Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2480 ggr
cherish
0

Fetsvans - forts

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den förra tråden blev så lång så jag börjar på en ny.

Har tagit bild på Phoebes fetsvans så som den ser ut idag, hon har fått tillbaka en hel del hår men nog ser ni de svarta porisarna på svansen alltid …?! Hon ska få behandling idag men jag ska ändå köpa medlet Fylgias föreslog. :)

Hur ser era katters fetsvansar ut?!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Eine
0

Det kommer och går.Mest kommer det tycker jag..Har mer eller mindre givit upp hoppet om att fertila hannar iaf ska ha hår på svansen när jag ställer ut dem. Har lyckats få några till Europa Champions trots gles behårade svansar, så jag ska bara vara nöjd.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

La_Joz
0

Jag har scrubbat med Fylgias förslag tre dagar nu. Har givetvis inte sett nåt resultat ännu, men återkommer så fort jag ser nåt! Ska försöka ta ett kort imorgon och lägga upp här. Mistie är lite sur på mig nu efter att jag har tvättat hennes svans och inte låtit henne vara i sovrummet… Fullt förståeligt!

chikan
0

Mina skruttdjur har ju också äcklig fetsvans. Ledsen Och eftersom deras pälskvalitet är så olika så blir fetsvansarna väldigt olika också. Hugin har ganska stora svarta prickar som går att liksom försiktigt skrapa bort med nageln (då följer det med en lång äcklig sträng med snusk! HU!). Men jag klämmer inte. Tror bara att det blir värre av det. Men de som går att skrapa bort kan jag inte låta bli. Sen försöker jag komma ihåg att tvätta med klorhexidin ibland också. När jag var duktig och kom ihåg det varje dag en period så blev svansen snabbt mycket bättre.

Fuffens svans är istället full av små små prickar som inte alls går att skrapa. Hans päls på svansen ser också fet ut, det gör den inte på Hugin. Efter att Fuffens låg inlagd på djursjukhuset så har svansen blivit värre än någonsin. Han är extremt dålig på att tvätta sig själv på svansen. Hugin brukar försöka hjälpa honom, men får som tack ett hugg i halsen. Flört Ja, håhåjaja. Jag önskar att man kunde slippa dessa äckliga fetsvansar. Men jag gissar att man måste vara lite bra på det där med rutiner då…

La_Joz
0

Fylgias rekomenderade ju att skrubba med ansiktsscrub som finns att köpa på apoteket. Det står t.o.m på förpackningen att den ska eliminera pormasker (eller som det så fint heter på engelska "blackheads").

Jag var flitig under någon vecka, och det verkade som att problemet minskade. Sedan blev jag lat en dag och sa till mig själv "Jag gör det imorn". Ja, ni vet ju hur det brukar bli då… Nu ska jag ta mig i kragen och sätta igång en kur igen! Tänkte att jag kanske skulle ta och skrubba varannan dag. 

chikan: vi får påminna och peppa varandra, så kanske det där med rutiner går lite bättre… Flört

Labolina_73
0

#4 då borde man väl kunna använda det till svarthaka väl?

//L

pallemaxwell
0

Jag använder scrubben på mig själv Glad ska testa på Mäski också. Så hanske han får lite hår på svansen till Östkattens utställning Glad

kissan78
0

Jag tvättar med galltvål sen smörjer med aloe vera jellyn, när Zorro fick början till fetsvans tvättade jag två vänder och det har hållit sig bra sen dess, nu börjar dock det glesna i stråna på svansen så nu har jag börjat smörja med jellyn igen. Hoppas på samma fina resultat den här gången! :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Eine
0

Scrub kanske är bra emellanåt? Men precis som vi så kanske för flitigt användande av scrub gör hyn överkänslig tunn och röd?Vad tror ni Scrub-are?

pallemaxwell
0

jag använder den själv ca 1-2 gånger i veckan, som #8 säger så kan för flitigt användande ge irritation i huden. men ngn gång ibland är nog inte fel, ska bara få katten och stå still så att man hinner "scrubba"Flört det kommer bli den största utmaningen för mig.

KaCee
0

Nu ska ni får fler tips.
Hade en kattungeköpare som visade sin katt med fettsvans på en utställning och domaren gav som förslag en jättefet salva som man köper på naturapotek och liknande.

Den ska innehålla ringblomma (calendula på engelska).
Jag hittade en kräm som heter Weleda och jag köpte den fetaste av krämerna som hette Baby.

Detta gör ingenting om katterna slickar i sig. Innehåller bara naturliga medel. Jag smörjde intensivt på Geisha i ca 1½ vecka, ca en gång per dag. Ibland två. Detta var för ca 4 månader sen. Sen dess har jag inte sett en enda pormask och håret är tillbaka!

Eine
0

Oj det låter bra!Var hittar du krämen?På nätet?

LinusCRX
1

Deras produkter brukar finnas på hälsokostbutiker bl a. Här är Weledas hemsida med butiksök.

http://www.weleda.se/foerstasidan/

AlexH
0

weledas produkter finns på alla hälsokostbutiker. jättebraprodukter.. ringblomma är en läkande och mjukgörande ört

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Steph
0

Har köp apotekets grej idag på lunchen och testat. Men får det pälsen att växa ut igen? Växer pälsen ut om pormaskarna försvinner? Bör man inte kleta på något återfuktande efter skrubben med blackhead-salvan från apoteket, för hudens skull?

Steph
0

Det dära Weledas lät ju bra iof… Vet någon vad det kostar?

AlexH
0

tror en liten tub weledas ligger på runt 55-70 sek.. men det är ju ett tag sedan jag jobbade i hälsokost affär…

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
0

Bra då ska jag nog hitta en förpackning och prova! Har ingen hanne men honor som har massor med fettsvansbekymmer..

AlexH
0

#17Om du kan vänta tills okt så kan jag fixa åt dig..  när jag kommer upp för utställningenSkrattande

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

La_Joz
0

#5 Bra fråga, men det antar jag… Men som många skriver så får man skrubba med måtta så man inte skadar huden.

När jag skrubbar Misties svans så gör jag det väldigt försiktigt. Jag trycker alltså inte. Om man skrubbar hårdare kanske det räcker med 1-2ggr/vecka.

#10 Tack för det tipset! Låter ju bra mycket smidigare att smörja på något än att försöka skrubba svansen. Jag får sitta på badkarskanten med Mistie i knät, så hänger jag hennes svans över handfatet. Sedan är det enhandsarbete som gäller, då jag måste hålla fast henne med den andra handen. Svettigt!!

#15 Ja, allteftersom fetsvansen försvinner så växer pälsen ut. jag smörjer inte på något efter skrubben, men någon slags aloevera kanske kan vara en bra idé!? Det är ju många som använder bara aloe vera, så en kombination utav det och skrubb kanske är en bra idé?

Dolleminas
0

Det finns en scrub med aloe vera, så pass finkornig att den kan användas för hela kroppen…

Eine
0

#18 jamen visst! Toppen1

AnnaS
0

Jag har använt Vetriderm K-hex schampoo som man kan köpa hos veterinären. Det är mot oren hud. Jag använde det dagligen och så smörjde jag svansen med helosan efter det. Duke hade efter några veckors behandling fullt pälsad svans! Fick beröm på utställning för detta.

Men så fort jag slarvade så satte det igång igen…

LinusCRX
0

#22 Aha, då ska jag köpa det. Jag har Vetriderm fuktgivande spray, som var kanon. Linus fick lite skav på ena bakhasen när han sladda omkring på golvet. Det gick lite fort, så han hann inte bromsa in i tid Skrattande Tror jag såg schampoot på Apoteket också. Ska genast prova.

PiaW
0

Jag har också testat den där scrubcreamen från apoteket på Didi. Efter ett tag så försvann faktiskt alla pormaskar. Hon hade riktigt stora och många och pälsen var väldigt gles ett tag. Men nu är hon tillbaka som vanligt igen Glad 
Funderar på varför det blir sådär, tyckte det kom i samband med att jag började ge henne p-piller. Men det kanske hade kommit ändå? Fundersam