Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 4032 ggr
Lullan1
0

*hjälp* Hon svalde en sten!!!

Blir så ilsken på mig själv, här hemma går jag och pyntar och gör fint och katterna fattar ingenting. De måste ju självklart inspektera och snosa runt och kolla på allt. Det får jag ju ta liksom, det är ju deras hem, men jag är ju väldigt intresserad av att det ska vara snyggt och rent här hemma på tisdag när det är visning av lägenheten. Typ, inga tuggade blommor etc.

Nu till saken, jag har köpt ett japanskt träd, ett litet miniträd som står i en vacker kruka som är dekorerad med små söta stenar över jorden. Jissa älskar att sitta där och pilla ur stenarna och gräva ur krukan. Fine, det kan jag ta…
Men nu ikväll när hon satt där och lekte, så fick jag se att hon smakade på en sten, och innan jag visste ordet av så hade hon svalt den! Mums, sa Jissa och skulle äta flera stenar *knaskatt* men det gick ju inte för sig så jag har ställt upp krukan nu på bokhyllan där de inte kommer åt den.

Vad kan hända? Varför åt hon en sten och vad ska jag göra? Hon verkar pigg och kry, precis som vanligt och hon har ätit mat och druckit vatten efteråt. Kommer stenen ut den naturliga vägen, eller måste jag till veterinären med henne? *suck*

Den lilla älsklingskatten sitter inte kvar där man sätter henne… Kyss

La_Joz
0

Nämen lilla sötnosen, då! Så kan hon ju inte göra! Ibland undrar man verkligen vad de små liven tänker när de äter upp skumma saker…

Jag vet verkligen inte hur du ska göra. Om den kommer ut den naturliga vägen beror ju helt och hållet på hur stor stenen är. Du kanske ska ringa veterinären och fråga vad de tycker?

Undrar hur många gånger katterna äter upp stenar och annat som man inte ser… Stenar kanske är en delikatess de har i smyg!? Flört 

Håller tummarna att det inte är nåt problem! Lycka till!

Lullan1
0

#1 *ler* Det är jättesmå stenar, kanske 2-3 mm i diameter så det är nog inga problem att de kommer ut den naturliga vägen. Bara den inte fastnar någonstans på vägen, eller gör att hon får magknip, min hungriga lilla skrutta! Glad

Buffy-co
0

Vet du att det bara var en sten och att den inte var så stor som en liten ärta typ?? Då tror jag att det inte är någon fara utan att den kommer ut den naturliga vägen..
Bara om de är vassa skulle vara lite mer orolig-då kan den kanske skada tarmen..
Men antagligen var den inte det…om den var en liten lätt "lecakula" tror jag inte alls det är någon fara..

Men svårt sånt här..vet inte vad ni andra tycker?
Här kan man alltid ringa och fråga djurskötare på Bagarmossen dygnet runt..finns någon sådant joursjukhus på Gotland?

Men-som sagt jag tror inte att du behöver vara orolig..Katter smakar väl och testar lite precis som barn-det är ju inte ovanligt att barn sväljer stenar har jag hört-och att det går bra!
Så varför??-det tror jag bara är nyfikenhet-oups den åkte ner-kanske ska smaka en till…Flört

Lullan1
0

#3 Den var nog lite mindre än en ärta och lite platt liksom.

Det finns inget joursjukhus på Gotland, det finns faktiskt inget djursjukhus alls. Bara en liten djurklinik som har öppet dagtid. Annars är det väl distriktsvetten som har jour, men de kan nog ingenting om katter för de behandlar nog mest grisar och andra kreatur.

smirik
0

Våra katter äter också jord och små stenar när dem är uta (och gräs och planter och allt det går att smaka på) om stenen är liten skulle jag inte oroa mig, den kommer ut den naturliga vägen då Flört

Lullan1
0

#5 Ok, de gillar att smaka på sin omgivning alltså! Glad Jag var nog mest orolig för att hon skulle få ont i magen, men det verkar inte vara någon fara alltså?

Jag ska iallafall inte ställa tillbaka blomman på bordet förrän till visningen på tisdag, då är katterna ändå hos sin "mormor".

Dragonrebell
0

#6 Ja, mormördar är bra att ha! Flört

Lullan1
0

#7 *ler* Hon ställer glatt upp som både barnvakt och kattvakt!

Buffy-co
0

#4 Oj vi skrev samtidigt..Glad
Var den såå liten tror jag absolut inte det är nån fara..en annan sak om hon svalt en hel matsked av dom..Hoppas hon slipper magknip..det tror jag.

Anna77
0

Lilla gumman då..inte äta sten! Hoppas den kommer ut snart Lullan1

Lullan1
0

Tack, jag hoppas att den inte ska ställa till nåt. Den kommer väl snart ut den naturliga vägen…