som tar sådana här kullar inte är anslutna och därför inte omfattas av dessa regler.
I dett fall var det extra tragiskt då honan också bar på en deffekt.
En uppfödare som vill vara helt säker på at katten inte skall få en kull måste tyvärr kastrera innan de säljer.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
jo jag tycker personligen att man borde kunna göra något.. men så länge djur likställs med en möbel eller annan vara i köplagen så kan man tyvärr inte göra nått.. det är där ändringen måste komma Kan inte förstå att stat/regering har gått med på att stoppa in husdjur i samma köplag som en bokhylla etc.. Det är hemskt tycker jag!!
Jag vet att det är väldigt mycket tycker och ett känsligt ämne med tidig kastrering… fast jag undrar dock i mitt stilla sinne om det kanske är den nödlösning vi behöver så länge lagar är som de är.. för då kan man som uppfödare garantera att ens avkommor inte kommer föda huskatter, oreggade raskatter eller på annat sätt bli avelskatt. I USA är det pracxis både hos hund och katt.. det är ytterst få hunduppfödare (har då inte räknat in dessa hemska "puppymills" som finns där) som över huvud taget säljer en fertil hane/tik till en privatperson som inte är reggad uppfödare eller som inte har hållt på med katter under en längre tid. samma med kattuppfödare jag känner till där.. det levereras ofta kastrerade och skall man ha en okastrerad så vill de se en målplan på varför du ska ha en okastrerad och vad du vill med din uppfödning… kanske skänns dumt att låta någon annan styra över om du är nog bra för att bli uppfödare eller ej… men det skulle nog också få "impulsuppfödare" att tänka efter både en och två gånger.. priset är otroligt stor skillnad på en kastrerad hund/katt där mot en fertil.. En avelstik/katta kan kosta det dubbla… ex om en kastrerad crxkattunge skulle kosta 6000 sek som sällskap/utställning så skulle då en avelshona kosta ca 12000sek.. (priserna är ett ex.)
kan även vara så att man sänker kanske priset på en sällskapskatt som är kastrerad till ex 4000 sek och tar 8000 sek för avel.. etc.. en variant om man inte vill kasrera kattungar tidigt är att man som uppfödare ta bra betalt ex 6-7000 sek oavset avel eller sällskap men erbjuder kanske 2000sek tillbaka om man kastrerar inom 1 år och att katten då inte har producerat någon kull.. vet inte ett svårt ämne…
landfreak 59: Man bör av moraliska skäl och av hänsyn till djuret inte göra på detta vis. Tyvärr har inte alla samma moral och inte samma syn på annat heller….."Vadå sjuk! Kan jag få in pengar så skit detsamma!"och att man sedan lovat att inte avla, ja inte tar en sådan person hänsyn till det heller.Vi slipper aldrig undan dessa människor!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag är aktiv inom hittekatter. Lägger ut såna trådar för
tex får vi frågor: Fundera på att skaffa en raskatt. Hur ofta kan den få ungar?
Vi har stora problem just denna sommar med alla hemlösa katter och märker av stigande antal blandisar.
Och jag anser att problemet finns på båda sidor: Ni som seriösa uppfödare vill ha bra rykte, bra priser och inte en massa "oregistrerade raskatter" och vi kämpar på att minska antalet hemlösa katter.
Därför är ett samarbete så viktigt!

min åsikt är att det kommer alltid att finnas folk som försöker att tjäna pengar på djur och det ända man kan göra som uppfödar är att kastrera sina katter innan dem flyttar - det finns inget annat sätt där man kan bli 100 % säker.
#4 precis vad jag hade tänkt skriva, man borde ha rätt att ta tillbaka katten, för kattens bästa. kanske kan man skriva kontrakt om sånt här med köparna redan innan dom hämtar katten.
man blir så arg…
Hur måga kullar man kan ta på en raskatt? Ja som Sverakansluten får jag ta 3 kullar på 2 år(fast det blir oftast 1-2 kullar på 2 år för mig)
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#5 Är ju bara så förskräkligt synd att man ska måsta gå så långt för att vara säker. Och med Sveraks regler som förbjuder kastrering på unga katter måste man i så fall vänta tills dom är nästan könsmogna innan man kan sälja dom.
Och det är ju inte SÅ ofta kanske som så grova defekter dyker upp att det kan vara berättigat men i detta fallet tycker jag det.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

#12 Javisst är det illa. Jag har dock aldrig hittills råkat ut för någon som brutit mot en överenskommelse vi haft så det känns bra. De flesta har ju den moralen att inte bryta mot ett avtal. Jag förespråkar inte tidig kastrering om någon trott det efter mitt uttalande om att det är enda sättet att vara säker. Det är bara så det är.
Är det inte, enligt LAG, förbjudet att avla på djur vars avkommor kan komma få defekter som är plågsamma för djuret?

Det stämmer Hanna. Frågan är dock hur tydligt det måste vara för att lagen skall träda in. Är inte påläst om just denna deffekt men om man läser det som står, Edit: Kanske ska förtydliga att plattbröst (även kallat FC eller FCK) har en ej helt klarlagd men ganska tydlig ärftlighetsfaktor. Då hoppas jag lagen träder in men kanske inte om det inte är helt klarlagt att det är ärftligt.
Har hittat en PDF fil med råd till kattägare som Kungsbacka kommun lagt ut om just lagen.