Tuggar inte maten
Hej hej!
Skönt att den här sidan finns tillgänglig när man har lite funderingar. Jag och ada har genomgått en pärs i samband med hennes kastrering. Hon ogillade sin tratt till att börja med så och det ledde till att hon knappt åt eller gick på toa. Vi fick på henne en strumpa sen, trots den kortvariga tiden med strumpan och trots tratten lyckades hon komma åt såret så att det blev infekterat….huuh vad orolig jag varit.
I alla fall så är det värsta över trots några stygn som mystiskt är försvunna…men nu läker såret bra!
Men till min fundering…..Hon tycks inte tugga sitt foder särskilt väl. Innan kastreringen hörde man hur hon satt och knapra men nu så stoppar hon munnen full och frustar och flåsar, tuggar ibland, och så sväljer hon. I början prtionera jag ut maten då hon tycktes äta obehindrat både mat och vatten tills hon spydde men sen blev det bättre och jag lät det stå framme igen. Men nu har det börjat igen!
Hon tuggar inte, äter inte jättemycket ändå men hon spyr var och varannan dag.
Är detta något jag kanske borte kontakta vet för eller börja portionera ut maten igen?!
/Emma

Prova att sprida ut torrfodret på en stor bricka och ge bara lite i taget. Om hon verkar hänging eller inte dricker skulle jag ta henne till veterinären.

Min katt Palle gör detta också. Ibland utan anledning och ibland så tror hon att hon aldrig mer får mat. Jag har gjort så att hon alltid har tillgång till mat (och att det är mycket mat i skålen så att hon ser att det finns mer) och sedan har jag gett henne kattmat som är lite större. tror det är Main coon Royal canin. Då slutade hon hetsäta och spy helt.

Hon är mycket piggare nu så hon är ju inte trött och hänging som förut. Hon äter och dricker bra förutom att hon då kan spy upp den….Jag ska absolut försöka det där med en bricka och strö ut maten!
Tack!
Katter tuggar aldrig maten men de kan bita sönder den.Prova att ge lite bra burkmat i st f torrfoder och se om det går över?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Findus "hetsåt" under en period, han bara tryckte in torrisar och gick sen och kräktes på en matta. Jag köpte då Royal Canin Siamese som är större bitar och då slutade han att kasta i sig maten (och kräkas). Nu har jag iofs gått tillbaka till Exigent och han äter "normalt" igen.

Mina katter har spytt av vissa torrfoder-jag själv tror det berodde på att de innehöll för mycket spannmål/"skräp"..de spydde upp det helt och osmält-som korvar..Särskilt Danne var som en bulemiker..
Men nu när Buffy äter mjukfoder mest - spyr han i stort sett aldrig!
Han har fått lite Orijen ett tag också för tuggmotståndet..men han tuggade det inte mycket alls
.Han spydde någon gång av det i början.
Jag tror inte mina katter någonsin tuggat torrfodret så mycket precis som Eine skrev-de har bara bitit sönder en del bitar..
Om en katt inte tuggar alls-utan bara sväljer helt kan de ju ha ont i tänderna också..,
Dina gör likadant i perioder. Jag har alltid mat framme, men ibland så tar ransoneringen slut under natten, och då kan hon hetsäta och spy ibland, när jag fyller på nytt. När jag blandade i plaque off så gjorde hon det dagligen. (använder inte plaqen längre) Nu är det dock väldigt sällan det händer!
Mirre 14 år har hetsätit sedan tvåårs åldern (kastrerades då). När det läggs upp ny mat går han dit och bara vräker i sig mat. Går sedan ut i hallen och allt kommer ut fortfarande i hela bitar. Sedan går han till skålen igen och äter lugnt.